Adviseurs
Hieronder ziet u alle sessies die interessant zijn voor adviseurs.
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), de VNG en ADS hebben het afgelopen jaar in negen regio's een serie ateliers georganiseerd om medewerkers van gemeenten vertrouwd te maken met de ruimtelijke scenario's van het PBL.
Al in 2017 heeft de VNG aangegeven dat de uitgave "Bedrijven en milieuzonering 2009" (paarse boekje) niet meer geschikt is voor toepassing onder de Omgevingswet. De Omgevingswet biedt meer mogelijkheden om een lokale afweging op maat te maken. Hiervoor heeft de VNG in 2019 een regel-systematiek gepubliceerd onder de naam "Milieuzonering nieuwe stijl". Deze nieuwe systematiek omvat geen koppeling meer van activiteiten aan milieucategorieën en de daarbij behorende richtafstanden. De nieuwe VNG handreiking “Activiteiten en milieuzonering” (voorjaar 2024 beschikbaar) vervangt de publicaties Bedrijven en milieuzonering uit 2009 en Milieuzonering Nieuwe Stijl uit 2019.
Al in 2017 heeft de VNG aangegeven dat de uitgave "Bedrijven en milieuzonering 2009" (paarse boekje) niet meer geschikt is voor toepassing onder de Omgevingswet. De Omgevingswet biedt meer mogelijkheden om een lokale afweging op maat te maken. Hiervoor heeft de VNG in 2019 een regel-systematiek gepubliceerd onder de naam "Milieuzonering nieuwe stijl". Deze nieuwe systematiek omvat geen koppeling meer van activiteiten aan milieucategorieën en de daarbij behorende richtafstanden. De nieuwe VNG-handreiking “Activiteiten en milieuzonering” (voorjaar 2024 beschikbaar) vervangt de publicaties Bedrijven en milieuzonering uit 2009 en Milieuzonering Nieuwe Stijl uit 2019.
Als overheid voegt u met annoteren extra kenmerken toe aan uw omgevingsdocumenten. Hiermee kunnen initiatiefnemers uw juridische regels makkelijker vinden in het Omgevingsloket, bij Regels op de kaart. Ook voor toepasbare regels is annoteren nodig. Door goed te annoteren zorgt u voor een gebruiksvriendelijker Omgevingsloket. In deze sessie vertellen we u alles over het belang van annoteren. Wat is het effect van annoteren bij het opstellen van uw juridische regels? En wat betekent dat verderop in de keten? Ook hoort u meer over de annotatierichtlijn.
Met de komst van de Omgevingswet zijn veel bepalingen over asbest in een ander, nieuw besluit gekomen. De verplichtingen voor asbest zijn niet gewijzigd. Aan de hand van voorbeelden vertellen we in deze workshop over de regels voor o.a. bouwen, slopen en over opslag van asbest bij bijvoorbeeld milieustraten. Ook laten we zien hoe een melding in het LAVS gedaan kan worden. We sluiten de sessie af met een overzicht van ontwikkelingen rondom asbest.
De overheid vindt transparantie belangrijk. Daarom maken we kaarten met informatie over de leefomgeving, zoals de externe veiligheidsrisico’s. De informatie komt uit het Register Externe Veiligheidsrisico's (REV). De informatie uit het REV is rechtstreeks te bekijken via kaarten op de Atlas Leefomgeving. We geven uitleg over de filtermogelijkheden in de Atlas Leefomgeving waarmee het voor professionals eenvoudiger is om lokale of zeer gedetailleerde informatie op te halen.
In deze sessie krijgt u een uitleg in vogelvlucht van de regels voor milieubelastende activiteiten in het Besluit activiteiten leefomgeving. Aan de orde komen onder andere de aanwijzing van milieubelastende activiteiten waar het Bal op van toepassing is, functioneel ondersteunende activiteiten, de vergunningplicht, de richtingaanwijzer, de specifieke zorgplicht, enzovoort.
Onder de Omgevingswet blijven IPPC-installaties als milieubelastende activiteit vergunningplichtig. De BBT-conclusies uit de BREF zijn belangrijk, zij vormen de basis voor de omgevingsvergunning en lozingsvergunning. Maar hoe komen die BBT-conclusies eigenlijk tot stand en welke invloed heeft Nederland, een waterschap of omgevingsdienst daarop? Welke uitdagingen komt u tegen bij vergunningverlening met BBT-conclusies? In deze sessie laten we ook zien welke voordelen het heeft voor het bevoegd gezag om betrokken te zijn bij een BREF-herziening.
