Rapport Dienstverlening Omgevingswet: inzichten klantonderzoek
Het rapport Dienstverlening Omgevingswet: inzichten klantonderzoek legt de visie vast voor de gewenste klantbeleving rondom de nieuwe Omgevingswet. Het rapport uit 2016 geeft richting aan dienstverleningsconcepten voor gemeenten en aan de opzet van het nieuwe Omgevingsloket.
Gebruikerswensen, persona's en klantreizen
Hoe willen gebruikers van de Omgevingswet ondersteund worden bij het werken met de wet? Welke ondersteuning verlangt een initiatiefnemer bij het aanvragen van een vergunning? Hoe wenst een planvormer geholpen te worden bij nieuwe planontwikkeling? En hoe wil een belanghebbende reageren op ontwikkelingen in zijn directe omgeving? Deze rapportage brengt dit in kaart.
Het rapport komt voort uit een groot aantal diepte-interviews met initiatiefnemers, belanghebbenden en overheidsorganisaties. En brengt aan de hand van persona's de drijfveren van de verschillende gebruikers in beeld. Ook zijn de klantervaringen van de huidige klantreizen gedocumenteerd.