Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Contact
  • Stel uw vraag
Informatiepunt Leefomgeving
Zoeken in deze site
  1. Home ›
  2. Digitaal stelsel ›
  3. Storingen, onderhoud en release-informatie ›
  4. Bekende problemen (known issues) ›
  5. Opgeloste bekende problemen (known issues) 2023 en eerder
  • Home
  • Actueel
  • Regelgeving
  • Thema's
  • Digitaal stelsel
  • Contact
  • Contact
  • Stel uw vraag

Opgeloste bekende problemen (known issues) 2023 en eerder

Hier vindt u per onderdeel het overzicht van de opgeloste problemen (known issues) in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en het Omgevingsloket in 2023 en eerder.

Op deze pagina

De opgeloste problemen zijn verdeeld in de volgende onderdelen:

  • Omgevingsloket
  • Toepasbare regels aanleveren
  • Samenwerkfunctionaliteit
  • Vergunningaanvragen en meldingen ontvangen

Omgevingsloket

U vindt hier de opgeloste bekende problemen die te maken hebben met de Vergunningcheck, het doen van een aanvraag en Regels op de kaart.

Opgeloste problemen Omgevingsloket
Probleem Omschrijving/Toelichting Oplossing Datum opgelost
Aanvragen De vragengroepen in het Omgevingsloket hebben een andere volgorde. Na de software update (release) van 14 november 2023 deed zich een fout voor op de oefenomgeving (pre-productieomgeving). De volgorde waarin u de vragengroepen ziet, was veranderd.

Dit is opgelost. De volgorde ziet er weer als volgt uit: eerst de vragen van Rijk, daarna van de provincie, vervolgens de vragen van de gemeente en het waterschap.

December 2023

Vergunningcheck Bij antwoorden op meerkeuzevragen werd de toelichting bij het antwoord niet getoond. Een voorbeeld hiervan is de vraaggroep Dakkapel of Dakopbouw (vragen van de gemeente). Bij de vraag 'Wat gaat u plaatsen? hebben de 2 antwoorden (dakkapel, dakopbouw) geen toelichting meer. Bij ja/nee antwoorden gaat het wel goed. In de pdf van de Vergunningcheck staat de toelichting nog wel.

Dit is opgelost. De toelichting wordt weer getoond.

December 2023

Regels op de kaart De maximaal toegestane bouwhoogte, goothoogte en bouwdiepte ontbrak op Regels op de kaart. Het gaat om de waardes zoals deze nu wel zichtbaar zijn op ruimtelijke plannen onder het kopje ‘Plekinfo’.

Dit is opgelost, de waardes zijn weer zichtbaar.

December 2023

Aanvragen, toevoegen documenten in stap 5 Bij het toevoegen van meerdere, zeer kleine documenten, is het mogelijk dat niet alle documenten worden geüpload.

Dit is opgelost.

December 2023

Inloggen Bij het aanvragen van een Omgevingsloket-ID moet u een bijlage toevoegen waaruit blijkt dat u in het buitenland woont.

Op de productie-omgeving moeten initiatiefnemers inloggen met eHerkenning, DigiD of eIDAS. Alleen niet-ingezetenen zonder eIDAS kunnen een Omgevingsloket-ID aanvragen.

In de periode voor de Omgevingswet in werking treedt, kunt u ook als overheid inloggen met een Omgevingsloket-ID.

Dit werkt zoals bedoeld. Op de productieomgeving moeten niet-ingezetenen een document toevoegen.

Overheden kunnen op de productie-omgeving geen Omgevingsloket-ID aanvragen.

