Stappenplan actieplan geluid
Overheden doorlopen een aantal stappen bij het opstellen van een actieplan. De planning van de stappen is niet vastgelegd. Overheden kunnen zelf hun planning bepalen. De planning die we hier presenteren, is een handvat. IPLO monitort de voortgang bij alle partijen op basis van dit stappenplan.
Stel een projectorganisatie samen. Met deze organisatie stelt u een projectplan op. Dit document bevat bevindingen van een verkenning van de situatie op hoofdlijnen. Deze verkenning maakt duidelijk welke activiteiten nodig zijn. In het projectplan beschrijft u wat de planning is van die activiteiten.
Bedenk welke personen deel uitmaken van de projectorganisatie. Als voorbeeld kunt u denken aan mensen:
- uit andere afdelingen die betrokken zijn bij (de uitvoering van) maatregelen.
- uit andere gemeenten. Er kunnen schaalvoordelen optreden bij een samenwerking. Een ander voordeel is dat (de afwegingsmethodiek van) het actieplan uniform kan zijn. Een omgevingsdienst kan ook een belangrijke rol spelen bij deze samenwerking.
- van een omgevingsdienst en/of adviesbureau. U kunt gebruikmaken van beschikbare expertise (kennis en ervaring) en voortgang van de uitvoering.
Maak afspraken over de rollen en taken van deze partijen bij het maken van het actieplan. Dat kan bijvoorbeeld tijdens een startbijeenkomst.
Verken welke wijzigingen invloed hebben op het actieplan. U kunt hierbij denken aan:
- effect van een andere rekenmethode
- ontwikkelingen op de langetermijnstrategie, inclusief belangrijke ruimtelijke en infrastructurele ontwikkelingen
- inventarisatie van alle al uitgevoerde en in uitvoering of voorbereiding zijnde bron- en overdrachtsmaatregelen
- participatie
- actieplan als omgevingsdocument
In een projectplan benoemt u de projectorganisatie.
Het projectplan bevat ook bevindingen van een verkenning. Deze verkenning maakt duidelijk welke activiteiten nodig zijn en wat de planning is van die activiteiten.
Baseer de tijdsplanning ook op de ervaringen met het actieplan 2018. Maak de planning in overleg met de betrokken partijen. Leg daarin vast wie wanneer waarover wordt geïnformeerd of een rol heeft bij een analyse. Houd hier rekening mee in de planning en agendering van de overleggen met portefeuillehouders en raadscommissies.
U onderzoekt de ontwikkeling van de geluidsituatie.
De geluidbelastingkaart 2021 is berekend met een andere rekenmethode dan de geluidbelastingkaart 2016. Bepaal hoe u deze geluidsituaties met elkaar wil vergelijken.
Het RIVM heeft een onderzoek uitgevoerd naar de verschillen tussen de geluidbelastingkaarten 2021 (met Cnossos) en de eerdere geluidbelastingkaarten. De resultaten zijn verwerkt in een handreiking hoe met deze verschillen om te gaan.
Bij opstellen van het Actieplan geluid hanteert een bestuursorgaan verplicht bijlage XXXIII van de Omgevingsregeling (Or). Aanvullend kunnen verschillen en effecten verklaard worden met andere methoden, zoals bijlage IVe en IVf Or. Wat handig is om te doen hangt mede af van de keuzes in het vorige Actieplan geluid.
Bij de beschouwing van de geluidbelastingkaart heeft u aandacht voor:
- bewoners
- prioritaire problemen
- overschrijding waarden
Bewoners
U geeft een overzicht en een beoordeling van het aantal bewoners dat door het geluid van de geluidbronnen lijdt aan ischemische hartziekten of een hoge mate van hinder of een hoge mate van slaapverstoring ondervindt. Het gaat dus om ook een oordeel over het aantal betrokken bewoners.
De dosis-effectrelaties zijn vermeld in bijlage XIX van de Omgevingsregeling.