RVO werkt met meerdere samenwerkingspartners aan een landelijk register met warmteplannen om centraal kennis en inzichten te delen met (professionele) belanghebbenden. Het register biedt naast de documentatie en beheer van de warmteplannen, ook specifieke inzichten waarmee basisinformatie voor specifieke warmteplannen inzichtelijk zijn. Het nieuwe landelijke register is een vervolg op de database met transitievisies warmte.
Het is belangrijk dat de gegevens in het REV actueel, betrouwbaar en compleet zijn. Rijkswaterstaat beheert het REV in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Samen met diverse bronhouders, zoals omgevingsdiensten, gemeenten, buisleidingexploitanten en de Rijksoverheid, wordt er gewerkt aan het verbeteren van de datakwaliteit. We gaan het gesprek aan over wat er nodig is aan analyses, prioritering, ondersteuning van bronhouders en monitoring.
In het tijdelijk deel van het omgevingsplan staan op diverse plaatsen vergunningplichten: met name in de bruidsschat en in de voormalige bestemmingsplannen. Het betreft vergunningplichten op het gebied van bouwen en RO, maar ook op het gebied van milieu. Het gaat bijvoorbeeld om de 'ruimtelijke helft' van de oude Wabo-bouwvergunning, maar ook om aanlegvergunningen en een milieuvergunning voor LPG-tankstations. In deze sessie gaan we uitzoeken wat deze verschillende OPA-vergunningen nu precies zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden.
In het tijdelijk deel van het omgevingsplan staan op diverse plaatsen vergunningplichten: met name in de bruidsschat en in de voormalige bestemmingsplannen. Het betreft vergunningplichten op het gebied van bouwen en RO, maar ook op het gebied van milieu. Het gaat bijvoorbeeld om de 'ruimtelijke helft' van de oude Wabo-bouwvergunning, maar ook om aanlegvergunningen en een milieuvergunning voor LPG-tankstations. In deze sessie gaan we uitzoeken wat deze verschillende OPA-vergunningen nu precies zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden.
Naar aanleiding van de ervaringen opgedaan in de Crisis- en herstelwet kijken we vooruit naar de mogelijkheden die de Omgevingswet biedt om vooruitlopend op de aanpassing van wet- en regelgeving te experimenteren met een nieuwe manier van werken.
De Maatregelenwiki is ontworpen voor professionals op het gebied van externe veiligheid zoals werknemers van veiligheidsregio's, omgevingsdiensten en gemeenten. Op dit platform worden handreikingen en praktijkvoorbeelden gedeeld over het werken met het externe veiligheidsbeleid. In deze sessie wordt de Maatregelenwiki toegelicht en enkele praktijkvoorbeelden gedeeld.
In deze sessie krijgen de deelnemers de vraag te reageren op het concept voor de nationale milieubeleidsvisie, het NMP. Het resultaat van de sessie wordt meegenomen bij het definitief maken van het NMP.
Het programma is een nieuw instrumenten onder de Omgevingswet. Toegelicht wordt hoe het programma ervoor zorgt dat de regio en afzonderlijke gemeenten gezamenlijk sturen op het daadwerkelijk realiseren van de RES 1.0-ambitie. Hoe doet u dat als samenwerkende RES-partijen: gemeenten en provincie? Na een korte intro op ‘het programma’ zullen Bart Bakker en Ruud Louwes van de RES-regio Midden-Holland u meenemen waarom gekozen is voor het instrument programma, welke stappen zijn gezet, en vooral hoe de gezamenlijke aanpak verloopt in de regio.
Gebruiksvriendelijkheid is een belangrijk aandachtspunt bij de ontwikkeling van het Omgevingsloket. In deze sessie lichten we toe hoe dit aspect wordt opgepakt. Het Omgevingsloket wordt bijvoorbeeld elke 3 maanden getest met gebruikersonderzoek. De sessie geeft overzicht op wat er al gedaan is, wat er loopt en wat er nog gaat komen.