Vergunningcheck: werkzaamheid 'mest op of in de bodem brengen', bedrijfstak kiezen Bij de werkzaamheid 'mest op of in de bodem brengen' vraagt het loket om een bedrijfstak. Er was slechts 1 keuze: 'grasland scheuren of vernietigen' Dit is opgelost. 2e helft 2023
Aanvraag of aanvulling indienen Bij het indienen van een aanvraag kon u een foutmelding krijgen: Uw onderstaand verzoek is niet ingediend doordat niet alle antwoorden juist zijn. Controleer uw antwoorden en bijlagen. Ga hiervoor naar uw opgeslagen project in 'Mijn Omgevingsloket'. De oorzaak is dat het antwoord op de eerste participatievraag 'Heeft u contact gehad met anderen over uw plannen?' in stap 7. verzoeken indienen - overzicht niet wordt 'meegenomen' bij het indienen van de aanvraag of een aanvulling op een aanvraag. Dit is opgelost. November 2023
Regels op de kaart, bekijken omgevingsdocumenten Het laden van een document in Regels op de kaart kon lang duren bij een groot omgevingsdocument. Het kon voorkomen dat een onderdeel van het omgevingsdocument (bijvoorbeeld het tabblad 'Regels') niet geladen werd, of vastliep. Dit is opgelost. Het bekijken van een (groot) omgevingsdocument gaat nu sneller. November 2023
Aanvragen, e-mail naar gemachtigde Als u als gemachtigde wordt toegevoegd krijgt u daarvan een email met activatiecode. Als in de projectnaam een teken voorkomt, bijvoorbeeld een komma, wordt dit in de e-mail ''%2C". Dit is opgelost. De e-mail naar gemachtigde bevat geen vreemde tekens meer Oktober 2023
Aanvragen, datum kiezen Er zijn vragen waarbij initiatiefnemers een datum moet selecteren. Nu moeten zij dat handmatig intypen (dd-mm-jjjj). Er staat wel een icoontje van een kalender, maar die doet het nog niet.

Dit is opgelost. Het kalendericoon werkt.

Maart 2023
Vergunningcheck, Aanvragen Bij het doen van een Vergunningcheck of een aanvraag kunt u een knipperend scherm krijgen.

Dit is opgelost.

December 2022
Aanvragen: contactgegevens: Cursor blijft niet in het invulveld staan Dit komt voor als u bent ingelogd met eHerkenning. Bij het invullen in stap 6 van 'Contactpersoon' (Is er een andere contactpersoon dan de initiatiefnemer of gemachtigde voor deze aanvraag of melding?) doet de fout zich voor.
Bij deze vragen kunt u maar 1 à 2 karakters typen. Daarna verdwijnt de cursor uit het tekstveld. Om verder te kunnen typen moet u opnieuw in het tekstveld klikken.
Dit is opgelost. December 2022
Vergunningcheck: locatie tekenen Foutmelding bij ongeldige geometrie (meer dan 3 decimalen). Na het tekenen van een locatie, kunt u bij de vragen in de Vergunningcheck een foutmelding krijgen:
Geen informatie beschikbaar over het gebied uit de vraag. Ongeldige geometrie. Geometrie heeft meer dan 3 decimalen.
Op de achtergrond vindt in die gevallen een afronding plaats met meer dan 3 decimalen.
Dit is opgelost. December 2022
Browser Safari Safari: bij het gebruik van browser Safari wordt het persoonslogo 'Aanmelden Omgevingsloket' groot weergegeven en zijn de tabbladen (zoals Vergunningcheck) niet aanklikbaar. Dit is opgelost. December 2022
Aanvragen, locatie Bij het invoeren in het loket van een niet bestaande postcode/huisnummer of kadastraal perceel krijgt u de foutmelding: 'er is geen internetverbinding beschikbaar'.

Deze foutmelding krijgt u als u een niet bestaande locatie invoert: 'Er is geen internetverbinding beschikbaar. Probeer het volgende: Controleer uw netwerkverbinding....'

De tekst van deze foutmelding is aangepast. Zodat duidelijk wordt dat u een niet bestaande postcode of kadastraal perceel gebruikt.

