Toepassingsbereik instructieregels over toelaten lokale (spoor)weg
Het toepassingsbereik uit artikel 5.78 en 5.78i Besluit kwaliteit leefomgeving geeft aan welke instructieregels gelden voor geluid door een lokale (spoor)weg op een geluidgevoelig gebouw.
Situaties waarbij bevoegd gezag instructieregels toepast
De instructieregels van paragraaf 5.1.4.2a.1 'Algemene bepalingen' en paragraaf 5.1.4.2a.3 'Geluid door wegen en lokale spoorwegen zonder geluidproductieplafonds als omgevingswaarden' van het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) zijn van toepassing op geluid op een geluidgevoelig gebouw bij toelaten van een nieuwe of een wijziging van een toegelaten (artikel 5.78 en 5.78i):
- lokale weg: een verharde gemeente- of waterschapsweg met een verkeersintensiteit van ten minste 1.000 motorvoertuigen per etmaal. Een woonerf is uitgesloten (artikel 5.78i, onder a Bkl).
- lokale spoorweg waarvoor geen geluidproductieplafonds (gpp's) zijn vastgesteld: een spoorweg die niet bij omgevingsverordening is aangewezen (artikel 5.78i, lid 1, onder b Bkl)
De omvang van de wijziging (artikel 5.78j en 5.78k Bkl) van een weg bepaald welke instructieregels van toepassing zijn:
- De eisen uit de centrale instructieregel over aanvaardbaarheid van geluid zijn van toepassing op toelaten van (een wijziging van) een lokale (spoor)weg (artikel 5.78l lid 1 en 2 Bkl). De centrale instructieregel is dus altijd toepassing bij toelaten van een lokale weg.
- De waarden en eisen uit de instructieregels bij deze centrale instructieregel zijn van toepassing op toelaten van een nieuwe of een significante wijziging van een toegelaten lokale (spoor)weg (artikel 5.78l lid 3 en 4 en 5 Bkl). De soort significante wijzigingen staan hieronder nader toegelicht.
Het bevoegd gezag past de instructieregels toe bij het vaststellen van een omgevingsplan, omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit of een projectbesluit.
Significante fysieke wijziging van een (spoor)weg
Een significante fysieke wijziging van een weg of spoor is (artikel 5.78j Bkl):
- verplaatsen van één of meer rijstroken of sporen met meer dan 2 m
- verhogen of verlagen van de rijstroken of sporen met meer dan 1 m
- een toename van het aantal rijstroken (niet zijnde voorsorteerstroken en in- en uitvoegstroken) of het aantal sporen
- vervangen van een wegdek door een minder stil wegdek
- vervangen van een spoorconstructie door een minder stille spoorconstructie, of
- verwijderen van geluidbeperkende maatregelen bestaande uit werken of bouwwerken langs weg of spoor
Significante wijziging in gebruik van een (spoor)weg
Een significante wijziging van gebruik van een lokale spoorweg (artikel 5.78k Bkl) is een wijziging die leidt tot een toename van geluid met meer dan 1.5 dB door:
- het verhogen van de maximumrijsnelheid
- het vervangen van spoormaterieel door minder stil spoormaterieel of
- het verhogen van de treinintensiteit
De toename is het verschil tussen de situatie in een maatgevend jaar na de wijziging en de situatie in datzelfde jaar zonder die wijziging. Een significante wijziging van gebruik van een lokale weg betekent dat het bevoegd gezag een verkeersbesluit neemt zonder een fysieke wijziging, maar met een toename van meer dan 1.5 dB (artikel 21a Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer).
Geluidgevoelig gebouw
Het bevoegd gezag beoordeelt het geluid door de weg op een geluidgevoelig gebouw. Het gaat om eerder toegelaten of gelijktijdig met de weg toe te laten geluidgevoelige gebouwen. Op welke geluidgevoelige gebouwen instructieregels precies van toepassing zijn, staat op 'Toepassingsbereik instructieregels over geluidgevoelig gebouw'.
Informatie over werking instructieregels geluid door lokale (spoor)weg
Informatie over beoordelen gevolgen fysieke leefomgeving
Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl)
Het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) is een van de 4 algemene maatregelen van bestuur (AMvB's) onder de Omgevingswet.