Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Contact
  • Stel uw vraag
Informatiepunt Leefomgeving (naar homepage)
Zoeken in deze site
  1. Home ›
  2. Thema's ›
  3. Water ›
  4. Oppervlaktewaterkwaliteit ›
  5. Kaderrichtlijn Water ›
  6. Uitvoering KRW ›
  7. KRW-impulsprogramma ›
  8. Handreiking verantwoording KRW
  • Home
  • Actueel
  • Regelgeving
  • Thema's
  • Digitaal stelsel
  • Contact
  • Contact
  • Stel uw vraag

Handreiking verantwoording KRW

De KRW verplicht om een goede toestand te bereiken en dit geldt juridisch als een resultaatsverplichting. Dat betekent dat de enige legitieme redenen om een KRW-doel niet te halen, te vinden zijn in een aantal expliciete bepalingen van de richtlijn: de 'uitzonderingsmogelijkheden'.

Het is dus onvoldoende om aan te voeren dat een maximale inspanning heeft plaatsgevonden om al het mogelijke te doen (inspanningsverplichting). Voor elke stof/kwaliteitselement dat op 22 december 2027 in een waterlichaam niet voldoet aan het KRW-doel, moet dus (succesvol) een uitzonderingsmogelijkheid worden ingeroepen. Is dat een terecht beroep, dan wordt aan de KRW voldaan, ook al is het KRW-doel niet gehaald. De KRW onderscheidt 4 uitzonderingsmogelijkheden.

Handreikingen

Om de waterbeheerders te ondersteunen bij het succesvol inroepen van de uitzonderingsmogelijkheden worden onder actielijn 6 van het KRW-impulsprogramma handreikingen ontwikkeld. Hiermee kunnen waterbeheerders aan de slag bij het voorbereiden van de motivering van de uitzonderingsmogelijkheden.

De volgende handreikingen zijn beschikbaar:

  1. Doelfasering (pdf, 546 kB). Een fasering van een KRW-doel in de tijd wegens natuurlijke omstandigheden
  2. Doelverlaging (pdf, 338 kB). Het bereiken van een vastgesteld, lager doel
  3. Doelverlaging wegens buitenlandse belasting (pdf, 267 kB). Een aanvullende specifieke handreiking voor doelverlaging wegens buitenlandse belasting
  4. Technische doelaanpassing (pdf, 1.5 MB). Hierin wordt een verduidelijking gegeven over het proces van doelafleiding ten opzichte van de al bestaande Handreiking KRW-doelen, naar aanleiding van enkele vragen die daarover waren gerezen in de praktijk. Dit moet waterbeheerders ondersteunen bij het vaststellen van de nieuwe doelen.

Er volgt nog een handreiking over de toepassing van de uitzonderingsmogelijkheid voor tijdelijke achteruitgang (wegens overmacht) en mogelijk ook nog een voor het toestaan van bepaalde nieuwe projecten van hoger openbaar belang.

Status handreikingen

De handreikingen zijn als werkversies geaccordeerd door het Bestuurlijk Overleg KRW. Zodat voor iedereen in de praktijk duidelijk is dat op die wijze gehandeld kan gaan worden. Als er nieuwe inzichten zijn, bijvoorbeeld door Europese afstemming, zullen de werkversies daar zo nodig op worden geactualiseerd.

Het gaat dus om een bestuurlijke vaststelling van de handreikingen als werkversies. Met deze werkversies kan de praktijk nu al aan de slag, maar de handreikingen zijn niet in beton gegoten.



delen

  • Delen op LinkedIn

pdf maken

  • pdf maken

Vraag het onze experts!

Heeft u beroepsmatig te maken met regelgeving over de leefomgeving, de Omgevingswet of het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)? Hierover kunt u vragen stellen aan onze helpdesk. Wilt u als inwoner meer weten over deze onderwerpen? Neem dan contact op met uw gemeente.

Stel uw vraag

IPLO geeft informatie en beantwoordt vragen

Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) is het kenniscentrum van de overheid dat uitleg geeft over de Omgevingswet, het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en de regelgeving voor de leefomgeving. Onze experts geven via de IPLO-website en de helpdesk antwoord op vragen. IPLO maakt deel uit van het interbestuurlijke programma Aan de slag met de Omgevingswet. Meer informatie vindt u op onze pagina Over IPLO.

Service

  • Over IPLO
  • Abonneren
  • Contact
  • Archief
  • IPLO op LinkedIn

Over deze site

  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Kwetsbaarheid melden
Rijksoverheid
UvW - Unie van Waterschappen
VNG - Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg - IPO