November 2022
Vergunningcheck en Aanvragen: lijnen langer dan 200 meter Bij het gebruik van geometrieën met lijnsegmenten langer dan 200 meter kan een Vergunningcheck niet worden afgerond. Bij het indienen of ophalen van het verzoek komt er een foutmelding. Dit is opgelost. Geometrieën met lijnsegmenten langer dan 200 meter geven geen foutmelding meer. Oktober 2022
Aanvraag indienen bij een uitvoeringsinstantie Een aanvraag indienen of 'elders indienen' werkte tijdelijk niet als het ging om het indienen van een aanvraag bij een uitvoeringsinstantie, zoals RWS, ProRail, ILT of RCE. U kreeg een foutmelding 'technische storing' en kunt de aanvraag niet indienen. Dit is opgelost. Een aanvraag indienen bij een uitvoeringsorganisatie is weer mogelijk. September 2022
Vergunningcheck en Maatregelen op maat: technische fout bij het downloaden van de pdf met het resultaat U kon een foutmelding (technische storing) krijgen bij het downloaden van de pdf van het resultaat van de Vergunningcheck of Maatregelen op maat. Dit is opgelost. U kunt de pdf downloaden. Augustus 2022
Aanvragen: een knipperend scherm bij zoeken naar activiteit en beantwoorden van vragen Bij zoeken op activiteit knippert het scherm. Bij wijzigen van een antwoord bouwt het beeld opnieuw op en knippert het scherm een keer. Soms ziet u heel kort een spinner in beeld.
Dit probleem is opgelost.
Dit is opgelost. Het scherm knippert niet meer bij zoeken op activiteit. Augustus 2022
Vergunningcheck en Aanvragen: technische storing na invullen locatie Een aantal adressen geeft in stap 1. Locatie van de Vergunningcheck of bij Aanvragen, een technische storing. De technische storing is gewijzigd naar een duidelijke foutmelding: 'Er missen gegevens bij de locatie die u gekozen heeft. Daarom kunnen we deze locatie niet gebruiken. Kies uw locatie op een andere manier of teken een gebied op de kaart." Augustus 2022
Regels op de kaart: locatie Bij het zoeken op een locatie groter dan 99 km2, kon u de foutmelding krijgen:
'(400) Er gaat iets fout met het ophalen van gegevens voor deze locatie. Hierdoor kan deze toepassing niet gebruikt worden.'
Dit is opgelost. U krijgt geen foutmelding meer. Juli 2022
Regels op de kaart Foutmelding bij raadplegen plannen. Het raadplegen van bepaalde plannen ging 'soms' niet goed.
Bij raadplegen/opvragen van bepaalde type plannen kon u de volgende foutmelding krijgen: 'U kunt op dit moment geen data ophalen bij OZON' of 'U kunt niet alle gegevens ophalen op dit moment'. Dit kan voorkomen als er veel geografieën zijn in het zoekgebied. Dit is opgelost.
Juli 2022
Aanvragen, uploaden bijlagen Bij het uploaden van een bijlage groter dan 1 MB volgt een foutmelding. Dit is opgelost en aangepast. Documenten toevoegen met een grootte van 250 mb is nu mogelijk. Mei 2022
Aanvragen, uploaden bijlagen De toelichting/hulptekst bij het toevoegen van bijlagen/documenten ontbreekt. Bij stap 5 van de aanvraag ontbreekt de hulptekst bij het aanleveren van documenten. Dit is opgelost. De toelichting/hulpteksten zijn weer zichtbaar. Mei 2022
Inloggen Omgevingsloket-ID: na inloggen staat bij de gebruikersnaam rechtsboven: null null. Dit is opgelost. Uw naam wordt nu ingevuld bij de gebruikersnaam. April 2022
Vergunningcheck Vergunningcheck: bij de conclusie werd niet altijd de juiste toelichting getoond. In geval van meerdere toelichtingen bij de conclusie van de Vergunningcheck, werd alleen de eerste toelichting gegeven. Dit is aangepast en alle toelichtingen worden nu getoond. April 2022
Regels op de kaart Het zoomniveau wordt niet onthouden bij wisselen tussen applicaties. Dit is opgelost. Als u naar een andere applicatie gaat (bijvoorbeeld met Alt Tab) en weer terug, hoeft u niet opnieuw in te zoomen. April 2022
Inloggen en verzoek indienen Als u een account heeft met een e-mailadres waar hoofdletters in zitten, kunt u een verzoek niet indienen. Dit komt doordat er verschillende validaties worden gebruikt. Bij aanmaken wordt een hoofdletter in het e-mailadres wel toegestaan, bij het indienen niet. Dit is opgelost. Februari 2022
Vergunningcheck Een aangevinkte werkzaamheid is niet meer uit te vinken. Dit is opgelost. Een aangevinkte werkzaamheid kunt u uitvinken. Februari 2022
Vergunningcheck of Aanvragen Invullen locatie geeft foutmelding als het adres bestaat uit meerdere kadastrale percelen. De foutmelding is: 'Technische storing, probeer het later nog eens' en bij detail: 'ongeldige geometrie status 422'. Dit is opgelost. Februari 2022
Vergunningcheck of Aanvragen Foutmelding: Er wordt een melding 'ongeldige geometrie'
weergegeven.
Dit is opgelost. Februari 2022
Aanvragen, zoekfunctie

Bij het doen van een aanvraag kunt u in stap 3: 'Kies activiteiten' in de zoekbalk een activiteit kiezen door het intypen van een woord.

