T2.2-OP1 Aangepast uiteinde
Natuurlijk vervangingsmoment
Nee
Toepasbaarheid
Soort bedrijven: laadbalg wordt bij vrachtwagens algemeen gebruikt.
Stuifklasse: S1, S2, S3, S4, S5
Grote/kleine bedrijven: groot en klein, afhankelijk van systeem
Genoemd in document: BREF (S1-S4), NeR (2008) (S1-S4), TA Luft
Bedrijfszekerheid: hoog
Beschrijving
Een aangepast uiteinde van een laadpijp of vulbuis, zorgt voor afscherming van het uiteinde. Neervallend materiaal wordt zo beschermd tegen de wind en daarmee wordt de stofverspreiding beperkt.
De afscherming is meestal een metalen constructie met een rubberen buis of rubberen flappen. De volgende kunnen onder meer worden toegepast:
- S-bocht
- visbek
- laadbal of telescopische slurf
- banaan of broekstuk
S-bocht
Remt de valsnelheid en de voornaamste stofontwikkeling in de laadbuis.
Visbek
Een visbek is een klep op het einde van een laadsysteem die automatisch wordt geopend en dicht gaat. De klep gaat pas open als de vulbuis gedeeltelijk gevuld is. Het stof wordt in de vulbuis gevormd. Het materiaal verlaat het systeem daardoor met een zeer lage valsnelheid en dat zorgt voor lagere stofemissies.
Laadbalg of telescopische losslurf
Flexibel uiteinde gemonteerd op de vulinstallatie. De balg rust tijdens het laden op het stortgoed, hierdoor ontstaat geen stofvorming bij het neervallen.
Financiële aspecten
Kosten: investering, enige vertraging bij lossen
- Bij een visbek is onderhoud noodzakelijk. Overige aangepaste uiteinden zijn eenvoudige technische aanpassingen en hebben lage investeringskosten.
- Investering van een S-bocht op een stortgoot met een capaciteit van 400 t/u, bedraagt € 70.000. Een laadbalg kost € 30.000.
Nuts: geen
Hulp- en reststoffen: geen
Personeel: enige vertraging bij lossen
Aanvullende informatie
Stofbepalende factoren:
- aard materiaal
- wijze van uitvoering
- juiste toepassing
- windsnelheid
Processtap
Storten
Emissie
- Omvang stofemissie: niet bekend
- Omvang stofreductie: afhankelijk van uitvoering en manier van toepassen
Voor- en nadelen milieu
Geen