Wilt u weten wat u als overheid zelf kunt doen voor een gebruiksvriendelijk Omgevingsloket? Bezoek dan ook sessies in het spoor Dienstverlening inrichten in organisatie en Omgevingsloket.
Op 1 januari dit jaar is de Omgevingswet in werking getreden. Een nieuwe wet met een heel nieuw stelsel, waarin we in de eerste maanden van 2024 allerlei ervaringen opdoen en er veel verandert, ook in de praktijk. De vraag luidt: hoe werkt het op het vlak van bodem en ondergrond in de nieuwe Omgevingswet en kunnen we ermee uit de voeten? Welke vragen leven er en waar lopen we in de praktijk tegenaan? In deze sessie presenteren we vanuit verschillende perspectieven de eerste opgedane ervaringen en inzichten: vanuit de IPLO-Helpdesk (Rijksoverheid) en vanuit de overheid (omgevingsdienst of gemeente).
Aan de hand van een casus worden de overwegingen bij de keuze van een Omgevingswet-instrument bij het realiseren van nieuwe onderdelen van het hoogspanningsnet beschouwd. Hierbij speelt het dilemma dat er in de projectfase behoefte is aan snelheid en dat er in de beheerfase behoefte is aan een regeling voor activiteiten in de nabijheid van de hoogspanningsinfrastructuur.
Wilt u uw belangrijkste vaardigheid om te kunnen werken met en in de bedoeling van de Omgevingswet testen? Schrijf u dan in! Probeer om in 20 minuten te ontsnappen en reflecteer in de nabespreking wat super ging en beter kan.
Wilt u uw belangrijkste vaardigheid om te kunnen werken met en in de bedoeling van de Omgevingswet testen? Schrijf u dan in! Probeer om in 20 minuten te ontsnappen en reflecteer in de nabespreking wat super ging en beter kan.
Wilt u uw belangrijkste vaardigheid om te kunnen werken met en in de bedoeling van de Omgevingswet testen? Schrijf u dan in! Probeer om in 20 minuten te ontsnappen en reflecteer in de nabespreking wat super ging en beter kan.
Wilt u uw belangrijkste vaardigheid om te kunnen werken met en in de bedoeling van de Omgevingswet testen? Schrijf u dan in! Probeer om in 20 minuten te ontsnappen en reflecteer in de nabespreking wat super ging en beter kan.
Uitleg over externe veiligheid onder de Omgevingswet, zoals gevaarlijke stoffen in de omgeving en de mogelijke impact daarvan op mens en leefomgeving.
In deze sessie krijgt u de basisprincipes onder de knie van het instrument maatwerkvoorschriftbevoegdheid in relatie met het aspect geluid. We vertellen kort iets over de kenmerken van het instrument en de toepassing daarvan in het Besluit bouwwerken leefomgeving en het Besluit activiteiten leefomgeving. De meeste aandacht besteden we aan hoe en wanneer gemeenten dit instrument kunnen gebruiken bij het regelen van geluid door activiteiten. Zowel de huidige mogelijkheden in de bruidsschat omgevingsplan als de mogelijkheden in het nieuw deel omgevingsplan komen aan de orde. Dit doen we aan de hand van een aantal casussen, zoals het toelaten van een woning bij een bestaand bedrijf.
Samen met het RIVM nemen we u mee in het borgen van gezondheid in de diverse kerninstrumenten. Van omgevingsvisie tot omgevingsplan. Dit doen we aan de hand van verschillende voorbeelden en handreikingen.
Wanneer maakt u een voorbereidingsbesluit en hoe gaat dat in de praktijk? In deze sessie vertellen we u kort wat een voorbereidingsbesluit is. Maar vooral hoort u aan de hand van praktische voorbeelden wat u nu al moet weten en wat u nu al kunt voorbereiden.
Het Handboek Omgevingsveiligheid biedt methoden om invulling te geven aan het omgevingsveiligheidsbeleid. De sessie biedt een verkenning van de toepassingen van het handboek voor diverse belanghebbenden, zoals bestuurders en gebiedsontwikkelaars. Daarnaast wordt de praktische implementatie van de beschikbare methoden en instrumenten besproken.
