Aanvraag indienen in het Omgevingsloket: opsplitsen in verzoeken en bevoegd gezag bepalen
Initiatiefnemers kunnen via het Omgevingsloket een aanvraag indienen, zoals een vergunningaanvraag of een melding. Het Omgevingsloket splitst de aanvraag soms op in meerdere verzoeken.
Het Omgevingsloket bepaalt per verzoek het bevoegd gezag. Dit is de overheid die een aanvraag behandelt, meldingen ontvangt en bevoegd is voor toezicht en handhaving.
Op deze pagina
- Aanvraag indienen via Omgevingsloket
- Omgevingsloket kan aanvraag opsplitsen in meerdere verzoeken
- Omgevingsloket bepaalt per verzoek het bevoegd gezag
- Omgevingsloket kan niet altijd juiste bevoegd gezag bepalen
- Omgevingsloket kan verzoek ook naar behandeldienst sturen
Aanvraag indienen via Omgevingsloket
Via het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers digitaal een aanvraag indienen. Ze kunnen een vergunning aanvragen, een melding indienen en informatie geven. In een aanvraag kunnen ze meerdere activiteiten kiezen. Het Omgevingsloket kan een aanvraag met meerdere activiteiten opsplitsen in meerdere aanvragen. Dit worden verzoeken genoemd.
Bij het indienen selecteert het Omgevingsloket automatisch alle activiteiten, maar initiatiefnemers kiezen zelf welke activiteiten ze willen indienen. Ze hoeven de activiteiten niet allemaal tegelijkertijd in te dienen.
Omgevingsloket kan aanvraag splitsen in meerdere verzoeken
Bij het splitsen van een aanvraag kijkt het Omgevingsloket naar de volgende kenmerken:
- Type activiteit: gaat het om wateractiviteiten of niet-wateractiviteiten?
- Plichtsoort: gaat het om een vergunningaanvraag, melding of het aanleveren van informatie?
Splitsen op basis van type activiteit: water en niet-water
Een initiatiefnemer kan in een aanvraag zowel wateractiviteiten als andere activiteiten tegelijk kiezen en indienen. Juridisch gezien is het niet mogelijk 1 vergunning af te geven voor zowel wateractiviteiten als niet-wateractiviteiten. Daarom maakt het Omgevingsloket aparte verzoeken voor deze activiteiten, zodat ze naar verschillende bevoegd gezagen gaan. De wateractiviteit bijvoorbeeld naar het waterschap en de andere activiteit bijvoorbeeld naar de gemeente.
Splitsen op basis van plichtsoort
Het Omgevingsloket splitst aanvragen ook in meerdere verzoeken op basis van plichtsoort. Met plichtsoort bedoelen we bijvoorbeeld een vergunningplicht, meldplicht of informatieplicht.
Vergunningaanvragen gecombineerd in 1 verzoek
Vraagt een initiatiefnemer voor verschillende activiteiten een vergunning aan? Dan combineert het loket deze vergunningaanvragen in 1 verzoek. Het loket maakt wel onderscheid tussen water- en niet-wateractiviteiten. Deze worden nooit gecombineerd in hetzelfde verzoek.
Elke melding in een apart verzoek
Doet een initiatiefnemer meerdere meldingen voor verschillende activiteiten? Dan maakt het Omgevingsloket voor iedere melding een apart verzoek.
Elke informatieplicht in een apart verzoek
Ook voor de informatieplichten geldt dat het Omgevingsloket voor iedere informatieplicht een eigen verzoek maakt.
Omgevingsloket bepaalt per verzoek het bevoegd gezag
Het Omgevingsloket bepaalt per verzoek het bevoegd gezag. Hiervoor kijkt het loket naar de regels over het bevoegd gezag in de Omgevingswet en naar de locatie, de activiteit en de plichtsoort. Voor elke activiteit is vastgelegd wie het bevoegd gezag is. Meestal is de gemeente of het waterschap het bevoegd gezag.
Lees meer over Bevoegd gezag in de Omgevingswet.
Bevoegd gezag voor meldingen en informatieplicht: meestal gemeente of waterschap
In de meeste gevallen is de gemeente of het waterschap het bevoegd gezag voor een melding of informatieplicht. Er is een uitzondering voor meldingen of informatieplichten voor een milieubelastende activiteit.