In plaats van een of enkele resultaten, kunnen er als resultaat tientallen activiteiten verschijnen.

Dit is aangepast, de zoekfunctie is verbeterd. Februari 2022
Aanvragen, indienen aanvraag Bij het indienen van een verzoek/aanvraag kunt u de volgende foutmelding krijgen: Uw onderstaand verzoek is niet ingediend want er is iets fout gegaan. U kunt uw verzoek later indienen. Ga hiervoor naar uw opgeslagen project(en) in 'Mijn Omgevingsloket'. Deze foutmelding kan voorkomen als u eerst de Vergunningcheck doet, en vanuit de Vergunningcheck doorgaat met de aanvraag. Dit is opgelost. U kunt nu vanuit de Vergunningcheck een aanvraag doen. Februari 2022
Aanvragen, indienen aanvraag Bij het indienen van een verzoek/aanvraag kunt u de volgende foutmelding krijgen: Uw onderstaand verzoek is niet ingediend want er is iets fout gegaan. U kunt uw verzoek later indienen. Ga hiervoor naar uw opgeslagen project(en) in 'Mijn Omgevingsloket'. Deze foutmelding kan voorkomen als u een account heeft met een e-mailadres met een hoofdletter(s). Dit is opgelost. Februari 2022
Aanvragen, overzicht projecten Het kan voorkomen dat een aanvraag is ingediend en het 'Overzicht projecten' onder 'Mijn Omgevingsloket' leeg is. De projecten zijn niet zichtbaar. Dit is opgelost. Februari 2022
Regels op de kaart Zoeken op een gemeente in de provincie Noord-Brabant kan een foutmelding geven. Dit is opgelost. Januari 2022
De pdf van het ingediende verzoek heeft te veel niet ingevulde velden In het ingediende verzoek zoals initiatiefnemers dat kunnen downloaden in het tabblad 'Omgevingsoverleg' of 'Verzonden', worden op dit moment veel gegevens niet opgenomen. Dit is aangepast.

De juiste velden worden nu gevuld in de pdf van het verzoek.

December 2021
Aanvragen aanvullen geeft in sommige gevallen een foutmelding Foutmelding: Aanvullen is niet mogelijk. U krijgt een wit scherm als u een eerder ingediende aanvraag aanvult. Dit geldt alleen bij ingediende aanvragen waarbij u in stap 7 een bijlage heeft toegevoegd. Dit is bij de vraag: 'Voeg als bijlage toe: gegevens over de begrenzing van de locatie van de activiteiten. Dit kan met een kaart of met coördinaten.'

Dit is opgelost. Aanvragen aanvullen kan weer in alle gevallen.

December 2021
Aanvragen: foutmelding bij indienen Als het bevoegd gezag niet is aangesloten omdat het alle activiteiten uitbesteedt aan een behandeldienst, volgt een foutmelding bij het indienen van een verzoek/aanvraag. Gebruikers van het Omgevingsloket krijgen de volgende foutmelding: Uw onderstaand verzoek is niet ingediend want er is iets fout gegaan. U kunt uw verzoek later indienen. Ga hiervoor naar uw opgeslagen project(en) in 'Mijn Omgevingsloket'

Dit is opgelost. U kunt nu aanvragen indienen als het bevoegd gezag niet is aangesloten, en alle activiteiten uitbesteedt aan een behandeldienst.

U krijgt de foutmelding nog wel als het bevoegd gezag of de behandeldienst niet goed is aangesloten. Het verzoek kan dan niet worden afgeleverd.

