Cookies toestaan?

Deze site gebruikt cookies. Meer informatie over cookies
Hier kan het gebruik van cookies op deze website worden toegestaan of geweigerd.
Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Contact
  • Stel uw vraag
Informatiepunt Leefomgeving (naar homepage)
Zoeken in deze site
  1. Home ›
  2. Thema's ›
  3. Klimaatverandering ›
  4. Aanpassen aan klimaatverandering: klimaatadaptatie ›
  5. Sectoren klimaatadaptatie ›
  6. Verkeersinfrastructuur ›
  7. Luchtvaart
  • Home
  • Actueel
  • Regelgeving
  • Thema's
  • Digitaal stelsel
  • Contact
  • Contact
  • Stel uw vraag

Luchtvaart

Klimaatverandering kan tot gevolg hebben dat het vliegverkeer en werkzaamheden op de grond vaker verstoord raken. Zo kunnen extreme buien ervoor zorgen dat er plassen ontstaan op de landingsbanen en dat de landingsbanen gladder worden. Daarnaast kan hitte ertoe leiden dat vliegtuigen het asfalt van start- en landingsbanen beschadigen door er bijvoorbeeld sporen in achter te laten. Op deze pagina wordt ingegaan op de aanpak.

Klimaatadaptatie per mobiliteitssysteem: Luchtvaart

Verantwoordelijkheid

Luchthavens zijn zelf verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de luchthavens. De luchtvaartsector maakt analyses en beleid om de risico’s van klimaatverandering te verkleinen. Zo heeft Schiphol een eigen duurzaamheidsstrategie (verwijst naar een andere website) (2022) opgesteld. Maatregelen die daarin worden genoemd om Schiphol klimaatbestendig te maken zijn:

  • een overstromingsbestendig waterbeheersysteem op de luchthaven
  • maatregelen die hittestress verminderen, zoals groene daken die ook regenwater kunnen vasthouden

Onderzoek en kennisuitwisseling

Daarnaast vindt er kennisuitwisseling plaats met het KNMI. Het KNMI levert meteorologische diensten aan de Nederlandse luchtvaart. De Nederlandse luchtvaart gebruikt de weersverwachting van het KNMI om het vliegverkeer zo veilig mogelijk te laten verlopen. Om de effecten van klimaatverandering te beperken, verbetert het KNMI voortdurend haar modellen. Zo kan het KNMI de luchtvaart en andere sectoren van relevante informatie over het weer te voorzien.

Ten slotte is er vanuit het nationale onderzoeksprogramma Kennis voor Klimaat (KvK, 2008-2014) (verwijst naar een andere website) voor acht hotspots een Regionale Adaptatie Strategie opgesteld, waaronder voor luchthaven Schiphol. In de Visieontwikkeling RAS Mainport Schiphol (2014) (verwijst naar een andere website) wordt een basis gelegd voor, en richting gegeven aan, de ontwikkeling van de adaptatiestrategie voor deze hotspot.



delen

  • Delen op LinkedIn (verwijst naar een andere website)

pdf maken

  • pdf maken

Vraag het onze experts!

Heeft u beroepsmatig te maken met regelgeving over de leefomgeving, de Omgevingswet of het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)? Hierover kunt u vragen stellen aan onze helpdesk. Wilt u als inwoner meer weten over deze onderwerpen? Neem dan contact op met uw gemeente.

Stel uw vraag

IPLO geeft informatie en beantwoordt vragen

Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) is het kenniscentrum van de overheid dat uitleg geeft over de Omgevingswet, het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en de regelgeving voor de leefomgeving. Onze experts geven via de IPLO-website en de helpdesk antwoord op vragen. IPLO maakt deel uit van het interbestuurlijke programma Aan de slag met de Omgevingswet. Meer informatie vindt u op onze pagina Over IPLO.

Service

  • Over IPLO
  • Abonneren
  • Contact
  • Archief
  • Omgevingswet op LinkedIn (verwijst naar een andere website)

Over deze site

  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Kwetsbaarheid melden
Rijksoverheid (verwijst naar een andere website)
UvW - Unie van Waterschappen (verwijst naar een andere website)
VNG - Vereniging van Nederlandse Gemeenten (verwijst naar een andere website)
Interprovinciaal overleg - IPO (verwijst naar een andere website)