Uitzondering voor milieubelastende activiteit
Een milieubelastende activiteit is een activiteit die nadelige gevolgen voor het milieu kan hebben. Hoofdstuk 3 van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) wijst de milieubelastende activiteiten aan, waarvoor rijksregels gelden.
Doen initiatiefnemers een melding of leveren ze informatie aan voor een milieubelastende activiteit uit het Bal? En vragen ze tegelijk ook een vergunning aan voor een milieubelastende activiteit? Dan stuurt het Omgevingsloket deze meldingen en informatieplichten naar hetzelfde bevoegde gezag als de vergunningaanvraag voor de milieubelastende activiteiten.
De milieubelastende activiteit trekt alle meldingen en informatieplichten voor milieubelastende activiteiten mee naar het bevoegd gezag van de vergunningaanvraag. Omdat meldingen en informatieplichten per activiteit altijd in aparte verzoeken komen, stuurt het Omgevingsloket in dit geval meerdere verzoeken naar hetzelfde bevoegd gezag.
Bevoegd gezag voor vergunningaanvragen
Enkelvoudige of meervoudige vergunningaanvraag
Een vergunningaanvraag kan 1 of meerdere activiteiten bevatten. Vraagt een initiatiefnemer een vergunning aan voor 1 activiteit? Dan is dit een enkelvoudige aanvraag. Bij een meervoudige aanvraag vraagt een initiatiefnemer een aan voor meerdere activiteiten.
Enkelvoudige aanvragen stuurt het Omgevingsloket naar het bevoegd gezag dat hoort bij de activiteit. Bij meervoudige aanvragen bekijkt het Omgevingsloket per activiteit wat het bevoegd gezag is. Er kunnen dan meerdere bevoegd gezagen zijn.
Het Omgevingsbesluit regelt dat er maar 1 bevoegd gezag mag zijn voor een aanvraag. Omdat de Omgevingswet uitgaat van het principe decentraal, tenzij Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) stuurt het Omgevingsloket meervoudige aanvragen door naar het laagste bevoegd gezag.
Meervoudige vergunningaanvraag: decentraal gaat voor
Er zijn 4 verschillende soorten bevoegd gezag: Rijksoverheid (Rijk), provincie, gemeente of waterschap. Als er in 1 verzoek activiteiten staan van verschillende bevoegd gezagen, dan krijgen de lagere, decentrale bevoegde gezagen voorrang op hogere. De volgorde ziet er daardoor in hoofdlijnen zo uit:
- Bij wateractiviteiten: 1. waterschap, 2. Rijk en 3. provincie
- Bij niet-wateractiviteiten: 1. gemeente, 2. Rijk en 3. provincie
Meervoudige vergunningaanvraag met magneetactiviteit
Meestal is de gemeente bevoegd gezag voor een meervoudige vergunningaanvraag. Maar het Omgevingsbesluit wijst sommige activiteiten aan als magneetactiviteit. Voor deze activiteiten is het Rijk of de provincie het bevoegd gezag.
Is er in een aanvraag een activiteit aangewezen als magneetactiviteit? Dan is het bevoegd gezag van de magneetactiviteit bevoegd gezag voor de hele aanvraag. Een magneetactiviteit zorgt er dus voor dat er bij een meervoudige aanvraag altijd sprake is van 1 bevoegd gezag. Die activiteit is zo belangrijk dat zij alle andere activiteiten als het ware naar zich toetrekt.
Het gaat hierbij om situaties waarbij 1 gemeente de activiteit niet kan beoordelen, bijvoorbeeld omdat de gevolgen voor het milieu meerdere gemeenten raakt, vanwege grote risico's voor het milieu of vanwege een nationaal of provinciaal belang. De andere activiteiten in een vergunningaanvraag gaan dan mee naar het bevoegd gezag van de magneetactiviteit.
Met magneetactiviteiten kan het Rijk of de provincie dus voorrang krijgen op de gemeente en het waterschap. Worden er meerdere magneetactiviteiten in een verzoek aangevraagd? Dan krijgt het hoogste bevoegd gezag voorrang.
