Aanvraag of melding op papier indienen
Initiatiefnemers dienen hun aanvraag of melding digitaal in via het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Maar er zijn een aantal uitzonderingen, waarbij initiatiefnemers een aanvraag of melding op papier kunnen indienen. Zij kunnen de aanvraag downloaden, printen en opsturen aan de overheid. Aan deze functionaliteit wordt nog gewerkt.
Aanvraag of melding indienen op papier
Initiatiefnemers kunnen een aanvraag of melding indienen op papier als er geheime informatie in de aanvraag staat. Dat kan bijvoorbeeld zo zijn voor werknemers van het ministerie van Defensie. Ook initiatiefnemers die niet digitaal vaardig zijn, kunnen een aanvraag op papier indienen. Dat kan alleen als het echt niet anders kan, en als iemand anders het niet voor ze kan doen.
Meerdere manieren om aanvraag of melding op papier te doen
Initiatiefnemers kunnen een aanvraag of melding op papier doen op de volgende manieren:
- Ze kunnen een ingevulde aanvraag in het Omgevingsloket downloaden, printen en per post versturen. Ze starten de aanvraag of melding dan wel digitaal in het Omgevingsloket.
- Ze kunnen per brief een vergunning aanvragen, melding doen of informatie geven. Daarbij gebruiken ze dan niet de formulieren in het Omgevingsloket.
- Ze kunnen een formulier invullen dat u als overheid zelf heeft gemaakt.
Geen papieren formulier beschikbaar in Omgevingsloket
Er is geen downloadbaar papieren formulier beschikbaar in het Omgevingsloket. Dat komt doordat alle mogelijke activiteiten en vragen dan op 1 formulier zouden moeten staan. Bij elkaar zou dat zo lang worden, dat dat in de praktijk niet werkbaar is voor zowel initiatiefnemers als behandelende organisaties.
Aanvragen invoeren in het zaaksysteem
Krijgt u een aanvraag of melding binnen op papier? Dan kunt u die niet invoeren in het DSO. U kunt ze zelf in uw VTH-systeem of zaaksysteem invoeren.
Meer informatie
- Meer informatie over aanvragen en meldingen op papier indienen staat bij Invoeringsspoor van de Omgevingswet