De Handreiking berekenen gezondheidseffecten van het RIVM biedt een toelichting bij de berekening van de gezondheidseffecten door geluid zoals aangegeven in bijlage XIX van de Omgevingsregeling.
Ook zal aandacht moeten worden besteed aan de ontwikkeling van het aantal gehinderde bewoners en de voorgenomen maatregelen (zie stap 3).
Dit onderdeel kan ook meegenomen worden bij de evaluatie van de resultaten van het vorige actieplan.
Prioritaire problemen
Alle prioritaire problemen moeten in het actieplan worden benoemd. Dit zijn situaties waarbij de plandrempel wordt overschreden. Lees meer informatie op de pagina Plandrempel.
Overschrijdingen waarden
In het actieplan moet aandacht worden besteed aan situaties waarin de ten hoogste toelaatbare geluidbelasting door de betrokken geluidbron of geluidbronnen wordt overschreden. Afhankelijk van de situatie gaat het om de standaardwaarde of de grenswaarde of om de ten hoogste toelaatbare geluidbelasting op grond van de Wet luchtvaart.
Aan dit onderdeel ligt de gedachte ten grondslag dat het beleid (zie stap 3) een hogere prioriteit zal hebben naarmate de geluidbelasting hoger ligt.
Evalueer de uitvoering en de resultaten van het vorige actieplan. Het gaat om zowel de uitvoering van dat plan als de bereikte resultaten. U beantwoordt hiervoor bijvoorbeeld de volgende vragen:
- Zijn de maatregelen niet, gedeeltelijk of geheel uitgevoerd?
- Hebben de maatregelen het verwachte effect gehad?
- Waarom is een maatregel niet of slechts gedeeltelijk uitgevoerd?
- Kan de maatregel alsnog worden uitgevoerd?
- Moet de maatregel worden bijgesteld? Hoe?
- Welk resultaat is bereikt ten aanzien van de prioritaire problemen? En is de plandrempel nog steeds correct?
- Welk resultaat is bereikt op het aantal bewoners dat door het geluid lijdt aan ischemische hartziekten of een hoge mate van hinder of een hoge mate van slaapverstoring ondervindt.
U inventariseert:
- alle maatregelen voor de geluidbronnen
- belangrijke infrastructurele werken en ruimtelijke ontwikkelingen
Alle maatregelen
Deze inventarisatie betreft alle al uitgevoerde en in uitvoering of voorbereiding zijnde bron- en overdrachtsmaatregelen, en dus niet alleen maatregelen voor prioritaire problemen.
Belangrijke infrastructurele werken en ruimtelijke ontwikkelingen
Deze inventarisatie betreft belangrijke infrastructurele werken die in de komende 5 jaar zijn voorgenomen en andere belangrijke ruimtelijke ontwikkelingen die van invloed zijn op de geluidhindersituatie.
Deze ontwikkelingen kunnen positief of negatief uitvallen voor de geluidsituatie. Als u aandacht besteedt aan de ontwikkeling van het aantal gehinderde bewoners, kunt u dit aspect ook meenemen.
Het actieplan bestaat uit een beleidsmatig deel en een concreet deel. Het beleidsmatige deel omvat een beschrijving van het te voeren beleid om de geluidbelasting Lden en de geluidbelasting Lnight te beperken. Het concrete deel gaat over voorgenomen maatregelen en de te verwachten gevolgen van die maatregelen.
Het actieplan bevat een beschrijving van het te voeren beleid om de geluidbelasting Lden en de geluidbelasting Lnight te beperken. Het gaat om algemeen beleid en dus niet om beschouwingen op het niveau van individuele woningen.
Op grond van de richtlijn omgevingslawaai moet in een actieplan ook een langetermijnstrategie zijn opgenomen. Daarom is een doorkijk tot en met het volgende actieplan voorgeschreven.
Bij de beschrijving van het beleid wordt in ieder geval de bescherming van stille gebieden betrokken. Andere aspecten van het beleid kunnen ook worden beschreven.