Enkelvoudig of meervoudige aanvraag: bevoegd gezag kan dan anders zijn
Een meervoudige aanvraag kan bestaan uit aanvragen voor activiteiten die naar verschillende bevoegde gezagen zouden worden gestuurd, als ze enkelvoudig zouden worden ingediend. Het Omgevingsloket stuurt bij deze meervoudige aanvraag de verzoeken naar 1 bevoegd gezag. Bij de besluitvorming moet het bevoegd gezag dan advies vragen aan andere overheden. Dit heet advies met instemming.
Een initiatiefnemer mag zelf kiezen om 1 meervoudige aanvraag, of meerdere enkelvoudige aanvragen in te dienen.
Overzichten bij bepalen bevoegd gezag
Zie voor meer informatie over het bepalen van het bevoegd gezag van de omgevingsvergunning ook de 4 schema’s op onze website:
- Enkelvoudige aanvraag, wateractiviteit
- Meervoudige aanvraag, wateractiviteiten
- Enkelvoudige aanvraag, andere activiteit
- Meervoudige aanvraag, andere activiteiten
U kunt ook in de Registratie toepasbare regels (RTR) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) per activiteit zien wie het bevoegd gezag is.
Verder kunt u ook de kruismatrix gebruiken om te zien wie het bevoegd gezag is voor een activiteit. Dit is een overzicht met beschikbare toepasbare regels en activiteiten in het Omgevingsloket.
In overzicht 3 ‘Wie behandelt de aanvraag’ ziet u onder andere per activiteit het bevoegd gezag en of een activiteit een magneetactiviteit is. U vindt het overzicht op de pagina Beschikbare toepasbare regels en behandeldienstinstellingen op oefenomgeving en productieomgeving DSO (kruismatrix).
Omgevingsloket kan niet altijd juiste bevoegd gezag bepalen
Het Omgevingsloket bepaalt niet in alle gevallen het juiste bevoegd gezag. Dit komt voor in de volgende situaties:
- bij verzoeken van complexe bedrijven
- bij verzoeken met een locatie op het grondgebied van meer dan 1 gemeente, waterschap of provincie
Complexe bedrijven
Eens bevoegd gezag, altijd bevoegd gezag: Omgevingsloket kan complexe bedrijven niet herkennen
Complexe bedrijven in de Omgevingswet zijn bedrijven die door aard en omvang grote gevolgen kunnen hebben voor de leefomgeving. Bijvoorbeeld omdat de activiteiten van het bedrijf nadelig zijn voor het milieu. Of omdat het bedrijf de ruimtelijke keuzes in de omgeving beperkt. Denk dan bijvoorbeeld aan een bedrijf dat niet naast een woonwijk kan staan. Hieronder vallen bijvoorbeeld Seveso-inrichtingen Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) (eerder bekend als Brzo-bedrijven).
Het is belangrijk dat er 1 bevoegd gezag is voor alle activiteiten die een complex bedrijf uitvoert. Het bevoegd gezag voor deze activiteiten is bijna altijd de provincie. De overheidsorganisatie die bevoegd is voor een complex bedrijf, is ook bevoegd voor latere aanvragen voor andere activiteiten op dezelfde locatie. Dat heet ook wel de 'eens bevoegd gezag, altijd bevoegd gezag'-regel.
Heeft het Rijk of de provincie de geldende omgevingsvergunning verleend? Dan beslist het Rijk of de provincie ook over latere aanvragen van dezelfde locatie. Bijvoorbeeld als het gaat om een wijziging of een uitbreiding, zoals een fietsenstalling op de locatie.
Het Omgevingsloket kan op dit moment complexe bedrijven nog niet herkennen. Het Omgevingsloket kan dus niet bepalen dat het een aanvraag voor een fietsenstalling bij een complex bedrijf naar de provincie moet sturen. Hiervoor zou het Omgevingsloket bij iedere aanvraag extra vragen moeten stellen. Omdat het gaat om een kleine groep bedrijven, is er voor gekozen om deze vragen niet aan alle initiatiefnemers te stellen.
Oplossing: ergens anders indienen
Het aantal complexe bedrijven is klein en het zijn vooral professionals die aanvragen indienen. Zij weten bij welk bevoegd gezag ze de aanvraag moeten indienen. Vaak is dit de provincie. Bij het indienen zien ze per verzoek het bevoegd gezag. Ze kunnen dan met de optie ‘ergens anders indienen’ het bevoegd gezag veranderen van gemeente naar provincie.
