Wat is veranderd voor de geluidbelastingkaart en het actieplan geluid?
De regelgeving over de geluidbelastingkaart en het actieplan geluid is op een aantal punten veranderd. Wat zijn die veranderingen? En wat zijn de consequenties?
Overzicht veranderingen
Algemeen
Actieplan geluid
- Deadline actieplan eenmalig een jaar verplaatst
- Gezondheidseffecten door geluid
- Participatie
- Digitaal Stelsel Omgevingswet
Geluidbelastingkaart
Bovenstaande veranderingen staan hieronder nader toegelicht.
Centrale voorziening geluidgegevens
Gemeenten, provincies en het Rijk leveren de geluidbelastingkaart en het actieplan geluid aan de Centrale voorziening geluidgegevens (Cvgg). De datastroom die wordt aangeleverd aan de Cvgg moet voldoen aan het datamodel dat is opgesteld door het Europees Milieuagentschap (EEA). Dat is vermeld in artikel 12.72a en 12.72b van de Omgevingsregeling.
De datastroom over het actieplan geluid wordt aangeleverd in een Excel-bestand.
Op de website van het RIVM is de handleiding voor het opstellen van actieplannen geluid volgens het EEA datamodel te downloaden. Sjablonen en voorbeeldbestanden zijn daar ook binnenkort beschikbaar.
- Handleiding Datastroom actieplan geluid 2024, voor gemeenten | RIVM
- Handleiding Datastroom actieplan geluid 2024, voor hoofdwegen | RIVM
- Handleiding Datastroom actieplan geluid 2024, voor hoofdspoor | RIVM
Deadline actieplan eenmalig een jaar verplaatst
Het actieplan geluid moet uiterlijk 18 juli 2024 zijn vastgesteld, in plaats van 2023. Dat is geregeld via de Verordening (EU) 2019/1010 van het Europees Parlement en de Raad van 5 juni 2019. Voor de daaropvolgende rondes zal de periode van 5 jaar worden hervat. Dat betekent dat het actieplan in de volgende ronde in 2029 wordt vastgesteld.
Gezondheidseffecten door geluid
De Europese richtlijn omgevingslawaai is gewijzigd voor het bepalen van de gezondheidseffecten via de richtlijn (EU) 2020/367 van de Commissie van 4 maart 2020. Deze zijn verwerkt in bijlage XIX van de Omgevingsregeling (dosis-effectrelaties voor actieplannen geluid).
De Handreiking berekenen gezondheidseffecten van het RIVM biedt een toelichting bij de berekening van de gezondheidseffecten door geluid zoals aangegeven in Bijlage XIX van de Omgevingsregeling.
Participatie
In het vaststellingsbesluit van het actieplan geluid moet staan hoe burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en andere bestuursorganen bij de voorbereiding betrokken zijn. En ook, wat de resultaten hiervan zijn. Gemeenten en provincies geven aan hoe ze invulling geven aan hun eigen participatiebeleid. Deze motiveringsplicht is geregeld in artikel 10.8 van het Omgevingsbesluit. Lees meer: Participatie en overleg.
Digitaal Stelsel Omgevingswet
De inhoud van het actieplan geluid komt ook in het Omgevingsloket van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Een vastgesteld actieplan geluid is een omgevingsdocument dat wordt ontsloten via DSO-LV volgens de Standaard voor Officiële Publicaties, het Informatiemodel Omgevingswet en het voorgeschreven ToepassingsProfiel voor OmgevingsDocumenten (TPOD).
Als overheid publiceert u hiervoor het actieplan via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB). Lees meer: Bekendmaking en publicatie.
Rekenmethode 'CNOSSOS'
De Europees gestandaardiseerde 'gemeenschappelijke rekenmethode' uit de Europese richtlijn 2015/996 van 19 mei 2015 is opgenomen in de Nederlandse wetgeving. Deze methode is ontwikkeld in het project CNOSSOS-EU (Common Noise Assesment Methods in the EU).
De rekenmethode voor de geluidsbelastingkaarten staat in bijlage XXXIII van de Omgevingsregeling (meet- en rekenmethode geluidbelasting).
Voor de geluidbelastingkaart stelt het RIVM een handreiking modelleren volgens CNOSSOS_EU (pdf, 597 kB) beschikbaar.
Het gebruik van een andere rekenmethode leidt tot andere rekenresultaten. De consequentie is dat een vergelijking tussen 2021 en eerdere jaren niet direct te maken is. Om die reden heeft het RIVM een onderzoek laten uitvoeren naar de mate van het verschil met de eerdere karteringsrondes en een verklaring voor die verschillen. De resultaten zijn gevat in een handreiking die bevoegde gezagen kunnen gebruiken om een geïnformeerde keuze te maken voor het omgaan in hun actieplannen met de consequenties van het invoeren van CNOSSOS.
Bij opstellen van het Actieplan geluid hanteert een bestuursorgaan verplicht bijlage XXXIII van de Omgevingsregeling. Aanvullend kunnen verschillen en effecten verklaard worden met andere methoden, zoals bijlage IVe en IVf van de Omgevingsregeling. Wat handig is om te doen, hangt mede af van de keuzes in het vorige actieplan geluid.
Aantal bewoners per huishouden
Het aantal bewoners van woningen wordt berekend met het gemiddelde huishoudensgrootte volgens de meest recente publicatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek (artikel 12.74, lid 2 en 12.82 Omgevingsregeling). Begin 2021 wonen gemiddeld 2,14 mensen in een Nederlands huishouden.
De bepaling van het aantal blootgestelden is fundamenteel anders vergeleken met eerdere rondes. Zie hiervoor ook de handreiking modelleren volgens CNOSSOS-EU.
Ligging contouren
De contouren liggen precies op:
- Lden 55, 60, 65, 70 en 75 dB
- Lnight 50, 55, 60, 65 en 70 dB
Oftewel, een 55 dB-contour ligt op 55,0 dB.
Het Europees Agentschap heeft geconstateerd dat landen op een verschillende wijze hiermee omgaan en heeft hierover een advies uitgebracht.
Contourvlakken
Voor de geluidsbelastingkaart die overheden aanleveren aan de Cvgg, is besloten in Nederland verplicht contourvlakken te gebruiken. Dit omvat dus de contouren van:
- Lden 60-64, 65-69, 70-74 en meer dan 75 dB
- Lnight 60-64, 65-69, meer dan 70 dB
Bij gebruik van polygonen beginnen alle geluidklassen met ,00. Bijvoorbeeld met 55 – 59 wordt 55,00 – 59,99 bedoeld.