Veelgestelde vragen over het LAVS door inventariseerders
Als er een bron ontbreekt, moet de opdrachtgever in het lopende project een nieuwe inventarisatieopdracht maken. U kunt dan de ontbrekende bron alsnog opvoeren en een nieuwe versie van het inventarisatierapport toevoegen. De opdrachtgever moet ook een 2e verwijderopdracht aanmaken voor de extra bron.
Als u een bron invoert is de laatste stap klikken op de knop 'Bron opslaan'. De bron staat dan in het project en hoeft niet opnieuw worden ingevoerd als u wordt uitgelogd. Als u tijdens het invoeren van een bron wordt uitgelogd doordat u bijvoorbeeld een bepaalde tijd geen handeling heeft verricht of u sluit per ongeluk uw browser af, dan verliest u de niet opgeslagen gegevens.
Als u betrokken bent bij een opdracht, kunt u de actuele situatie en de historie van een locatie inzien.
Dit kan diverse oorzaken hebben. Controleer of alle velden bij de brondetails zijn ingevuld, ook de velden waar geen sterretje (*) voor staat. Het kan ook aan de browser liggen, die u gebruikt. Bepaalde browsers gebruiken de gegevens vanuit hun cachegeheugen. Wij raden u aan om het via een andere browser te proberen of om de cache uit te zetten, inclusief de instellingen bij de cookies. Werkt dit niet, neem dan contact op met de helpdesk via het vragenformulier.
De maximale grootte van een bijlage is 20 MB, u kunt:
- de pdf verkleinen met een comprimeerprogramma;
- het inventarisatierapport opknippen in delen. Bijvoorbeeld een deel Inventarisatie, een deel Bijlagen en een deel Foto's.
Het aantal bijlagen dat u kunt uploaden is onbeperkt.
Kijk in het tabblad Locatiefoto of onder de kop Projecten andere projecten staan. Waarschijnlijk is er een nieuw project op die locatie aangemaakt. Men wil waarschijnlijk eerder geïnventariseerde bronnen uit een ander project verwijderen. Dit is niet mogelijk. U kunt hier nog wel bronnen zien.
U kunt als workaround het oorspronkelijke project openen en hier een nieuwe verwijderopdracht verstrekken. U kunt dan vanuit dat oorspronkelijke project werken. Dit heeft de voorkeur. Op die manier blijft de historie op 1 plek in plaats van verspreid over meerdere projecten. Het oorspronkelijke project kunt u in de locatiefoto onder het kopje Projecten vinden.
Het is niet mogelijk om meldingen op die manier in te voeren. Wel kunt u in het opmerkingenveld aangeven op welke dagen u niet aanwezig bent op de locatie. Let op: er zijn CKI's die het opmerkingenveld niet standaard inlezen in hun meldsysteem.
Voor het wijzigen van een inventarisatie kunt u de volgende link volgen: 'Toevoegen inlegvel en aanpassen risicoklasse (docx, 42 kB)'. Het inventarisatiebedrijf kan hiermee bestaande bronnen en risicoklasses 'aanpassen'. Het is noodzakelijk om een nieuwe inventarisatieopdracht aan te maken of te verstrekken.
Het eenvoudigste is om eerst een melding voor het hele complex te doen voor de gehele verwachte periode. Vervolgens maakt u een tussentijdse melding aan voor het enkele adres. Hoe u dat doet, kunt u lezen bij 'Een startmelding doen' op de pagina Gebruikshandleidingen LAVS.
Maak in het LAVS een bezit aan namens uw opdrachtgever. U geeft dan aan uzelf een inventarisatie opdracht. Na het afronden geeft u uw opdrachtgever de activeringscode in combinatie met het locatietype. Uw opdrachtgever geeft deze activeringscode en het locatietype aan een asbestverwijderingsbedrijf. Het asbestverwijderingsbedrijf kan dan zelf een locatie in zijn bezit aanmaken. Daarna kan er op basis van die locatie een project worden aangemaakt. In dat project kan hij een verwijderopdracht aan zichzelf verstrekken. De activeringscode is te vinden in het aangemaakte bezit.
Voor het toevoegen van een gewijzigd inventarisatierapport moet er een nieuwe inventarisatieopdracht aangemaakt worden. De helpdesk verwijst u graag naar de handleiding 'Invoer inventarisatie enkelvoudig adres' op de pagina Gebruikershandleidingen LAVS van deze website.
Ja, dat kan. Het LAVS heeft een elektronisch koppelvlak waarmee gegevens worden verstuurd. Daarnaast kunt u MS-Wordsjablonen koppelen aan het LAVS. Het is dus niet meer nodig gegevens dubbel in te voeren. Hiervoor is een tool beschikbaar.
Neem contact op met de helpdesk via het Vragenformulier LAVS. Zij kunnen dit voor u in het LAVS aanpassen.