Alle externeveiligheidsadviseurs kennen het wel: de zoveelste adviesaanvraag waarvan u eigenlijk denkt "Dit is zo'n simpele ontwikkeling, dat ik dáár tijd in moet steken. Dit is allemaal standaardwerk." Dat vonden wij ook en dus hebben we samen met andere Gelderse partijen standaardcriteria ontwikkeld voor zulke simpele adviesaanvragen. Deze hebben we in een online tool laten gieten: als EV-adviseur voert u een ontwikkeling in, dan geeft de Adviesrobot u een standaardbrief waarin staat of het een standaardsituatie is en zo ja, wat dan het advies kan zijn. Wilt u meer weten en de Adviesrobot proberen? Kom naar onze sessie op de Schakeldag!
Bent u op zoek naar basiskennis over het omgevingsplan? In deze workshop leert u wat het omgevingsplan is en wat de veranderingen zijn ten opzichte van het oude stelsel. Er wordt uitgelegd hoe het omgevingsplan past in het stelsel en wat de instructieregels betekenen voor het omgevingsplan. Ook komt aan de orde welke regels al dan niet in het omgevingsplan kunnen. Tot slot gaat de workshop in op de vraag voor welke opgaven de gemeenten staan in de transitieperiode.
Wie beantwoordt welke algemene vragen en informatieverzoeken binnen uw organisatie onder de Omgevingswet? De VNG ontwikkelde ‘wie beantwoordt welke vraag’, een gespreksstarter waarmee overheden aan de hand van een breed scala van vragen zelf kunnen doordenken hoe ze hun dienstverlening organiseren op dit vlak. Een samenspel tussen dienstverleningsmedewerkers (van afdelingshoofd tot KCC) en VTH'ers en ketenpartners die samen moeten nadenken over waar welke kennis zit. Aan de hand van een theoretisch kader gaan we aan de hand van casussen het gesprek aan, om met elkaar na te denken wie welke vraag nu daadwerkelijk beantwoordt. En is dit nu ook al zo georganiseerd in de organisatie?
Omgevingsvisies die al zijn vastgesteld en in pdf zijn opgemaakt, moeten nog via het Omgevingsloket van het DSO in Regels op de kaart worden gepubliceerd. Hoe doet u dat? Dat geldt ook voor omgevingsvisies die nog in 2024 worden vastgesteld. Wat zijn de acties, wat is de STOP-TPOD-werking en hoe zit het met de leveranciers?
Onder de Omgevingswet is de definitie van kwetsbare gebouwen veranderd. En met de komst van de Omgevingswet moeten gemeenten ook informatie over zogenoemde kwetsbare gebouwen en locaties (KGL) toevoegen aan het Register Externe Veiligheidsrisico's (REV). In de sessie geven we uitleg over de hulp vanuit het REV-team en de mogelijkheden voor gemeenten voor ondersteuning en een financiële tegemoetkoming.
Tips over hoe u locaties gebruikt bij uw toepasbare regels. Zo krijgen inwoners en bedrijven geen overbodige vragen in de Vergunningcheck en Aanvragen.
In het onderdeel Maatregelen op maat van het Omgevingsloket zien initiatiefnemers wat ze moeten doen om zich aan regels te houden die horen bij hun werkzaamheden. De landelijke maatregelen stonden voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet in de Activiteitenbesluit Internet Module (AIM). Als overheid kunt u nu ook lokale maatregelen toevoegen met toepasbare regels.In deze sessie krijgt u een demonstratie van Maatregelen op maat. En ontdekt u wat Maatregelen op maat kan betekenen voor uw dienstverlening.
Er zijn diverse manieren om een aanvraag in te laten dienen door iemand anders. Hoe werkt dit in het Omgevingsloket en waar let u op als vergunningverlener?
We geven een korte uitleg van wat de milieueffectrapportage is en waar deze voor bedoeld is. We focussen op mer(-beoordeling)en bij kleinere projecten of vergunningen. Vanuit praktijkvoorbeelden gaan we in op 1 tot 2 veelgestelde vragen hierover. Bijvoorbeeld over mandatering van besluitvorming over mer-beoordeling.
Hoe monitoren we het gebruik en de werking van het Omgevingsloket, welke ontwikkelingen zijn gepland en hoe komen we van een wens naar een beter DSO?
