Meervoudig bronhouderschap en tijdelijke regelingdelen bij omgevingsdocumenten
Overheden kunnen met een voorbereidingsbesluit, een reactieve interventie of een projectbesluit een omgevingsplan of omgevingsverordening wijzigen. In het omgevingsplan of de omgevingsverordening staan dan ook regels van andere overheden. Dit heet meervoudig bronhouderschap. Deze besluiten zijn na publicatie ook bekend als tijdelijke regelingdelen.
Op deze pagina
- Meervoudig bronhouderschap
- De werking van meervoudig bronhouderschap
- Tijdelijk regelingdelen niet meer zichtbaar maken
- Toepasbare regels en meervoudig bronhouderschap
- Hulpmiddelen
Meervoudig bronhouderschap
De provincie, de gemeente, het waterschap en het Rijk kunnen bijzondere besluiten nemen die het omgevingsplan of de omgevingsverordening veranderen. Hiermee kunnen ze bijvoorbeeld bepaalde initiatieven verbieden. Dit kan met een voorbereidingsbesluit, reactieve interventie of een projectbesluit.
De regels uit deze besluiten zijn daarna onderdeel van het omgevingsplan of de omgevingsverordening. In het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) heet dit meervoudig bronhouderschap. Deze besluiten worden op overheid.nl en in het DSO gepubliceerd als tijdelijk regelingdeel.
De gemeente of provincie moet de regels uit deze besluiten daarna zelf opnemen in het omgevingsplan of de omgevingsverordening. Zodra dat is gedaan, kan het tijdelijke regelingdeel worden verwijderd.
Meer over besluiten met meervoudig bronhouderschap
- Voorbereidingsbesluit: de gemeente, provincie of het Rijk kan een omgevingsplan wijzigen met tijdelijke voorbeschermingsregels door een voorbereidingsbesluit te nemen. Daarnaast kan een provincie ook zelf de omgevingsverordening wijzigen door een voorbereidingsbesluit te nemen met voorbeschermingsregels.
- Reactieve interventie: provincies kunnen reactieve interventiebesluiten nemen. Daarmee kunnen ze achteraf ingrijpen bij een vaststellingsbesluit of wijzigingsbesluit van het omgevingsplan. Zo kunnen ze ervoor zorgen dat een onderdeel van het wijzigingsbesluit vervalt.
- Projectbesluit: een waterschap, provincie of het Rijk kan een projectbesluit vaststellen waarmee het omgevingsplan van de gemeente wijzigt. Hiermee kunnen ze regels vaststellen die nodig zijn om een project uit te voeren. Dit is niet verplicht. Via het overgangsrecht is er namelijk een overgangsfase van het projectbesluit geregeld. Is het projectbesluit in strijd met het omgevingsplan? Dan kan het ook als een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit gelden. Dat is dan in het projectbesluit bepaald.
De werking van meervoudig bronhouderschap
Tijdelijk regelingdeel
Het tijdelijk regelingdeel is als technische oplossing ontwikkeld voor het meervoudig bronhouderschap. Met deze oplossing kunnen overheden regels in een voorbereidingsbesluit, reactieve interventie of een projectbesluit ook technisch toevoegen aan de regels van een omgevingsplan of omgevingsverordening.
Het omgevingsplan of de omgevingsverordening heeft dan naast de hoofdregeling een of meerdere tijdelijk regelingdelen. Die staan op zichzelf en kunnen gemaakt worden door verschillende overheden. Die overheden kunnen hun eigen deel wijzigen en er nieuwe versies van maken.
De werking van het tijdelijk regelingdeel is vastgelegd in de Standaard toepasbare regels (STOP) en de toepassingsprofielen (TPOD) voor het voorbereidingsbesluit, de reactieve interventie en het projectbesluit. Bekijk voor een uitgebreide beschrijving deze toepassingsprofielen.
Tijdelijk regelingdeel publiceren
Neemt u een voorbereidingsbesluit, reactief interventiebesluit of projectbesluit? Dan levert u het besluit met het tijdelijk regelingdeel aan bij de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB).
Na publicatie zijn de regels uit het besluit dan ook te zien bij het omgevingsplan of de omgevingsverordening op overheid.nl en in het onderdeel Regels op de kaart van het Omgevingsloket.
Tijdelijke regelingdelen niet meer zichtbaar maken
Heeft u als gemeente of provincie de regels in een tijdelijk regelingdeel verwerkt in uw omgevingsplan of omgevingsverordening? Dan kunt u het volgende doen om deze tijdelijke regelingdelen niet meer zichtbaar te maken in Regels op de kaart.
