Hoe het bevoegd gezag kan omgaan met pZZS
Het begrip potentieel ZZS (pZZS) komt zelf niet in de regelgeving (Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) of Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl)) voor. Wel houdt het RIVM een lijst van pZZS bij en geeft het RIVM een toelichting op het gebruik van de lijst. De onderstaande richtlijn geeft aan hoe het bevoegd gezag kan omgaan met pZZS.
Wat pZZS zijn
Van pZZS is denkbaar, maar nog niet aangetoond, dat ze voldoen aan de criteria voor ZZS.
De samenleving past een oneindig aantal chemische stoffen toe die in meer of mindere mate zorg vereisen. De lijst met pZZS is een hulpmiddel voor vergunningverleners en handhavers. Het dient om in elk geval de categorie stoffen die mogelijk ZZS zijn, onder de aandacht te brengen en in de gaten te kunnen houden. Dit moet voorkomen dat bijvoorbeeld substitutie plaatsvindt van een ZZS met een stof die later mogelijk zelf ZZS blijkt te zijn.
Lijst pZZS
De potentiële ZZS-lijst op de RIVM-website is dynamisch en niet uitputtend. RIVM werkt deze lijst 2 keer per jaar bij op basis van Europese lijsten met zorgstoffen waarvan nog niet alle eigenschappen zijn vastgesteld. Zodra is aangetoond dat een pZZS voldoet aan de ZZS-criteria, wordt deze verplaatst naar de ZZS-lijst. Wanneer een pZZS aantoonbaar niet voldoet aan de criteria, wordt deze van de pZZS-lijst afgevoerd. Het RIVM markeert deze stoffen in de stoffendatabase, zodat duidelijk is dat ze al eens zijn onderzocht.
Wat het bevoegd gezag met de pZZS-lijst kan doen
De pZZS-lijst is bedoeld als hulpmiddel. Het informeert het bevoegd gezag welke stoffen mogelijk in de toekomst als ZZS zullen worden geïdentificeerd. Daar kan het zo nodig alvast rekening mee houden.
Vanuit het voorzorgsbeginsel kan het bevoegd gezag eisen dat het bedrijf onderzoek laat doen om te bepalen of een stof als ZZS te classificeren is. Met de pZZS-lijst kan het bevoegd gezag gerichter werken bij bedrijven die deze stoffen toepassen.
Bedrijf en bevoegd gezag gaan samen na welke emissies van pZZS er zijn en in welke hoeveelheden. Het bevoegd gezag beoordeelt of het extra eisen aan de emissies moet stellen (zorgplicht Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup)). Daarbij houdt het bevoegd gezag ook rekening met de lokale omstandigheden en de bijdrage daaraan van het bedrijf. Voor bedrijven is er een indicatie dat de stof later mogelijk als ZZS zal gaan gelden.
Voor pZZS geeft het algemene maatwerkvoorschrift uit artikel 8.30, Bkl en artikel 2.13, lid 5, Bal de mogelijkheid (maatwerk) tot strengere emissie-eisen. In juridische zin zijn deze stoffen nog ingedeeld in bijvoorbeeld gO of gA. Van de emissiegrenswaarden voor deze stoffen mag het bevoegd gezag dus afwijken.
Voor pZZS gelden de eisen van artikel 5.23 (rapportage minimalisatie) en artikel 5.24 (vermijdings- en reductieplan) van het Bal niet. Het bevoegd gezag kan wel zelf eisen stellen op basis van eigen beleid.