December 2021
Inloggen demo-omgeving Omgevingsloket-ID aanmaken op de demo-omgeving is niet mogelijk en geeft een foutmelding. Dit is opgelost. U kunt op de demo omgeving een eigen account aanmaken of inloggen met één van de 100 vaste inlogaccounts. December 2021
Inloggen – eHerkenning Bij het inloggen met eHerkenning worden de naam en profielgegevens nog niet vooringevuld. De naam van de organisatie wordt nu vooringevuld. Overige profielgegevens nog niet. Oktober 2021
Inloggen – Omgevingsloket-ID Een Omgevingsloket-ID met vreemde tekens geeft een foutmelding. Direct bij het aanmaken van een account met bijvoorbeeld een '+'-teken in het e-mailadres komt er een melding dat dit niet is toegestaan Oktober 2021
Vergunningcheck Conclusie: Alle conclusies verschijnen in de pdf, maar niet op het conclusiescherm van de Vergunningcheck. Dit is opgelost. Oktober 2021
Aanvragen Initiatiefnemers kunnen een verzoek indienen als gemachtigde. De persoonlijke gegevens die een gemachtigde in moet vullen toont het Omgevingsloket tijdelijk niet. Dit zijn gegevens zoals naam, adres en woonplaats. Gegevens van gemachtigde worden nu getoond. Oktober 2021
Aanvragen – verzoek aanvullen Een bevoegd gezag dat niet is aangesloten, kan aanvragen niet aanvullen. Als het triggerbericht niet naar het bevoegd gezag gestuurd kan worden, kan de aanvraag niet aangevuld worden. Ook niet als er wel succesvol een bericht naar de behandeldienst is verstuurd. Release 20.2, 21 oktober 2021
Pdf van de aanvraag De tekst in het veld 'Behandeld door' is afgekapt. In de pdf van een ingediend verzoek die gemaakt wordt in de projectmap is de tekst in het veld 'Behandeld door' weggevallen. Hierdoor is in veel gevallen niet zichtbaar naar welke behandeldienst het verzoek is gestuurd. Release 20.2, 21 oktober 2021
De optie 'Wachtwoord vergeten' werkt niet De optie 'Wachtwoord vergeten' bij een Omgevingsloket-ID werkt niet. U krijgt een foutmelding. In het Omgevingsloket kunt u nu zelf een nieuw wachtwoord instellen voor uw Omgevingsloket-ID. Release 19.4, 3 september 2021
Inloggen De optie 'Wachtwoord vergeten' werkt niet. De optie 'Wachtwoord vergeten' bij een Omgevingsloket-ID werkt niet. U krijgt een foutmelding. Release 19.4, 3 september 2021
Inloggen Aanmaken Omgevingsloket-ID: geen hoofdletters gebruiken. Gebruik geen hoofdletters bij het aanmaken van een nieuw Omgevingsloket-ID. Overheden kunnen uw ingediende verzoeken dan niet goed ontvangen. Release 19.4, 3 september 2021
Antwoorden op ingevulde vragen en toegevoegde documenten zijn niet te zien in pdf en XML-bestand van verzoek Bij het indienen van een verzoek waren toegevoegde documenten en antwoorden op ingevulde vragen niet te zien in de pdf. Initiatiefnemers kunnen deze pdf downloaden bij stap 7 tijdens het aanvragen. Ook het verzoek-XML bevatte niet alle gegevens. Dat gold voor vergunning-, melding- en informatieplichten. Dit probleem is nu opgelost. Initiatiefnemers en overheden zien weer alle bijlagen en antwoorden op de ingevulde vragen in de pdf en in het verzoek-XML. Release 19.2, 26 juli 2021
Getekende locatie bij Regels op de kaart is niet te zien bij Vergunningcheck of Aanvragen Initiatiefnemers kunnen een locatie kiezen of tekenen bij Regels op de kaart. Als ze daarna naar de Vergunningcheck of Aanvragen gaan, kregen ze de melding dat er een getekende locatie is. Maar op de kaart was heel Nederland te zien. Na inzoomen op het adres of de locatie, zagen ze geen vlak (perceel) op de kaart. Dit is nu opgelost. De locatie die initiatiefnemers kiezen of tekenen bij Regels op de kaart is ook te zien bij de Vergunningcheck en Aanvragen. Release 19.2, 26 juli 2021

Toepasbare regels aanleveren

Als overheidsorganisatie vertaalt u uw juridische regels naar toepasbare regels voor het Omgevingsloket. De Registratie toepasbare regels (RTR) is de centrale voorziening voor toepasbare regels in het Omgevingsloket.

