Rapport Gesloten ruimte industrie gepubliceerd
Het rapport 'Gesloten ruimte industrie' gaat over het onderzoek naar de maatregel van een gesloten ruimte om diffuse emissies te beperken bij de opslag en bewerking van stoffen en materialen. Een gesloten ruimte is niet altijd haalbaar. Dan kan maatwerk uitkomst bieden. Het aantal bedrijven dat maatwerk moet aanvragen, is naar verwachting klein.
Conclusie van het onderzoek
Vanuit de praktijk kwamen er vragen op over het aantal bedrijven dat maatwerk zou moeten aanvragen. Als er veel maatwerk nodig is, kan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bij sommige milieubelastende activiteiten een aanpassing van de regelgeving overwegen.
Uit het onderzoek naar de maatregel van een gesloten ruimte in de industrie van Witteveen+Bos blijkt dat ongeveer 10.000 bedrijven onder de algemene regels vallen, waarvoor een mogelijk relevante verandering geldt. Het aantal bedrijven dat maatwerk moet aanvragen, is naar verwachting 500.
Aanbevelingen
Metaalrecycling is een van de milieubelastende activiteiten waar mogelijk veel maatwerk nodig is. De stuifklasse-indeling voor metaalrecycling gaat over schroot met een belangrijke mate van roestvorming. Het is onduidelijk wanneer er sprake is van een belangrijke mate van roestvorming. Het onderzoek beveelt aan om uit te werken wanneer hiervan sprake is. Dit is bepalend voor het aantal keren dat maatwerk nodig zal zijn. Een alternatieve maatregel voor gesloten ruimte is effectieve bevochtiging.
Er zijn diverse milieubelastende activiteiten waar het bewerken van materialen niet de hoofdactiviteit is, maar slechts incidenteel plaatsvindt. Juridisch is sprake van een overtreding als deze incidentele werkzaamheden plaatsvinden zonder de vereiste gesloten ruimte. Maatwerk zou dan nodig zijn. Een optie kan zijn om incidentele werkzaamheden uit te zonderen. Het is daarbij van belang om de precieze uitwerking zorgvuldig te benaderen, om neveneffecten te voorkomen door het toestaan van incidentele werkzaamheden. Een andere optie is om dit over te laten aan een afweging van het lokale bevoegd gezag. Het bevoegd gezag kan op basis van specifieke omstandigheden en context een beslissing nemen.
Aanpak van het onderzoek
Het onderzoek heeft in verschillende stappen plaatsgevonden. Met elke stap is een verdere selectie gemaakt van de milieubelastende activiteiten:
- Het onderzoek begon met een vergelijking van het Activiteitenbesluit en het Bal. Uit de bureaustudie volgden paragrafen uit hoofdstuk 4 van het Bal waar de maatregel voor een gesloten ruimte nieuw is.
- Vervolgens is beoordeeld bij welke milieubelastende activiteiten uit hoofdstuk 3 van het Bal deze paragrafen zijn aangewezen. Op basis van logica en expertise van Witteveen+Bos is beoordeeld voor welke van deze milieubelastende activiteiten de maatregel voor een gesloten ruimte mogelijk consequenties heeft.
- Voor de milieubelastende activiteiten die resulteren uit stap 1 en 2 is onderzocht om welke aantallen bedrijven het gaat. De bronnen zijn vooral het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Nota van toelichting van het Bal.
- Op basis van expertise heeft Witteveen+Bos ingeschat in hoeverre de activiteiten uit stap 1 en 2 daadwerkelijk wel of niet in de buitenlucht plaatsvinden. Deze inschatting is geverifieerd met 2 omgevingsdiensten. Ook een gesprek met 2 brancheverenigingen heeft aan het beeld bijgedragen. Uit deze stap volgde het aantal bedrijven waar mogelijk maatwerk nodig is.
- Voor deze milieubelastende activiteiten heeft Witteveen+Bos een kwalitatieve inschatting gemaakt in hoeverre het buiten bewerken en of opslaan van goederen van invloed is op gezondheidsaspecten van omwonenden. Witteveen+Bos doet aanbevelingen hoe met deze milieubelastende activiteiten kan worden omgegaan.
Aanleiding
Binnen het stelsel van de Omgevingswet is gestreefd naar vereenvoudiging van de regelgeving. De uitzonderingen en voorwaarden die in het Activiteitenbesluit waren opgenomen, zijn vervangen door een hoofdregel. Het idee hierachter is dat de specifieke uitzonderingen en voorwaarden uit het Activiteitenbesluit onder de Omgevingswet via maatwerk kunnen worden geregeld. Dit stelt het bevoegd gezag in staat om de lokale situatie te beoordelen en, waar nodig, alternatieve maatregelen via maatwerk toe te staan. Als gevolg hiervan zal er vaker maatwerk nodig zijn dan onder het Activiteitenbesluit het geval was.
De hoofdlijn voor het beperken van diffuse emissies is een gesloten ruimte geworden. Maar dit wil niet zeggen dat dit voor alle bedrijven nodig of haalbaar is. Daarom zit er maatwerkruimte in het Bal. Met deze maatwerkruimte kan het bevoegd gezag een lokale afweging maken en afwijken van de regels voor diffuse emissie van het Bal met voorschriften die beter passen bij de lokale situatie.
Vanuit de praktijk zijn er vragen gerezen of de hoofdregel voor het beperken van diffuse emissies in een afgesloten ruimte voor de meeste milieubelastende activiteiten haalbaar is. Als er veel maatwerk nodig is, kan IenW bij sommige milieubelastende activiteiten een aanpassing van de regelgeving overwegen.
Meer informatie
Lees het rapport 'Gesloten ruimte industrie'.