Gebruikersonderzoek Regels op de kaart - Tips voor gebruikers (juni 2025)
Om gebruikers beter wegwijs te maken in Regels op de kaart, zijn pop-upteksten met tips ontwikkeld. Deze tips geven uitleg over functionaliteiten en verwijzen naar het Helpcentrum. In juni 2025 is onderzocht hoe deze tips worden ervaren en gebruikt door ervaren professionals.
Op deze pagina
Over het onderzoek
Het onderzoek
In juni 2025 hebben onderzoekers van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) de begrijpelijkheid en relevantie van de nieuwe tips voor gebruikers in Regels op de kaart onderzocht. Deze tips zijn ontwikkeld na bevindingen uit een eerder onderzoek in september 2024.
Toen bleek dat gebruikers moeite hadden met het werken met het informatiemodel van Regels op de kaart, omdat ze nog vanuit het model van ruimtelijkeplannen.nl werkten. Ook waren de categorieën en structuur van plekinfo onduidelijk, bleef men vaak hangen in 1 document en was het prikken op de kaart verwarrend.
Op basis van deze aandachtspunten zijn tips ontwikkeld om gebruikers wegwijs te maken in de werking en het conceptuele model van Regels op de kaart. Het doel van het huidige onderzoek was om te leren of deze tips bijdragen aan het begrijpen van functionaliteiten en het vinden van het Helpcentrum.
De tips zijn bedoeld om gebruikers te helpen bij het volgende:
- zoeken op locatie
- filteren op kenmerken
- werken met plekinfo en tijdlijn
- begrijpen van regelingversies en annotaties
De inzichten uit dit onderzoek worden gebruikt om de tips en de gebruikersomgeving verder te verbeteren.
Aanpak
Aan het onderzoek deden 5 ervaren zakelijke gebruikers mee, waaronder juristen, planologen en vergunningverleners. Het onderzoek werd gedaan door het doen van interviews van 45 minuten met taakgestuurde opdrachten in het Omgevingsloket. Tijdens deze interviews werden de deelnemers gevraagd gebruik te maken van Regels op de kaart, met behulp van de 8 tips.
De test werd begeleid en geanalyseerd door een gebruikersonderzoeker van het DSO.
Belangrijkste bevindingen
Dit zijn de belangrijkste bevindingen:
- Tips worden vaak direct weggeklikt: respondenten lezen de tips in eerste instantie niet, hier zijn meerdere redenen voor:
- Ze denken te weten hoe het werkt.
- Ze lijken bedoeld voor onervaren gebruikers.
- Ze zijn al overweldigd door informatie.
- De eerste tip die ze zien is niet relevant voor hen.
- De tip lijkt te komen op het moment dat de gebruikers hun doel al hebben bereikt.
- Waarde na lezen: na aansturing blijken sommige tips nuttig en leren gebruikers nieuwe functionaliteiten kennen. De tips worden in context getoond, dat wordt positief beoordeeld.
- Taalgebruik soms lastig: begrippen zoals 'kenmerken' worden als ingewikkeld ervaren.
- Helpcentrum beter bereikbaar via tips: de link in de tips zorgt dat het Helpcentrum vaker wordt bekeken.
- Regels op de kaart voelt overweldigend: vooral plekinfo en de interface worden als complex ervaren.
Daarnaast kwamen er ook enkele aandachtspunten naar voren als 'bijvangst' voor de werking van Regels op de kaart:
- De knop Zoeken bij het veld Adres wordt niet gelinkt aan het zoekveld.
- De gele indicator voor een ontwerpbesluit wordt niet begrepen.
- Annoteren wordt niet vertrouwd; gebruikers controleren liever het gehele document.
- De tijdreis- en terugknop zijn niet altijd duidelijk.
- Veel gebruikers prikken op de kaart om een perceel te bevestigen, zonder te beseffen dat dit gevolgen heeft voor de zoekresultaten en dat ze zo mogelijk regels missen.
Huiswerk voor ontwikkelaars
De aanbevelingen voor de ontwikkelaars richten zich op het verbeteren van de relevantie en zichtbaarheid van tips. En op het vereenvoudigen van de schermen van Regels op de kaart.
Maak tips relevanter en aantrekkelijker
- Zorg dat ervaren gebruikers begrijpen dat tips ook voor hen nuttig zijn.
Versterk de koppeling met het Helpcentrum
- Bied een overzicht van alle tips in het Helpcentrum en maak het opnieuw oproepen eenvoudig.
Schermen verbeteren
- Verminder overweldiging in plekinfo, bijvoorbeeld door panelen in te klappen.
- Maak duidelijk wat prikken op de kaart betekent en dat het geen verplichte stap is.
- Leg ontwerpindicatoren en tijdreisfunctionaliteit beter uit.
Ontwikkelingen volgen
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen voor Regels op de kaart en andere onderdelen van het Omgevingsloket? Dat kan op de volgende manieren:
- Bekijk de plannen per kwartaal: op de pagina Plannen voor ontwikkeling DSO ziet u per kwartaal waaraan de ontwikkelaars werken.
- Volg de release-informatie: verbeteringen en veranderingen komen tijdens het kwartaal op meerdere momenten beschikbaar. Op de pagina Release-informatie DSO ziet u per release een overzicht van de opgeleverde verbeteringen en veranderingen.
- Bezoek de tweewekelijkse sprintdemodagen (sprint review): de ontwikkelteams presenteren iedere 2 weken hun werk aan elkaar. Als overheid, leverancier of geïnteresseerde in het open stelsel voor derden kunt u deze demodagen bijwonen. U kunt zich hiervoor aanmelden bij uw Business Liaison Manager (BLM'er) of bij de organisatie: TBO-DSO-LV@kadaster.nl.
- Bekijk de bekende wensen: op de pagina Wensen voor ontwikkeling DSO ziet u een overzicht van alle bekende wensen.
Meer informatie
- De volledige rapportage Regels op de kaart - Onboarding vindt u op het Ontwikkelaarsportaal op de pagina Gebruikersonderzoek..
- Meer over gebruikerservaringen verbeterenop de pagina Praktijkvoorbeelden gebruikerservaringen verbeteren.