Opgeloste problemen bij het aanleveren van toepasbare regels
Probleem Omschrijving Oplossing Datum opgelost
Vergunningcheck: uitkomst is niet duidelijk bij activiteiten toonbaar en verfijnbaar

Een activiteit kan ingesteld zijn als toonbaar en verfijnbaar. Als een activiteit verfijnbaar is, kunnen ook subactiviteiten worden geselecteerd. Een voorbeeld hiervan is de activiteit 'Beperkingengebiedactiviteit met betrekking tot een waterstaatswerk in beheer bij het waterschap'. Deze activiteit kent veel subactiviteiten en is ingesteld als toonbaar en verfijnbaar. U kunt de Vergunningcheck doen voor meerdere subactiviteiten, zoals de werkzaamheid 'steiger aanleggen'.

Vanaf december 2023 verwerkt het Omgevingsloket de instelling van deze parameter niet meer. In het Omgevingsloket is het dan alsof deze parameter is ingesteld als ‘niet waar’. Ook als u deze instelling wel gebruikt. Initiatiefnemers kunnen dan geen subactiviteiten meer selecteren bij een activiteit. Hier is voor gekozen, omdat deze instelling voor verwarring kan zorgen bij initiatiefnemers.

December 2023

Toepasbare regels aanleveren

Bij het aanleveren van toepasbare regels via de dienst 'toepasbare regels aanleveren', verscheen soms de volgende foutmelding: "Omgevingsdocumenten-Opvragen call failed for request nl.imow-ws<nr>.gebiedengroep.<id>". Opnieuw aanbieden zorgt voor een juiste verwerking.

Dit is opgelost, de foutmelding verschijnt niet meer.

November 2023

Vergunningcheck: uitkomst

Een meerkeuzevraag in de Vergunningcheck kan leiden tot meerdere conclusies. Deze toont de uitkomst van de Vergunningcheck nu niet.

Dit is opgelost.

2023

Locatie uit omgevingsdocument is niet bruikbaar voor toepasbare regels

Overheden moeten hun omgevingsdocumenten annoteren om ze digitaal leesbaar te maken. Zo voegen ze bijvoorbeeld toe op welke locatie regels gelden. Overheden kunnen locaties ook gebruiken voor hun toepasbare regels.
Als overheden een locatie willen gebruiken voor een activiteit, moeten ze een activiteitlocatieaanduiding meegeven bij het annoteren. Als overheden een locatie gebruiken voor een andere annotatie, zoals bijvoorbeeld een gebiedsaanwijzing, norm of gewoon een juridische regel, dan is de activiteitlocatieaanduiding niet verplicht. Maar als ze dit kenmerk dan niet meegeven, dan is de locatie niet bruikbaar als ze toepasbare regels maken met de uitvoeringsregel geoverwijzing.

Dit is opgelost.

September 2022

Foutmelding opvragen activiteiten

U krijgt een foutmelding bij het opvragen van juridische activiteiten als er dubbele activiteiten zijn.

Het is niet meer mogelijk om dubbele activiteiten te registreren.

December 2021

Link 'Bekijk STTR' in webportaal Registratie toepasbare regels (RTR) werkt niet

In de RTR kunnen bezoekers toepasbare regels bekijken via de link 'Bekijk STTR'. Ze kregen een foutmelding bij een DMN-versie ouder dan 1.3. Deze foutmelding verschijnt niet meer.

Overheden en leveranciers kunnen in de RTR weer toepasbare regels bekijken.

Release 19.2, 26 juli 2021

Samenwerkfunctionaliteit

Als overheid kunt u de Samenwerkfunctionaliteit gebruiken als u samenwerkt voor de Omgevingswet.

Opgeloste problemen Samenwerkfunctionaliteit
Probleem Omschrijving Oplossing Datum oplossing
Wijzigen titel of contactpersoon via de SWF-API. Het wijzigen van de titel of contactpersoon van een lopende samenwerking via de SWF, werkt nu weer. Titel of contactpersoon in een samenwerking kan weer gewijzigd worden. Juli 2023
Foutmelding bij inloggen in het webportaal. Een aantal organisaties kreeg een foutmelding na het inloggen in het webportaal van de Samenwerkfunctionaliteit. De foutmelding kwam vooral voor bij overige overheidsorganisaties, zoals een GGD of veiligheidsregio. Na het openen van een samenwerking in het overzicht volgt de foutmelding: ‘Er is iets fout gegaan. Probeer het opnieuw. Gaat het probleem niet weg? Kom dan later terug. Excuses voor het ongemak.’ Organisaties kunnen het webportaal weer gebruiken. Juli 2023
Foutmelding bij het openen van bijlages. Bij samenwerkingen, aangemaakt voor 13 februari 2023, kunt u een foutmelding krijgen bij het openen van een bijlage. U krijgt de foutmelding 'Er is iets fout gegaan. Probeer het opnieuw. Gaat het probleem niet weg? Kom dan later terug. Excuses voor het ongemak'. U krijgt deze foutmelding zowel in uw lokale software als u met de API werkt, als in het webportaal van de Samenwerkfunctionaliteit.

