Luchtvaart
Klimaatverandering kan tot gevolg hebben dat het vliegverkeer en werkzaamheden op de grond vaker verstoord raken. Zo kunnen extreme buien ervoor zorgen dat er plassen ontstaan op de landingsbanen en dat de landingsbanen gladder worden. Daarnaast kan hitte ertoe leiden dat vliegtuigen het asfalt van start- en landingsbanen beschadigen door er bijvoorbeeld sporen in achter te laten. Op deze pagina wordt ingegaan op de aanpak.
Klimaatadaptatie per mobiliteitssysteem: Luchtvaart
Verantwoordelijkheid
Luchthavens zijn zelf verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de luchthavens. De luchtvaartsector maakt analyses en beleid om de risico’s van klimaatverandering te verkleinen. Zo heeft Schiphol een eigen duurzaamheidsstrategie (2022) opgesteld. Maatregelen die daarin worden genoemd om Schiphol klimaatbestendig te maken zijn:
- een overstromingsbestendig waterbeheersysteem op de luchthaven
- maatregelen die hittestress verminderen, zoals groene daken die ook regenwater kunnen vasthouden
Onderzoek en kennisuitwisseling
Daarnaast vindt er kennisuitwisseling plaats met het KNMI. Het KNMI levert meteorologische diensten aan de Nederlandse luchtvaart. De Nederlandse luchtvaart gebruikt de weersverwachting van het KNMI om het vliegverkeer zo veilig mogelijk te laten verlopen. Om de effecten van klimaatverandering te beperken, verbetert het KNMI voortdurend haar modellen. Zo kan het KNMI de luchtvaart en andere sectoren van relevante informatie over het weer te voorzien.
Ten slotte is er vanuit het nationale onderzoeksprogramma Kennis voor Klimaat (KvK, 2008-2014) voor acht hotspots een Regionale Adaptatie Strategie opgesteld, waaronder voor luchthaven Schiphol. In de Visieontwikkeling RAS Mainport Schiphol (2014) wordt een basis gelegd voor, en richting gegeven aan, de ontwikkeling van de adaptatiestrategie voor deze hotspot.