Geluidaandachtsgebied
Geluidregels voor wegen, spoorwegen en industrieterrein met geluidproductieplafonds als omgevingswaarden zijn van toepassing voor geluidgevoelige gebouwen in een geluidaandachtsgebied. Lokale (spoor)wegen hebben een geluidaandachtsgebied dat is gebaseerd op vaste afstanden.
Werking van een geluidaandachtsgebied
Een geluidaandachtsgebied ligt langs een weg of spoorweg of rond een industrieterrein. Het is het gebied waarbinnen het geluid door die geluidbron hoger kan zijn dan de standaardwaarde (bijlage I bij artikel 1.1. Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl)). De omvang van het geluidaandachtsgebied is afhankelijk van de bron.
Alleen binnen het geluidaandachtsgebied zijn de geluidregels uit het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) van toepassing. Bij een wijziging van een weg, spoorweg of industrieterrein beoordeelt het bevoegd gezag het geluid op geluidgevoelige gebouwen in het geluidaandachtsgebied. Bij het toelaten van geluidgevoelige gebouwen die geheel of gedeeltelijk in een geluidaandachtsgebied komen te liggen, houdt het bevoegd gezag rekening met het geluid afkomstig van die weg, spoorweg of dat industrieterrein. Met het geluidaandachtsgebied wordt een koppeling gelegd tussen de geluidbron en de geluidgevoelige functies in de omgeving.
Omvang geluidaandachtsgebied voor lokale (spoor)wegen
Lokale (spoor)wegen hebben een geluidaandachtsgebied dat is gebaseerd op vaste afstanden. Dit staat in artikel 17.5 Omgevingsregeling. Het geluidaandachtsgebied heeft een breedte van 100 meter, 200 meter of 350 meter aan weerszijden van de weg. Dit is afhankelijk van het aantal rijstroken, het aantal sporen en de snelheid van de situatie waarop het besluit is gebaseerd.
Het omvang van het geluidaandachtsgebied is niet gekoppeld aan de waarde van de basisgeluidemissie.
Omvang geluidaandachtsgebied voor bronnen met een gpp's
Het geluidaandachtsgebied van bronnen met geluidproductieplafonds als omgevingswaarden (gpp's) wordt berekend volgens bijlage IVc Omgevingsregeling. Dit staat in artikel 3.5 Omgevingsregeling. Het gaat om provinciale wegen, (bestaande) hoofdwegen en hoofdspoorwegen, bij omgevingsverordening aangewezen lokale spoorwegen en industrieterreinen. De volgende uitgangspunten zijn voor de berekening van belang:
- De contour wordt berekend met een regelmatig grid op 30 meter hoog.
- De waarden worden niet afgerond. Bij een spoorweg houdt dit bijvoorbeeld in dat de 55,00 contour de grootte van het geluidaandachtsgebied bepaalt.
- Gebouwen en afschermende objecten zitten niet in het rekenmodel tenzij ze onderdeel zijn van de geluidbrongegevens
- Bij een industrieterrein ligt het geluidaandachtsgebied buiten het industrieterrein. Het industrieterrein zelf behoort niet tot het geluidaandachtsgebied
- Bij wegen en spoorwegen behoort de (spoor)weg zelf ook tot het geluidaandachtsgebied
Een industrieterrein en een provinciale weg waarvoor nog geen gpp's zijn vastgesteld, hebben nog geen geluidaandachtsgebied op basis van de Omgevingswet. Die gebieden hebben nog een zone in de zin van de Wet geluidhinder (Wgh). Zie voor meer informatie IPLO | Overgangsbepaling geluidaandachtsgebied.
Vastleggen van een geluidaandachtsgebied
Geluidaandachtsgebieden worden niet vastgelegd in het omgevingsplan. Het bevoegd gezag neemt het geluidaandachtsgebied op in het geluidregister. Dat is bepaald in artikel 11.52 Bkl.
Voor bronnen met gpp’s levert het bestuursorgaan het geluidaandachtsgebied aan tegelijk met de geluidbrongegevens, de geluidreferentiepunten en het betreffende besluit. Voor lokale (spoor)wegen levert het bevoegd gezag het geluidaandachtsgebied alleen aan wanneer ze een basisgeluidemissie vastleggen. Het vastleggen van een basisgeluidemissie is nog niet verplicht.
Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl)
Het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) is een van de 4 algemene maatregelen van bestuur (AMvB's) onder de Omgevingswet.