Dit wordt niet opgelost voor samenwerkingen die voor 13 februari 2023 zijn aangemaakt. De bijlagen zijn niet opgeslagen, de bestandsnamen wel. Wij adviseren u de samenwerking opnieuw aan te maken.

Workaround:

Het is wel mogelijk om bijlages te openen, als u deze documenten zelf toevoegt aan de samenwerking.

Dit is opgelost voor nieuwe samenwerkingen, aangemaakt vanaf 13 februari 2023.
Diakrieten en vreemde tekens in document-namen U krijgt een foutmelding bij het toevoegen van documenten en wijzigen van de beschrijving als u diakrieten (een teken dat boven, onder of door een letter gezet wordt) of vreemde tekens gebruikt in de Samenwerk-functionaliteit. Dit is opgelost. Juni 2022
OIN in plaats van naam ketenpartner De naam van de ketenpartner wordt weer getoond. In plaats van het Organisatie-identificatienummer (OIN) nummer, zie u nu weer de naam van de ketenpartner. December 2021
Uploaden bestand Geen foutmelding meer bij het uploaden van bestanden met een haakje. Een bestand met in de naam een haakje, veroorzaakte een foutmelding bij het uploaden in een samenwerking. De foutmelding is opgelost. U kunt nu een bestand met een haakje in de bestandsnaam uploaden in een samenwerking. December 2021
Actieverzoek opstellen Als u een nieuw actieverzoek opstelt en u geen initiator van de samenwerking bent, kunt u een actieverzoek alleen aan uzelf sturen. Dit is opgelost. Dit is opgelost. U kunt nu als ketenpartner een actieverzoek opstellen naar de initiator van de samenwerking en andere ketenpartners. December 2021
Ophalen notificatie Foutmelding bij ophalen notificatie (401). Soms wordt bij het ophalen van een notificatie een foutmelding met het nummer 401 weergegeven Release 20.2, 21 oktober 2021
Samenwerken starten/aanvullen en verzoek ophalen met verzoeknummer

Het was niet mogelijk een samenwerking te starten, aan te vullen en verzoek op te halen met verzoeknummer.

Het is nu weer mogelijk een samenwerking te starten, aan te vullen en verzoek op te halen met verzoeknummer Release 19.6, 28 september 2021
Foutmelding bij het toevoegen van een actieverzoek

Bij het toevoegen van een actieverzoek in de samenwerk-functionaliteit (SWF) kan een foutmelding voorkomen.

Dit is het geval bij het gebruik van de SWF-endpoints versie 2 (V2) in plaats van Versie 3 (V3). Versie 2 en versie 3 van de API van de SWF-API gebruiken een ander formaat voor de identificatie van actieverzoeken.

Met release 19.4 is versie 4 uitgerold. Advies aan de softwareleveranciers om deze versie te implementeren in hun omgeving. Release 19.4, 3 september 2021
Datum-tijd-veld gevuld bij actieverzoeken Het datum-tijd-veld werd niet gevuld bij actieverzoeken. Dit probleem is nu opgelost. Als u een actieverzoek doet, vult de SWF ook de datum en de tijd in. Release 19.4, 3 september 2021
Geen foutmelding meer bij toevoegen van actieverzoek In een enkel geval leverde het toevoegen van een actieverzoek in de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) een foutmelding op. Dit probleem is opgelost. De foutmelding komt niet voor. Release 19.4, 3 september 2021
Geen foutmelding meer bij ophalen van notificatie Soms wordt bij het ophalen van een notificatie een foutmelding met het nummer 401 weergegeven. Dit probleem is opgelost. De foutmelding komt niet voor. Release 19.4, 3 september 2021
Bij afgesloten
samenwerking nog een document toevoegen of verwijderen
Ketenpartners konden na het afsluiten van een samenwerking nog een document toevoegen of verwijderen bij een samenwerking. Dit kan nu niet meer. Ketenpartners kunnen het samenwerkdossier niet meer veranderen na het afsluiten van een samenwerking. Release 19.2, 26 juli 2021

Vergunningaanvragen en meldingen ontvangen

Hier vindt u problemen die te maken hebben met het ontvangen van verzoeken (aanvragen en meldingen). De Standaard aanvragen en meldingen (STAM) en het bijbehorende informatiemodel (IMAM) helpen bij het afleveren van een vergunningaanvraag of melding bij overheden.