Over de voorgenomen maatregelen wordt de volgende informatie opgenomen in het actieplan:
- relatie met de plandrempel
- effect van de maatregelen
- planning
- financiële informatie
Relatie met de plandrempel
De voorgenomen maatregelen hebben als doel de geluidbelasting in Lden en de geluidbelasting in Lnight in de komende 5 jaar te verminderen.
De voorgenomen maatregelen zijn in het bijzonder gericht op prioritaire problemen. Dus situaties waarbij de plandrempel wordt overschreden.
Effect van de maatregelen
Er wordt een schatting gegeven van het effect van de maatregelen op het aantal bewoners van woningen dat door het geluid van een geluidbron lijdt aan ischemische hartziekten, een hoge mate van hinder of een hoge mate van slaapverstoring ondervindt.
Voor deze schatting kan gebruik worden gemaakt van 'verschilkaarten', waarin de bestaande toestand wordt vergeleken met opties voor toekomstige situaties.
Planning
De planning heeft in ieder geval betrekking op de komende 5 jaar. Uiteraard kan worden aangesloten bij de langetermijnstrategie.
Financiële informatie
Het actieplan bevat financiële informatie over de voorgenomen maatregelen, voor zover die beschikbaar en openbaar is. Bij de financiële informatie kan worden gedacht aan begrotingen, kosteneffectiviteitsanalyses en kosten-batenanalyses.
Afhankelijk van wat in uw participatiebeleid is opgenomen, kunt u ervoor kiezen een keuzedocument op te stellen. Het keuzedocument is een groslijst van alle kansrijke maatregelen en het effect op de omgeving.
Het keuzedocument kan een handvat zijn bij participatie en overleg.
Het opstellen van het ontwerpactieplan omvat het schrijven en de lay-out. Daarbij heeft u aandacht voor de digitale toegankelijkheid.
Op de pagina's onder De onderdelen van het actieplan geluid kunt u lezen wat het actieplan ten minste bevat.
Controleer of alle informatie beschikbaar is. Zo nodig vult u de informatie aan.
Houd bij het opstellen van uw actieplan geluid rekening met de eisen voor digitale toegankelijkheid, bijvoorbeeld voor pdf's en geografische kaarten.
Online kaarten en karteringsdiensten hoeven zelf niet verplicht toegankelijk te zijn. Deze uitzondering voor toegankelijkheid geldt alleen voor de online kaart zelf. De webpagina waarop de kaart staat, moet wel voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Dit geldt ook voor het document waarin de kaart is geplaatst.
Afhankelijk van wat in het eigen participatiebeleid is opgenomen, wordt hieraan invulling gegeven.
Voorts streeft u ernaar dat de interne organisatie en het bestuur akkoord zijn met het concept ontwerpactieplan. Zie meer informatie bij Participatie en overleg.
Bij het besluit over het ontwerpactieplan en de terinzagelegging, is invulling gegeven aan de motiveringsplicht.
U legt het ontwerpactieplan 6 weken ter inzage. Dit gebeurt via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB).
Iedereen, ongeacht of men belanghebbende is, kan zienswijzen naar voren brengen. Dit kan schriftelijk of mondeling.
Zie verder Bekendmaking actieplan geluid.
In het (ontwerp)vaststellingsbesluit van het actieplan geluid moet staan hoe burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en andere bestuursorganen bij de voorbereiding zijn betrokken. En wat de resultaten hiervan zijn. De bestuursorganisaties geven aan hoe ze invulling geven aan hun eigen participatiebeleid. Zie meer informatie bij Participatie en overleg.
Een actieplan geluid is een omgevingsdocument volgens de Standaard voor Officiële Publicaties, het Informatiemodel Omgevingswet en het voorgeschreven Toepassingsprofiel voor Omgevingsdocumenten (TPOD).
Het actieplan geluid is een omgevingsdocument zonder regels. Wat dit verder betekent voor de tekststructuur, kunt u lezen in de TPOD Programma.