Doorontwikkeling Omgevingsloket
In de toekomst wordt het Omgevingsloket doorontwikkeld. Zodra de locaties van complexe bedrijven beschikbaar zijn, dan kan het Omgevingsloket het juiste bevoegd gezag bepalen voor complexe bedrijven. Daarvoor moeten de begrenzingen van de locaties van complexe bedrijven worden vastgelegd op de kaart.
Locatie over grenzen van meerdere bevoegd gezagen
Is de locatie van de aanvraag op het grondgebied van meer dan 1 gemeente, waterschap of provincie? Dan kan het Omgevingsloket het bevoegd gezag niet bepalen. De initiatiefnemer krijgt bij het selecteren van de activiteiten dan een melding dat de locatie over de grenzen van een gemeente, waterschap of provincie valt.
Initiatiefnemers kiezen in dat geval zelf de organisatie die het belangrijkst is voor activiteit die ze willen aanvragen.
Omgevingsloket kan verzoeken ook naar behandeldienst sturen
Voor elk verzoek bepaalt het Omgevingsloket eerst het bevoegd gezag. Daarna controleert het Omgevingsloket of het bevoegd gezag een behandeldienst heeft ingesteld. Stuurt het Omgevingsloket een verzoek naar een behandeldienst? Dan krijgt het bevoegd gezag altijd een kopie van het verzoek.
Omgevingsloket kan niet altijd behandeldienst bepalen
Niet in alle gevallen kan het Omgevingsloket de behandeldienst bepalen. Dient een initiatiefnemer een meervoudige aanvraag in, waar voor 1 activiteit een behandeldienst is ingesteld en voor de andere activiteit niet? Dan kan het Omgevingsloket geen behandeldienst bepalen. Het loket stuurt het verzoek dan naar het bevoegd gezag.
Meer hierover leest u bij voorbeeld 5 op de pagina Uitgangspunten en voorbeelden bij instellen behandeldienst.
Ga naar het Omgevingsloket
Ga direct naar het Omgevingsloket op de productieomgeving.
Meer informatie
- Bevoegd gezag in de Omgevingswet
- Bepalen bevoegd gezag omgevingsvergunning
- Webinars van de VNG over Bepalen bevoegd gezag
Decentraal, tenzij
Decentraal, tenzij betekent dat het laagste niveau de meeste taken en bevoegdheden rond de fysieke leefomgeving krijgt. De gemeenten staan aan de basis voor de algemene zorg voor de fysieke leefomgeving. De waterschappen hebben de functionele zorg voor het waterbeheer.
Lees meer over het begrip decentraal, tenzij.
Registratie toepasbare regels (RTR)
De Registratie toepasbare regels (RTR) is de centrale voorziening voor toepasbare regels. Hier slaan overheden hun toepasbare regels op voor het Omgevingsloket. De Registratie toepasbare regels is een van de onderdelen van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
Lees meer over de Registratie toepasbare regels.
Seveso-inrichting
Volledige door degene die de Seveso-inrichting exploiteert beheerde locatie, waar gevaarlijke stoffen aanwezig zijn in een of meer Seveso-installaties, met inbegrip van:
- gemeenschappelijke of bijbehorende infrastructuur of activiteiten; en
- activiteiten die met het exploiteren van de Seveso-inrichting rechtstreeks samenhangen, in technisch verband staan en de kans op en de gevolgen van een zwaar ongeval kunnen vergroten, waarbij wordt verstaan onder:
- gevaarlijke stoffen: gevaarlijke stoffen als bedoeld in artikel 3, tiende lid, van de Seveso-richtlijn; en
- aanwezig zijn van gevaarlijke stoffen: werkelijke of verwachte aanwezigheid van gevaarlijke stoffen of van gevaarlijke stoffen waarvan redelijkerwijs kan worden voorzien dat ze kunnen ontstaan bij verlies van controle over de processen, in een hoeveelheid van ten minste de drempelwaarde, bedoeld in bijlage I, deel 1, kolom 2, of deel 2, kolom 2, bij de Seveso-richtlijn, met inachtneming van de aantekeningen bij die bijlage
Deze begripsbepaling staat in bijlage I bij het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal).
Lees meer over wat een Seveso-inrichting is.