Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Contact
  • Stel uw vraag
Informatiepunt Leefomgeving (naar homepage)
Zoeken in deze site
  1. Home ›
  2. Thema's ›
  3. Geluid ›
  4. Monitoring en toezicht ›
  5. Beheersen van geluid ›
  6. Vastleggen bge
  • Home
  • Actueel
  • Regelgeving
  • Thema's
  • Digitaal stelsel
  • Contact
  • Contact
  • Stel uw vraag

Vastleggen van de basisgeluidemissie

Gemeenten en waterschappen leggen op een nader te bepalen tijdstip de basisgeluidemissie vast. Vastleggen is geen besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. De gegevens worden door deze bestuursorganen beschikbaar gesteld in het geluidregister.

Nog geen verplichting tot vastleggen

De verplichting tot het vastleggen van een basisgeluidemissie (bge) is uitgesteld tot een nader te bepalen tijdstip. Artikel 11.46 Bkl treedt daarom nog niet in werking. Gemeenten en waterschappen mogen wel een basisgeluidemissie vastleggen. Meer informatie over de werking van de bge staat op de pagina Basisgeluidemissie.

Mogelijkheid tot vastleggen

Gemeenten en waterschappen mogen een bge vastleggen. Vastleggen van de bge is geen besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. Het college van burgemeester en wethouders doet verslag van de waarde van de bge aan de gemeenteraad, en het dagelijks bestuur van het waterschap aan het algemeen bestuur van het waterschap (artikel 10.42c lid 1 onder a Omgevingsbesluit).

Gegevensverstrekking in het geluidregister

Gemeenten en waterschappen verstrekken de gevraagde gegevens uit artikel 11.52 lid 1 onder b Bkl aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Dat doet ze door de gegevens elektronisch beschikbaar te stellen in het geluidregister. Dit moet binnen 4 weken na vastleggen van de bge (artikel 10.42a lid 1 onder d Omgevingsbesluit).

Gerelateerde informatie

  • Stappenplan 1e vastlegging basisgeluidemissie
  • Nadere bestuurlijke afspraken over invoering basisgeluidemissie


delen

  • Delen op LinkedIn

Vraag het onze experts!

Heeft u beroepsmatig te maken met regelgeving over de leefomgeving, de Omgevingswet of het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)? Hierover kunt u vragen stellen aan onze helpdesk. Wilt u als inwoner meer weten over deze onderwerpen? Neem dan contact op met uw gemeente.

Stel uw vraag

IPLO geeft informatie en beantwoordt vragen

Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) is het kenniscentrum van de overheid dat uitleg geeft over de Omgevingswet, het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en de regelgeving voor de leefomgeving. Onze experts geven via de IPLO-website en de helpdesk antwoord op vragen. IPLO maakt deel uit van het interbestuurlijke programma Aan de slag met de Omgevingswet. Meer informatie vindt u op onze pagina Over IPLO.

Service

  • Over IPLO
  • Abonneren
  • Contact
  • Archief
  • Omgevingswet op LinkedIn

Over deze site

  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Kwetsbaarheid melden
Rijksoverheid
UvW - Unie van Waterschappen
VNG - Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg - IPO