Aanvraag of melding op papier indienen onder de Omgevingswet
Initiatiefnemers dienen hun vergunningaanvragen, meldingen en informatie onder de Omgevingswet digitaal in via het Omgevingsloket. Maar soms willen initiatiefnemers hun aanvraag of melding liever indienen op papier. Op deze pagina leest u wat dat voor u als overheid betekent.
Aanvraag of melding op papier indienen
Niet alle initiatiefnemers willen of kunnen hun aanvragen of meldingen digitaal indienen. Dat geldt bijvoorbeeld voor aanvragen waar geheime informatie in staat, zoals bij aanvragen van het ministerie van Defensie. Ook initiatiefnemers die niet digitaal vaardig zijn, doen soms liever een aanvraag of melding op papier.
Indienen via Omgevingsloket soms verplicht
Initiatiefnemers mogen hun aanvragen of meldingen op papier indienen. Zo'n aanvraag of melding is vormvrij. Alleen voor digitale aanvragen en meldingen is het indienen via de landelijke voorziening verplicht, zoals het Omgevingsloket. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om aanvragen en meldingen via de mail in te dienen.
Meer over het verplicht indienen via het Omgevingsloket leest u op de pagina Wanneer indienen via het Omgevingsloket verplicht is.
Digitale vergunningaanvraag of melding printen en op papier indienen
Willen initiatiefnemers hun aanvraag of melding niet digitaal indienen, maar op papier? Dan kan dit met hulp van het Omgevingsloket. Hiervoor loggen ze in bij het Omgevingsloket met DigiD of eHerkenning. Daarna starten ze digitaal hun vergunningaanvraag of melding en vullen ze alle vragen in. Voor ze de aanvraag indienen, kunnen ze de aanvraag downloaden, printen en per post versturen. Ze starten in dit geval de aanvraag of melding altijd digitaal in het Omgevingsloket.
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers geen standaard papieren formulier downloaden. Het is namelijk niet mogelijk om een papieren formulier beschikbaar te stellen met alle mogelijke activiteiten en vragen uit het Omgevingsloket. Dit formulier zou te lang zijn en is in de praktijk niet werkbaar voor initiatiefnemers en behandelende organisaties.
Andere mogelijkheden om vergunningaanvraag of melding op papier te doen
Niet alle initiatiefnemers kunnen hun aanvraag of melding digitaal starten in het Omgevingsloket en daarna printen en op papier opsturen.
Als overheid kunt u de volgende mogelijkheden aanbieden om initiatiefnemers een vergunningaanvraag of melding op papier te laten doen:
- U kunt vragen of initiatiefnemers per brief een vergunning aanvragen, melding doen of informatie geven. Daarbij gebruiken initiatiefnemers geen formulieren in het Omgevingsloket.
- U biedt op uw website pdf-formulieren aan van de meest voorkomende vergunningaanvragen. Deze kunnen initiatiefnemers invullen, ondertekenen en per post opsturen.
- U doorloopt samen met de initiatiefnemer in het Omgevingsloket de vergunningaanvraag. U print de aanvraag vervolgens uit en stuurt deze, indien nodig, op naar de initiatiefnemer. De initiatiefnemer ondertekent de aanvraag of melding en stuurt deze weer terug aan u.
Kunnen initiatiefnemers geen digitale aanvraag of melding doen? Omdat ze bijvoorbeeld geen DigiD hebben? Dan kunt u de initiatiefnemer ook helpen bij het aanvragen van een DigiD.
Vergunningaanvragen invoeren in het zaaksysteem
Ontvangt u een vergunningaanvraag of melding op papier? Dan kunt u die niet invoeren in het Omgevingsloket. U kunt deze aanvragen direct in uw eigen vergunningen- of zaaksysteem invoeren.
Meer informatie
- Bekijk ook de VTH netwerkbijeenkomst over het papieren formulier op de website van de VNG.