Aanvraag of melding op papier indienen onder de Omgevingswet
Initiatiefnemers kunnen via het Omgevingsloket hun vergunningaanvraag of melding digitaal indienen in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Maar er zijn enkele uitzonderingen waarbij initiatiefnemers een aanvraag of melding op papier kunnen indienen. Op deze pagina leest u wat dat voor u als overheid betekent.
Digitale vergunningaanvraag of melding printen en op papier indienen
Initiatiefnemers kunnen geen standaard papieren formulier in het Omgevingsloket downloaden. Het is namelijk niet mogelijk om een downloadbaar papieren formulier beschikbaar te stellen met alle mogelijke activiteiten en vragen uit het Omgevingsloket. Dit formulier zou te lang zijn en in de praktijk niet werkbaar zijn voor zowel initiatiefnemers als behandelende organisaties.
Initiatiefnemers kunnen wel in het Omgevingsloket inloggen met DigiD of eHerkenning, een vergunningaanvraag of melding digitaal invullen en deze daarna downloaden, printen en per post versturen. Ze starten de aanvraag of melding altijd eerst digitaal in het Omgevingsloket.
Andere mogelijkheden om vergunningaanvraag of melding op papier te doen
Niet alle initiatiefnemers kunnen of willen hun vergunningaanvraag of melding eerst digitaal in het Omgevingsloket starten en daarna printen en op papier opsturen. Dat kan zo zijn voor initiatiefnemers die een aanvraag of melding willen indienen waar geheime informatie in staat, zoals bijvoorbeeld werknemers van het ministerie van Defensie. Ook voor initiatiefnemers die niet digitaal vaardig zijn, is het handig dat zij een aanvraag of melding op papier kunnen doen.
Als overheid kunt u de volgende mogelijkheden aanbieden om initiatiefnemers een vergunningaanvraag of melding op papier te laten doen:
- U kunt vragen of initiatiefnemers per brief een vergunning aanvragen, melding doen of informatie geven. Daarbij gebruiken initiatiefnemers geen formulieren in het Omgevingsloket.
- U biedt op uw website pdf-formulieren aan van de meest voorkomende vergunningaanvragen. Deze kunnen initiatiefnemers invullen, ondertekenen en per post opsturen.
- U doorloopt samen met de initiatiefnemer in het Omgevingsloket de vergunningaanvraag. U print de aanvraag vervolgens uit en stuurt deze, indien nodig, op naar de initiatiefnemer. De initiatiefnemer ondertekent de aanvraag of melding en stuurt deze weer terug aan u.
Kunnen initiatiefnemers geen digitale aanvraag of melding doen? Omdat ze bijvoorbeeld geen DigiD hebben? Dan kunt u de initiatiefnemer ook helpen bij het aanvragen van een DigiD.
Vergunningaanvragen invoeren in het zaaksysteem
Krijgt u een vergunningaanvraag of melding binnen op papier? Dan kunt u die niet invoeren in het Omgevingsloket. U kunt ze zelf in uw vergunningen- of zaaksysteem invoeren.