Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Contact
  • Stel uw vraag
Informatiepunt Leefomgeving
Zoeken in deze site
  1. Home ›
  2. Thema's ›
  3. Asbest ›
  4. LAVS ›
  5. Veelgestelde vragen ›
  6. Meldingen
  • Home
  • Actueel
  • Regelgeving
  • Thema's
  • Digitaal stelsel
  • Contact
  • Contact
  • Stel uw vraag

Veelgestelde vragen over meldingen in het LAVS

Welke meldingen verstuurt het LAVS en welke meldingen verstuurt het Omgevingsloket?

Het LAVS verstuurt start- en stopmeldingen die te maken hebben met projectwerkzaamheden van inventarisatie- en verwijderingsbedrijven. Vanuit het Omgevingsloket worden sloopmeldingen op basis van de bouwregelgeving verstuurd.

Gebruikers van het LAVS kunnen de projectgegevens vermelden in de sloopmelding. Lees hier verder voor meer informatie over de sloopmelding voor gebruikers van het LAVS.

Moet ik nog een sloopmelding doen aan het bevoegd gezag?

Ja, sloopmeldingen moeten worden gedaan via het Omgevingsloket. Het is verboden om een sloopactiviteit te verrichten zonder een melding te doen. Dit staat in artikel 7.10, lid 1 van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl).

Wie doet de afmelding bij de gemeente?

De verwijderaar kan de werkzaamheden afmelden via de knop 'Afmelden werkzaamheden' in het tabblad 'Meldingen'. Het LAVS stuurt de afmelding automatisch door aan de gemeente, CKI en Nederlandse Arbeidsinspectie.

Ik wil melden voor meerdere dagen (bijvoorbeeld maandag en donderdag), maar kan alleen de datum van-tot invullen. Wat nu?

Het is niet mogelijk om meldingen op die manier in te voeren. Wel kunt u in het opmerkingenveld aangeven op welke dagen u niet aanwezig bent op de locatie. Let op: er zijn CKI's die het opmerkingenveld niet standaard inlezen in hun meldsysteem.

Ik kan voor een verwijderopdracht bij een perceel geen start-stopmelding doen. Hoe komt dat?

Het adres van het perceel waarvoor een verwijderopdracht aangemaakt wordt moet een BAG-gevalideerd adres zijn.

Workaround

Maak een complex aan met als adres het adres van het gemeentehuis. Vervolgens het perceel benoemen als 'Onderhoudbare eenheid' met in de omschrijving bijvoorbeeld een locatieomschrijving. Dan kan wel een startmelding worden gedaan. Wel moet dan in het tekstveld een locatieomschrijving staan. Ditzelfde kunt u doen als het gaat om een veldschuur, een asbestleiding enzovoorts.

Waar komt mijn sloopmelding terecht?

Initiatiefnemers kunnen via het Omgevingsloket een melding of aanvraag indienen, zoals een sloopmelding. Het Omgevingsloket bepaalt per activiteit het bevoegd gezag. Dit is de overheid die een aanvraag behandelt, meldingen ontvangt en bevoegd is voor toezicht en handhaving.

Hoe kan ik de startmelding eerder afmelden of onderbreken?

Als u eerder klaar bent met de werkzaamheden kunt u deze afmelden met de knop 'Afmelden werkzaamheden'. Als u de werkzaamheden wilt onderbreken kunt u de melding intrekken met behulp van het kruisje waarbij u de reden opgeeft. Doe een nieuwe melding voor de dagen erna en vermeld in het opmerkingenveld dat het gaat om een doormelding en bij welk meldingsnummer dit hoort. Voorwaarde is dat de aanpassing plaatsvindt voordat de einddatum en tijd van de melding is verstreken. Deze melding gaat naar bevoegd gezag, CI en Nederlandse Arbeidsinspectie.

Wanneer ik een opdracht aanmaak voor 1 adres van een complex met meerdere adressen, worden alle adressen van dat complex in de startmelding weergegeven. Hoe kan ik een melding doen voor 1 adres?

U kunt voor dat ene adres een tussentijdse melding doen. Hiermee wordt alleen dat ene adres gemeld. In het document tussentijds melden (pdf, 96 kB) vindt u een uitleg hoe u deze functionaliteit kunt gebruiken.

Ik heb melding gedaan in het LAVS en wil later de gegevenseigenaar aanpassen. Kan dit?

Na melding kunt u dit niet zelf wijzigen. In bepaalde gevallen, bijvoorbeeld wanneer de gegevenseigenaar al in het LAVS geregistreerd staat met de rol van 'Opdrachtgever/Projecteigenaar', kan de helpdesk dit eventueel voor u doen met behulp van een script. Neem contact op met de helpdesk via het Vragenformulier, waarin u uw verzoek omschrijft. De helpdesk beoordeelt of uw verzoek uitvoerbaar is.

Ik wil een opdracht geven voor asbestinventarisatie of sanering, maar het bedrijf staat niet in het overzicht. Hoe kan dit?

Controleer eerst of het betreffende bedrijf als asbestverwijderingsbedrijf of inventarisatiebedrijf is geregistreerd bij de overkoepelende stichting Ascert. Het kan zijn dat het bedrijf nog niet geautoriseerd is in het LAVS voor de rol die zij in de asbestketen vervullen. Voor autorisatie kan het desbetreffende bedrijf contact opnemen met de helpdesk via het Vragenformulier waarin zij hun verzoek moeten omschrijven.




Vraag het onze experts!

Heeft u beroepsmatig te maken met regelgeving over de leefomgeving, de Omgevingswet of het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)? Hierover kunt u vragen stellen aan onze helpdesk. Wilt u als inwoner meer weten over deze onderwerpen? Neem dan contact op met uw gemeente.

Stel uw vraag

IPLO geeft informatie en beantwoordt vragen

Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) is het kenniscentrum van de overheid dat uitleg geeft over de Omgevingswet, het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en de regelgeving voor de leefomgeving. Onze experts geven via de IPLO-website en de helpdesk antwoord op vragen. IPLO maakt deel uit van het interbestuurlijke programma Aan de slag met de Omgevingswet. Meer informatie vindt u op onze pagina Over IPLO.

Service

  • Over IPLO
  • Abonneren
  • Contact
  • Archief
  • Omgevingswet op LinkedIn

Over deze site

  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Kwetsbaarheid melden
Rijksoverheid
UvW - Unie van Waterschappen
VNG - Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg - IPO