Tijdelijk regelingdeel niet meer zichtbaar maken voor voorbereidingsbesluit en reactieve interventie
De tijdelijke regelingdelen voor een voorbereidingsbesluit of reactieve interventie zijn altijd tijdelijk en zullen altijd vervallen. Wilt u, als gemeente of provincie, dat het tijdelijk regelingdeel van een voorbereidingsbesluit of reactieve interventie niet meer zichtbaar is? Dan is hiervoor een technische intrekking via de LVBB voor nodig. Dat gebeurt met intrekking van het tijdelijke regelingdeel.
Op dit moment kan deze intrekking van het tijdelijke regelingdeel alleen worden uitgedaan door het bevoegd gezag dat het tijdelijke regelingdeel heeft opgesteld. Dit kan de gemeente of provincie dus niet zelf doen. Zij moeten daarom contact opnemen met het waterschap, provincie of Rijk die de tijdelijke regeling heeft opgesteld. Voor het Rijk kan dit via het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO). Meer daarover vindt u verder op deze pagina.
Een uitgebreide beschrijving van andere (toekomstige) scenario’s vindt u in het Toepassingsprofiel Voorbereidingsbesluit en het Toepassingsprofiel reactieve interventie. De laatste versie vindt u op de pagina Toepassingsprofiel Omgevingsdocumenten.
Tijdelijk regelingdeel niet meer zichtbaar maken voor projectbesluit
Anders dan bij het voorbereidingsbesluit of de reactieve interventie, wijzigt het projectbesluit het omgevingsplan met permanente regels. Het tijdelijk regelingdeel zal daarom naast de hoofdregeling zichtbaar blijven.
Daardoor kan er een langdurige situatie ontstaan waarin op een bepaalde locatie één of meer regels in de hoofdregeling in strijd zijn met de regels in het tijdelijk regelingdeel. In het tijdelijk regelingdeel is wel opgenomen dat de regels in het tijdelijk regelingdeel voorgaan op de regels in de hoofdregeling, maar voor een initiatiefnemer of gebruiker van Regels op de kaart kan dit een minder gebruiksvriendelijke oplossing zijn.
Daarom kan een gemeente ervoor kiezen om de regels van het projectbesluit op te nemen in de hoofdregeling van het omgevingsplan. Dit doet de gemeente door een wijzigingsbesluit te nemen. Maar de gemeente kan niet zelf het tijdelijk regelingdeel intrekken. Daarom moet de gemeente in deze situatie contact opnemen met het waterschap, provincie of Rijk om het tijdelijk regelingdeel in te trekken. Voor het Rijk kan dit via het IPLO. Meer daarover vindt u hieronder.
Een uitgebreide beschrijving van andere (toekomstige) scenario’s vindt u in het Toepassingsprofiel projectbesluit. De laatste versie vindt u op de pagina Toepassingsprofiel Omgevingsdocumenten.
Tijdelijke regelingdelen verwijderen van het Rijk
Heeft u een tijdelijk regelingdeel van het Rijk opgenomen in uw omgevingsplan of omgevingsverordening? Dan kunt u via het contactformulier van IPLO een verzoek doen om dit tijdelijke regelingdeel te laten verwijderen. U geeft dan de volgende informatie door:
- om welk tijdelijk regelingdeel het gaat
- het omgevingsdocument waarin de wijziging is vastgesteld
- de datum waarop het tijdelijke regelingdeel komt te vervallen
Het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) controleert niet of het omgevingsplan of de omgevingsverordening op de juiste manier is gewijzigd. Het ministerie van VRO verwijdert 1 keer per kwartaal de tijdelijke regelingdelen waarvoor een verzoek is ingediend. U krijgt hiervan geen bericht.
Toepasbare regels en meervoudig bronhouderschap
Is er sprake van meervoudig bronhouderschap en wijzigt het omgevingsplan? Dit kan ook invloed hebben op de toepasbare regels van de gemeente of provincie. Zorg er dus voor dat u goed overlegt met de gemeente voordat u een besluit neemt.
Hulpmiddelen
Wegwijzer TPOD voor standaarden Omgevingswet
De wegwijzer TPOD is een praktisch hulpmiddel voor overheden. U kunt de wegwijzer gebruiken als u de Standaard officiële publicaties (STOP) en de Toepassingsprofielen omgevingsdocumenten (TPOD) gebruikt. U vindt in de wegwijzer ook meer informatie over het voorbereidingsbesluit, de reactieve interventie en het projectbesluit.