Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Contact
  • Stel uw vraag
Informatiepunt Leefomgeving
Zoeken in deze site
  1. Home ›
  2. Thema's ›
  3. Asbest ›
  4. LAVS ›
  5. Veelgestelde vragen ›
  6. Algemeen LAVS
  • Home
  • Actueel
  • Regelgeving
  • Thema's
  • Digitaal stelsel
  • Contact
  • Contact
  • Stel uw vraag

Veelgestelde vragen over het LAVS (algemeen)

Ik wil leren werken met het LAVS. Bieden jullie een cursus aan?

Ja. U kunt een trainer van de helpdesk LAVS uitnodigen een training te geven op brancheniveau of in een ander samenwerkingsverband. U bent zelf verantwoordelijk voor de organisatie van deze training. Wilt u meer informatie? Neem dan contact op via asbestvolgsysteem@rws.nl. U kunt ook de Gebruikershandleiding LAVS raadplegen.

Een van onze medewerkers (projecteigenaar) gaat uit dienst. Kan een andere medewerker zijn projecten overnemen en afmaken?

Ja, elke medewerker die namens de organisatie werkt, kan bij alle projecten. Een andere medewerker kan dus in alle projecten blijven werken. De persoon die uit dienst gaat, kan in tab 'Beheer' inactief worden gemaakt.

Is de aanmelder van een project standaard de contactpersoon?

Nee. U kunt in de lijst met medewerkers de contactpersoon selecteren.

Kan ik bijlagen uit het LAVS printen?

Ja, u kunt bijlagen openen en downloaden of printen.

Ik wil offertes en contracten opnemen in het LAVS. Kan dat?

Ja dat kan. Maar dat raden wij u niet aan.

Kan het LAVS-kenmerk worden aangepast?

Bij een enkelvoudig locatietype (geen complex) kunt u het LAVS-kenmerk niet aanpassen. Bij een complex voor een nieuw uit te voeren project is het wel mogelijk om het LAVS-kenmerk aan te passen. De bestaande projecten houden hun oorspronkelijke kenmerk.

Kan een niet-gecertificeerd bedrijf opdrachten via het LAVS krijgen?

Ja, een niet-gecertificeerd bedrijf kan een coördinatieopdracht via het LAVS krijgen. Maar dit bedrijf kan geen handelingen verrichten die gebaseerd zijn op een certificaat of accreditatie.

Kunnen de ketenpartijen in een project alle handelingen en documenten van een ander zien?

Ja, de ketenpartijen kunnen elkaars handelingen volgen en documenten in een project inzien. Het doel van het LAVS is transparantie te bevorderen.

Is het LAVS gratis?

Het LAVS is gratis. Om in het LAVS te kunnen inloggen, heeft u vanaf 1 juni 2021 een eHerkenningsmiddel met minimaal beveiligingsniveau 2 nodig. Hier zijn kosten aan verbonden. Voor meer informatie, zie de volgende website onder de tussenkop Kosten: eHerkenning | Aansluiten op eHerkenning.

Zodra u met het eHerkenningsmiddel inlogt, kunt u met het LAVS werken en projecten invoeren.

Hoe werkt de kolom Projectstatus?

In de kolom 'Projectstatus' in de projectenlijst kunt u in één oogopslag zien in welke fase uw project zich bevindt en wie er aan zet is. Uitgebreide over de werking van de kolom 'Projectstatus' vindt u in het document Uitleg over de kolom Projectstatus (pdf, 50 kB).

Ik krijg de melding 'U heeft onvoldoende rechten in het LAVS'. Wat kan ik doen?

Deze melding krijgt u als u met een nieuw eHerkenningaccount inlogt in het LAVS. De LAVS-beheerder binnen uw bedrijf kan uw rol aanpassen in de subtab 'Medewerkers' in het tabblad 'Beheer'.

Kunnen er meerdere saneerders in 1 LAVS-project werkzaam zijn?

Ja, binnen een project kunt u meerdere opdrachten aan diverse partijen geven. Per opdrachtverstrekking moet u aangeven welke bronnen door die partij verwijderd moeten worden. Elke saneerder kan dan in het LAVS een melding/eindmetingsopdracht doen over zijn verwijderde bronnen.

Moeten saneringen – uitgevoerd onder de vrijstelling (uitgezonderd) – van het Asbestverwijderingsbesluit, ook in het LAVS gezet worden?

Dit is afhankelijk van het bedrijf die deze sanering doet. Als het bedrijf gecertificeerd is, dan moet de verwijdering wél in het LAVS ingevoerd worden. Dit is bepaald in het certificatieschema. Wanneer de verwijdering wordt uitgevoerd door een deskundig bedrijf, dan hoeft (en kan) deze niet in het LAVS geplaatst worden.

Welke internetbrowser ondersteunt het LAVS het beste?

Voor het optimaal functioneren van het Landelijk Asbestvolgsysteem
(LAVS) adviseren wij u om gebruik te maken van een recente versie van Chrome, Edge, Firefox of Safari. Op de pagina Browsersupport van CommunicatieRijk vindt u een overzicht van browsers waarmee u websites van de Rijksoverheid goed en volledig kunt gebruiken.




Vraag het onze experts!

Heeft u beroepsmatig te maken met regelgeving over de leefomgeving, de Omgevingswet of het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)? Hierover kunt u vragen stellen aan onze helpdesk. Wilt u als inwoner meer weten over deze onderwerpen? Neem dan contact op met uw gemeente.

Stel uw vraag

IPLO geeft informatie en beantwoordt vragen

Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) is het kenniscentrum van de overheid dat uitleg geeft over de Omgevingswet, het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en de regelgeving voor de leefomgeving. Onze experts geven via de IPLO-website en de helpdesk antwoord op vragen. IPLO maakt deel uit van het interbestuurlijke programma Aan de slag met de Omgevingswet. Meer informatie vindt u op onze pagina Over IPLO.

Service

  • Over IPLO
  • Abonneren
  • Contact
  • Archief
  • Omgevingswet op LinkedIn

Over deze site

  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Kwetsbaarheid melden
Rijksoverheid
UvW - Unie van Waterschappen
VNG - Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg - IPO