Veelgestelde vragen over foutmeldingen in het LAVS
Ergens in een opdracht van het project is er een veld niet ingevuld. Controleer alle velden van het project. Ook wanneer een veld niet van toepassing is moet het worden ingevuld. Onze ervaring is dat het veld 'Aanbevolen maatregel' bij het invoeren van bronnen vaak wordt vergeten. U kunt dan bijvoorbeeld 'niet van toepassing' invullen.
De combinatie van KVK-nummer en vestigingsnummer van de opdrachtgever en van de houder van de sloopvergunning is niet bekend. Neem contact op met de houder van de sloopvergunning. Dit is meestal de gegevenseigenaar. Vraag deze om de juiste gegevens in te vullen. Komt u hier niet uit, neem dan contact op met de helpdesk via het Vragenformulier.
Oorzaak
In het project staat alleen een verwijderopdracht. Deze opdracht is verstrekt op basis van de bronnen uit de locatiefoto.
Oplossing
- Trek de verwijderopdracht in of laat deze intrekken als u geen projecteigenaar bent.
- Verstrek een inventarisatieopdracht aan uzelf (met knop 'Invoer' aangevinkt), of laat deze verstrekken als u geen projecteigenaar bent, waarbij de vink is gezet bij 'Invoer'.
- Doe in de tab 'Melding' de melding voor de CKI (deze melding wordt niet verstuurd). Alle bronnen worden nu zichtbaar, voeg een inventarisatierapport toe en rond de opdracht af.
- Maak een nieuwe verwijderopdracht aan waarbij u het zojuist ingevoerde inventarisatierapport aanvinkt.
- Doe de startmelding.
Oorzaak
De locatie in het bezit is aangemaakt met de BAG-validatie uitgevinkt.
Oplossing
Open de locatie in uw bezit en klik op de knop 'Adrescontrole'. Het adres wordt bij de BAG gevalideerd. Als het een correct adres is, dan kunt u de startmelding in het project doen. Krijgt u linksboven in het scherm de melding 'Geen geldig adres'? Dan kunt u via de BAG-viewer nakijken of het adres bekend is bij het Kadaster. Is het adres bekend bij het Kadaster? Dan kunt u via de helpdesk het adres aan laten passen met een beheerrelease.
Is het adres niet bekend bij het Kadaster? Dan moet u een workaround gebruiken:
- Maak een complex aan, voer voor dat complex een bestaand en bijbehorend adres in en benoem het onbekende adres als 'Onderhoudbare eenheid' in dat complex.
Als u de projecteigenaar bent:
- Ga eerst naar de locatie onder het tabblad 'Bezit'.
- Als u het tabblad 'Bezit' open klikt, dan ziet u een groene knop met 'Adrescontrole'.
- Klik de knop ' Adrescontrole' aan. U krijgt dan óf een melding dat het adres BAG-gevalideerd is, óf u krijgt de foutmelding 'Geen geldig adres'. Als het adres BAG-gevalideerd is gaat u verder met stap 4. Bij de foutmelding 'Geen geldig adres' volgt u stap 6.
- Klik vervolgens op de groene knop 'Opslaan' (dit is een belangrijke stap).
- Open daarna opnieuw het betreffende project. Als het goed is kunt u nu een verwijderopdracht verstrekken en krijgt u geen foutmelding.Krijgt u de foutmelding 'Geen geldig adres', dan kunt u bij de BAGviewer kijken of de postcode/huisnummercombinatie correct is. Als het adres niet bekend is bij de BAGviewer, dan kunt u een workaround gebruiken:
Maak een complex aan, voer voor dat complex een bestaand en bijbehorend adres in en benoem het onbekende adres als 'Onderhoudbare eenheid' in dat complex.
Als u niet de projecteigenaar bent:
- Kijk via de BAGviewer of de postcode/huisnummercombinatie correct is.
- Als dit niet het geval is, dan moet het bezit opnieuw aangemaakt worden door de projecteigenaar, vaak de inventariseerder, op basis van de juiste postcode/huisnummercombinatie.
- In het nieuw aangemaakte bezit moet dan ook een nieuwe inventarisatieopdracht aangemaakt en uitgevoerd worden.
- Vervolgens moet een nieuwe verwijderopdracht verstrekt worden op basis van de nieuwe inventarisatie.
Oorzaak
Het komt voor dat een instelling op de server verkeerd staat. Daardoor verschijnt deze foutmelding. Mailberichten worden dan niet via het LAVS aan gemeente en CKI verstuurd (wel aan de Nederlandse Arbeidsinspectie). Deze berichten worden vervolgens wél door het Nederlandse Arbeidsinspectie-portaal aan het bevoegd gezag en CKI gestuurd. De melder ontvangt wél de terugkoppeling van de Nederlandse Arbeidsinspectie.