De aanlevering van het ontwerpbesluit is beschreven in paragraaf 9.5.2.2; de aanlevering van de kennisgeving in paragraaf 9.5.2.3. van de TPOD.
Een toelichting op de TPOD Programma vindt u op wegwijzer TPOD.
Het ontwerpactieplan geluid wordt ontsloten via DSO-LV. Als overheid publiceert u hiervoor het actieplan via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB).
Aanvullend is het mogelijk dat het actieplan ook in te zien is op de eigen website of ergens in papiervorm.
De terinzagelegging op een door gemeente, provincie, of minister te bepalen locatie kan worden georganiseerd door op een in de kennisgeving aangegeven locatie, zoals het gemeentehuis of het provinciehuis, de mogelijkheid te bieden om op een beeldscherm het ontwerpbesluit in het betreffende publicatieblad of in DSO-LV te raadplegen.
Het Rijk, de provincies en de gemeenten binnen een agglomeratie stellen het actieplan vóór 18 juli 2024 vast.
De reacties op de zienswijzen stemt u af met de betrokken partijen. Vooral als deze zienswijzen leiden tot een inhoudelijke aanpassing van het actieplan.
Deze partijen zijn de interne organisatie en natuurlijk ook het bestuur. Dat zijn in ieder geval de portefeuillehouders.
U verwerkt dan de inhoudelijke reacties op de zienswijzen in het actieplan.
Reserveer voldoende tijd voor dit onderdeel (ook de agendering). Baseer de tijdsplanning ook op de ervaringen met het actieplan 2018. Hiermee kunt u de benodigde tijd voor het vaststellen reëel inschatten.
Het actieplan geluid wordt binnen een redelijke termijn na de vaststelling bekendgemaakt en gepubliceerd. Deze moet voldoen aan artikel 5/6 van de Bekendmakingswet en die schrijft plaatsing in het elektronisch publicatieblad voor. Hierbij meldt u hoe het publiek kennis kan krijgen van de inhoud van het actieplan. U stelt het actieplan voor iedereen langs elektronische weg beschikbaar.
Het vastgestelde actieplan geluid wordt aangeboden via LVBB voor publicatie in het elektronisch publicatieblad en daarna staat het ook in het DSO.
Het actieplan wordt verstrekt aan het ministerie via de Centrale voorziening geluidgegevens.
Volgens artikel 10.9 van het Omgevingsbesluit verstrekken provincies en de gemeenten binnen een agglomeratie het actieplan geluid aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Dit gebeurt via de Centrale voorziening geluidgegevens (Cvgg). Daarbij wordt het datamodel gebruikt dat de European Environmental Agency beschikbaar stelt (artikel 12.72b, Omgevingsregeling).
Gemeenten en provincies verzenden het actieplan geluid via de Centrale voorziening geluidgegevens (Cvgg).
Het actieplan geluid moet in het voorgeschreven datamodel worden aangeleverd aan de Cvgg. De Cvgg stelt de sjablonen en handleidingen beschikbaar via de eigen website. Het formaat van het sjabloon is een Exceltabel. Deze Exceltabel bevat de velden waar de samenvattende informatie van het actieplan ingevuld dient te worden. Het sjabloon dient ingevuld te worden in acht nemend de rapportagebeperkingen beschreven in de handleiding.
Het actieplan geluid wordt verstrekt aan de Centrale voorziening geluidgegevens (Cvgg). Daarvoor moet een gebruiker gemachtigd zijn. De Cvgg gebruikt daarvoor eHerkenning. Een individuele medewerker kan gemachtigd zijn, maar ook een omgevingsdienst of adviesbureau die namens de bronhouder de informatie aanlevert.
Na een succesvolle validatie moet u de aanlevering nog definitief maken. Pas daarna is de aanlevering compleet.
De uiterste datum voor het aanleveren van het actieplan geluid is 15 december 2024.