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft een programma opgezet om de werking en de kosten van de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) te monitoren. We nemen u mee in de resultaten van de monitor en we gaan aan de slag om te onderzoeken hoe deze gegevens ook voor eigen monitoring ingezet kunnen worden.
Op 15 mei 2024 wordt/is het omgevingsplan Stadshavens vastgesteld door de raad van de gemeente Groningen. Met deze wijziging van het omgevingsplan wordt de transformatie van Stadshavens voorbereid. Het bedrijventerrein wordt een woongebied. De bestaande bedrijfsmatige activiteiten zijn voorzien van tijdelijke regels en er gelden gouden regels en ontwikkelregels voor de transformatie. Dit lijkt op uitwerkingsregels in een uit te werken bestemming. Wim Drost en Joske Poelstra nemen u mee in de structuur en opzet van het plan en de milieu- en omgevingsaspecten.
Hoe verwerkt u data uit het DSO en andere bronnen tot informatie? In deze workshop leert u hoe u data verkrijgt uit het DSO voor beleid en uitvoering, en hoe u deze kunt verrijken met open bronnen.
Welke informatie hebben we met het digitaal stelsel tot onze beschikking en hoe kunt u deze gebruiken voor beleidsvorming, monitoring en evaluatie?
In deze sessie gaan we allereerst in op de mogelijkheden en onmogelijkheden in aandachtsgebieden en bespreken we dit aan de hand van praktijkvoorbeelden. Daarnaast gaan we in op de actualiteiten rondom aandachtsgebieden, zoals de herberekening ervan, de koppeling met het REV en de Atlas Leefomgeving en veranderingen in de wetgeving. Tenslotte gaan we ook in op de Maatregelenwiki en de aansluiting met de aandachtsgebieden.
Veel bedrijven in Nederland hebben op de een of andere manier te maken met (de opslag van) lithium-ionbatterijen. Ook energieopslagsystemen (EOS) nemen in een snel tempo toe. Het aantal van deze energiedragers heeft de laatste jaren een sterke vlucht genomen. We geven een toelichting op de regelgeving Bal, omgevingsplan en PGS 37-1 en 37-2.
Participatie is verplicht bij het opstellen van de kerninstrumenten. Ook moet u aangeven hoe u de doelgroepen betrekt bij de participatieproces. Aan de hand van een aantal voorbeelden geven we aan hoe u diverse doelgroepen bij het participatieproces kunt betrekken.
Veel ontwikkelingen worden sinds de inwerkingtreding van de Omgevingswet mogelijk gemaakt met een BOPA (buitenplanse omgevingsplanactiviteit). Aan de hand van een praktijkvoorbeeld wordt in deze sessie uitgelegd wat er allemaal komt kijken bij het motiveren van een BOPA. Wat is anders dan voor de Omgevingswet? En kan alles wel met een BOPA?
In Friesland wordt geoefend met de inzet van AI en chatbot om vragen te beantwoorden in het klantcontactcentrum (KCC) en dienstverlening. Een uitleg en demo van deze toepassing van een chatbot om de dienstverlening te ondersteunen.
Uitleg over het Programma Bodem en Ondergrond van IenW. Agenda, thema's en koppeling praktijk. Het Programma Bodem en Ondergrond biedt een robuuste structuur voor samenwerking rond vraagstukken die raken aan het gebruik van het bodem-watersysteem, passend bij het instrumentarium van de Omgevingswet.
De energietransitie betekent voor EZK/RVO dat besluitvorming over rijksenergieprojecten de laatste jaren een enorme vlucht heeft genomen. Momenteel werkt de directie realisatie energieprojecten van EZK samen met bureau energieprojecten van RVO aan deze opgave en zijn er circa 50 projecten in voorbereiding. Graag delen wij onze ervaring met projectbesluiten en milieueffectrapportage.
Tijdens deze sessie gaan Laura Spanjer en Regina Koning, beiden jurist en betrokken bij de wetgevingstrajecten met betrekking tot de energietransitie, in op de meest actuele ontwikkelingen in de energietransitie op het gebied van de wet- en regelgeving. Waarmee krijgt u in uw dagelijkse werkpraktijk naar verwachting te maken? Waar liggen nog de moeilijke discussiepunten? Er is aandacht voor de Energiewet, de Wet collectieve warmte en de Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie. Er is veel ruimte voor vragen en discussie.