De startmelding is nu niet zichtbaar in het LAVS en kan dus (mogelijk) niet worden aangepast.
Oplossing
De startmelding kan via de helpdesk terug in het project worden geplaatst met een beheerrelease. Stuur in dat geval de terugkoppeling van de Nederlandse Arbeidsinspectie als bijlage mee bij het insturen van uw vraag.
Oorzaak
Wanneer een saneringsbedrijf een melding doet, dan checkt de Nederlandse Arbeidsinspectie de gegevens van de gegevenseigenaar bij het NHR. Als die gegevens niet overeenkomen met de gegevens uit het NHR, wordt de melding geweigerd en krijgt u de foutmelding. Het gaat dus niet om uw gegevens in het LAVS, maar om de gegevens van de gegevenseigenaar, de eigenaar van het asbest.
Oplossing
Neem contact op met de helpdesk via het Vragenformulier LAVS. Zij kunnen deze gegevens voor u in het LAVS aanpassen.
Bij het invoeren van afmetingen accepteert het Landelijk Asbestvolgsysteem geen komma als decimaalscheiding (bijvoorbeeld 12,5m2). Zodra u de komma in een punt verandert is dit opgelost.
De foutmelding geeft aan, dat er bij het aanmaken van een nieuw bezit, het door u ingevoerde adres al is gebruikt of in het bezit van de gegevenseigenaar namens wie u op dat moment handelt. Het gaat hierbij om de combinatie van de postcode en het huisnummer. Het adres dat de melding veroorzaakt kan eventueel onderdeel zijn van een complex of een geüpload CSV bestand. De melding kan ook voorkomen wanneer u bij een aangemaakt bezit een machtiging wil geven.
Oplossing
Update: Door een software wijziging van het LAVS zou deze foutmelding niet meer voor mogen komen.
Bij een complex is het mogelijk om op de volgende manier te herstellen:
- Zoek in uw bezit waar het door u opgegeven adres nog meer is vermeld. Dit kan zowel in een complex zijn als in een enkelvoudig bezit.
- Wanneer er aan dit adres nog geen project is verbonden moet u dit adres verwijderen. In een complex kunt u dit zelf doen. Wanneer het om een enkelvoudig bezit gaat neemt u contact op met de helpdesk.
- Zodra het adres is verwijderd kunt u het nieuwe bezit met het bewuste adres aanmaken.
De verwijderopdracht en de inventarisatieopdracht moeten in hetzelfde project staan.
Hier volgt een stappenplan (workaround) waardoor de foutmelding eventueel verholpen kan worden:
- De projecteigenaar verstrekt een nieuwe inventarisatieopdracht.
- De inventariseerder neemt de opdracht aan en levert deze op zonder nieuwe bronnen toe te voegen.
- De projecteigenaar accordeert de inventarisatieopdracht.
- De projecteigenaar verstrekt een nieuwe verwijderopdracht op basis van de nieuwe bronnen in de (nu vernieuwde) locatiefoto.
- De verwijderaar kan nu een startmelding doen voor het beoogde saneringswerk.
- De oorspronkelijke verwijderopdracht kan worden ingetrokken.
Doet u als saneerder in het Landelijk Asbestvolgsysteem (LAVS) een startmelding? Dan komt het voor dat u de volgende melding krijgt: '160602: Werkzaamheden: LocatieWoonplaats is ongeldig.' Deze melding komt door een verschil in databases tussen het LAVS en het Nederlandse Arbeidsinspectie-portaal. Krijgt u deze melding? Dan zijn er 2 opties:
Optie 1
U doet uw startmelding direct in het Nederlandse Arbeidsinspectie-portaal. U kunt uw project vervolgens in het LAVS gewoon verder afronden.
Optie 2
U geeft aan de helpdesk door bij welk project u de melding krijgt. De helpdesk zorgt door middel van datacorrecties dat u de melding niet meer te zien krijgt. Dit traject duurt ongeveer 3 tot 4 werkdagen.
Mochten er meerdere startmeldingen per project gepland zijn, dan adviseren wij om voor optie 2 te kiezen.
Bij in ieder geval de volgende plaatsnamen is bekend dat de melding voor kan komen:
- Well
- Willemstad
- Arriën
- Laren (Gld)
- Oosterhout
- Tienhoven aan de Lek
- Oostwold
- Halfweg
Applicatiebeheer en de Nederlandse Arbeidsinspectie werken samen aan een structurele oplossing.