Veelgestelde vragen over meldingen in het LAVS
Het LAVS verstuurt start- en stopmeldingen die te maken hebben met projectwerkzaamheden van inventarisatie- en verwijderingsbedrijven. Vanuit het Omgevingsloket worden sloopmeldingen op basis van de bouwregelgeving verstuurd.
Gebruikers van het LAVS kunnen de projectgegevens vermelden in de sloopmelding. Lees hier verder voor meer informatie over de sloopmelding voor gebruikers van het LAVS.
Ja, sloopmeldingen moeten worden gedaan via het Omgevingsloket. Het is verboden om een sloopactiviteit te verrichten zonder een melding te doen. Dit staat in artikel 7.10, lid 1 van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl).
De verwijderaar kan de werkzaamheden afmelden via de knop 'Afmelden werkzaamheden' in het tabblad 'Meldingen'. Het LAVS stuurt de afmelding automatisch door aan de gemeente, CKI en Nederlandse Arbeidsinspectie.
Het is niet mogelijk om meldingen op die manier in te voeren. Wel kunt u in het opmerkingenveld aangeven op welke dagen u niet aanwezig bent op de locatie. Let op: er zijn CKI's die het opmerkingenveld niet standaard inlezen in hun meldsysteem.
Het adres van het perceel waarvoor een verwijderopdracht aangemaakt wordt moet een BAG-gevalideerd adres zijn.
Workaround
Maak een complex aan met als adres het adres van het gemeentehuis. Vervolgens het perceel benoemen als 'Onderhoudbare eenheid' met in de omschrijving bijvoorbeeld een locatieomschrijving. Dan kan wel een startmelding worden gedaan. Wel moet dan in het tekstveld een locatieomschrijving staan. Ditzelfde kunt u doen als het gaat om een veldschuur, een asbestleiding enzovoorts.
Initiatiefnemers kunnen via het Omgevingsloket een melding of aanvraag indienen, zoals een sloopmelding. Het Omgevingsloket bepaalt per activiteit het bevoegd gezag. Dit is de overheid die een aanvraag behandelt, meldingen ontvangt en bevoegd is voor toezicht en handhaving.
Als u eerder klaar bent met de werkzaamheden kunt u deze afmelden met de knop 'Afmelden werkzaamheden'. Als u de werkzaamheden wilt onderbreken kunt u de melding intrekken met behulp van het kruisje waarbij u de reden opgeeft. Doe een nieuwe melding voor de dagen erna en vermeld in het opmerkingenveld dat het gaat om een doormelding en bij welk meldingsnummer dit hoort. Voorwaarde is dat de aanpassing plaatsvindt voordat de einddatum en tijd van de melding is verstreken. Deze melding gaat naar bevoegd gezag, CI en Nederlandse Arbeidsinspectie.
U kunt voor dat ene adres een tussentijdse melding doen. Hiermee wordt alleen dat ene adres gemeld. In het document tussentijds melden (pdf, 96 kB) vindt u een uitleg hoe u deze functionaliteit kunt gebruiken.
Na melding kunt u dit niet zelf wijzigen. In bepaalde gevallen, bijvoorbeeld wanneer de gegevenseigenaar al in het LAVS geregistreerd staat met de rol van 'Opdrachtgever/Projecteigenaar', kan de helpdesk dit eventueel voor u doen met behulp van een script. Neem contact op met de helpdesk via het Vragenformulier, waarin u uw verzoek omschrijft. De helpdesk beoordeelt of uw verzoek uitvoerbaar is.
Controleer eerst of het betreffende bedrijf als asbestverwijderingsbedrijf of inventarisatiebedrijf is geregistreerd bij de overkoepelende stichting Ascert. Het kan zijn dat het bedrijf nog niet geautoriseerd is in het LAVS voor de rol die zij in de asbestketen vervullen. Voor autorisatie kan het desbetreffende bedrijf contact opnemen met de helpdesk via het Vragenformulier waarin zij hun verzoek moeten omschrijven.