Cumulatie geur van milieubelastende activiteiten
Cumulatie van geur treedt op als de totale geurbelasting bestaat uit verschillende geurbronnen. De gemeente moet bij het opstellen van het omgevingsplan rekening houden met geur door activiteiten (artikel 5.92 lid 1 Bkl). Dit betekent dat de gemeente ook cumulatie zo veel mogelijk moet voorkomen.
Beleidsruimte gemeente bij aanpak cumulatie
Er moet gekeken worden naar mogelijke cumulatie bij de toedeling van functies aan locaties (ruimtelijke scheiding functies). Het is aan de gemeente om een aanpak te maken als er cumulatief overbelaste situaties voorkomen. De gemeente heeft hierin beleidsruimte. Gemeenten kunnen bijvoorbeeld:
- werken met emissieplafonds (gebruiksruimte)
- direct werkende regels opstellen in het omgevingsplan ter voorkoming van cumulatieve geur. Bijvoorbeeld een verplichting om bepaalde mestbewerking alleen inpandig uit te voeren
- individuele normen voor stallen vaststellen die afwijken van de in het Bkl genoemde standaardwaarden, waarbij in de onderbouwing rekening is gehouden met effecten van cumulatie.
- een omgevingsplanactiviteit vergunningplicht (eerder ook wel afwijkactiviteit genoemd) instellen voor bepaalde bijzondere situaties, bijvoorbeeld grote mestverwerking. De gemeente stelt hier dan ook beoordelingsregels voor op.
- een omgevingswaarde voor cumulatieve geurhinder vaststellen. Deze wordt dan gebruikt bij het verlenen van vergunningen en bij het toelaten van functies op locaties.
Beleidsruimte provincie bij aanpak cumulatie
De provincie mag in een omgevingsverordening direct werkende regels of instructieregels stellen over geur binnen de provincie. Maar dit mag alleen in de volgende gevallen:
- als het gaat om een provinciaal belang dat niet op een doelmatige en doeltreffende wijze door een gemeente kan worden behartigd.
- als dit nodig is voor een doelmatige en doeltreffende uitoefening van taken en bevoegdheden.
Gemeenten moeten via het omgevingsplan zorgen voor een aanvaardbaar hinderniveau voor geur. Afhankelijk van hoe de regels over geur in het omgevingsplan zijn opgenomen, kan er hier voor een vergunningverlener nog beoordelingsruimte in zitten. Provinciaal geurbeleid kan in dat geval een handvat bieden voor een verdere invulling van het aanvaardbaar hinderniveau voor provinciale milieubelastende activiteiten.
Cumulatie via de omgevingsvergunning
Bij het oprichten, uitbreiden of wijzigen van een milieubelastende activiteit kan een omgevingsvergunning milieubelastende activiteit nodig zijn. Bij de beoordeling of een vergunning voor een milieubelastende activiteit kan worden verleend, moet significante verontreiniging worden beoordeeld (artikel 8.9 Bkl). Cumulatieve geurbelasting is een vorm van verontreiniging.
Bij het beoordelen van significante verontreiniging moet rekening gehouden worden met het omgevingsplan.
Ook bij bruidsschat geldt beoordelen cumulatie
In de bruidsschat Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) staan alleen de individuele normen voor de geurbelasting. En geen regels voor cumulatie. De individuele normen houden ook nog geen rekening met cumulatie. Het bevoegd gezag toetst bij een omgevingsvergunning voor de milieubelastende activiteit aan deze individuele normen. Want als die individuele norm zou worden overschreden, is er zeker sprake van significante verontreiniging. Daarnaast moet de gemeente een beoordeling van de cumulatieve geurbelasting doen.
Dat er geen normen voor cumulatieve geurbelasting in de bruidsschat staan, betekent dus niet dat cumulatie niet beoordeeld mag worden. Het moet zelfs, want het is onderdeel van het beoordelen van significante verontreiniging. Dus zolang het omgevingsplan nog geen geurregels bevat waarbij ook rekening is gehouden met cumulatie, toetst de vergunningverlener cumulatie via de omgevingsvergunning.
Een gemeente kan een norm in het omgevingsplan opnemen die wel rekening houdt met cumulatie. Bij de vaststelling van de hoogte van die norm is dan rekening gehouden met mogelijke cumulatie. Dit kan de gemeente gebruiken in de overweging of cumulatie van geur voldoende wordt voorkomen.
Wanneer de gemeente een nieuw omgevingsplan vaststelt, gelden de eventuele daarin opgenomen regels voor cumulatie of een eventuele aangepaste individuele norm. De milieubelastende activiteit moet dan aan de regels in het omgevingsplan voldoen. Bij het verlenen van de vergunning voor de milieubelastende activiteit moet ook rekening gehouden worden met het omgevingsplan (artikel 8.9 lid 3 Bkl).
Gemeentelijke omgevingsverordeningen (veehouderijen)
In gemeentelijke omgevingsverordeningen staan regels over geur voor veehouderijen. In veel gevallen heeft de gemeente vóór inwerkingtreding van de Omgevingswet via de geurverordening een eigen afwijkende individuele norm vastgesteld. De bruidsschat zorgt ervoor dat die eigen norm de norm in het tijdelijke omgevingsplan is.
Gerelateerde pagina's
- Voor de industrie zijn er verschillende methoden om inzicht te krijgen in de cumulatie van geur bij milieubelastende activiteiten.
Bruidsschat
De term ‘bruidsschat’ wordt gebruikt voor de regels die door het Rijk als onderdeel van het Invoeringsbesluit Omgevingswet automatisch zijn toegevoegd aan het tijdelijk deel van het omgevingsplan van alle gemeenten en aan elke waterschapsverordening.
In de bruidsschat staan regels over activiteiten die voor inwerkingtreding van de Omgevingswet door het Rijk werden gesteld. Onder de Omgevingswet is het stellen van deze regels gedecentraliseerd naar gemeenten en waterschappen. De regels van de bruidsschat zijn een bijzondere vorm van overgangsrecht.