Opgeloste problemen vergunningaanvragen en meldingen ontvangen
Probleem Omschrijving Oplossing Datum oplossing
Verzoeken ontvangen XML-verzoekberichten vanuit het Omgevingsloket kwamen niet in alle gevallen goed door in de VTH-applicatie. Dit is opgelost. December 2023
Verzoeken ontvangen: publiceerbare pdf Als een initiatiefnemer een verzoek indient ontvangt een overheid een publiceerbare pdf. De antwoorden op de vragen van de bouwactiviteit (technisch) stonden ingesteld op niet publiceerbaar. Daarom werden de antwoorden op de vragen weergegeven als 'geen openbare informatie' in de publiceerbare pdf. Deze antwoorden moeten wel zichtbaar zijn in de publiceerbare pdf. Dit is opgelost. In de publiceerbare pdf worden de antwoorden op de vragen van de bouwactiviteit (technisch) niet meer weergegeven als ‘geen openbare informatie’. De antwoorden zijn weer zichtbaar. November 2023
Aanvragen: pdf ingediend verzoek

In enkele gevallen verscheen er een foutmelding bij het bekijken van een ingediend verzoek. Dit kon voorkomen als bij locatie is gekozen voor ‘Teken een gebied op de kaart’. U kreeg een melding dat de pdf wordt gemaakt, maar na enkele minuten volgde de foutmelding:

“U kunt geen pdf downloaden van uw verzoek. Excuses voor het ongemak. Wij kunnen uw getekend gebied niet ophalen. Excuses voor het ongemak. Niet gevonden. De afbeelding van de locatie kan niet gemaakt worden.”

Ook de notificaties van dit verzoek zijn niet verstuurd.

Dit is opgelost. 2023
Verzoek ontvangen, wijzigingen

In het STAM bericht wordt niet meer vermeld of een vooraf ingevuld gegeven is aangepast en ook niet wat de oorspronkelijk ingevulde (authentieke) waarde was. Hierdoor wordt alleen getoond wat de gebruiker heeft aangepast en zijn wijzigingen niet zichtbaar.
Ook is het niet zichtbaar als een lege waarde bij bijvoorbeeld huisletter wordt ingevuld.

Dit is opgelost.

December 2022
Het ophalen van een verzoek geeft een HTTP-400 foutmelding. De foutmelding ontstaat als in een verzoek bij 'locatie' gekozen is voor een kadastraal nummer, waarbij de lijnsegmenten van het perceel groter zijn dan 200m. Dit is opgelost. November 2022
Versturen
StatusRequests
In het proces 'verzoek afhandelen' verstuurt de eBMS-adapter onnodig (2e) StatusRequests. Dit is opgelost. November 2022
Verzoek ontvangen, bevoegd gezag wijzigen naar een uitvoeringsinstantie 'bevoegd gezag wijzigen' werkte niet als het ging om het indienen van een aanvraag bij een uitvoeringsinstantie, zoals Rijkswaterstaat, ProRail, ILT of RCE. U kreeg een foutmelding en kon het bevoegd gezag niet wijzigen. Dit is opgelost. September 2022
Er wordt te veel informatie weggelaten uit de publiceerbare pdf Bij het indienen van een verzoek ontvangt de behandelende organisatie het verzoek in XML-formaat en een publiceerbare versie van het verzoek in pdf-formaat. Er wordt nu te veel informatie weggelaten uit de publiceerbare pdf. Dit is opgelost. Alleen de persoonsgegevens (zoals naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres) en de twee participatievragen: Hoe heeft u dat gedaan? en Wat is daarvan het resultaat? zijn nu in de pdf niet zichtbaar. De rest is openbare informatie. Juni 2022
Het ophalen van een verzoek geeft een HTTP-500 foutmelding Wanneer u een aanvraag indient als bedrijf (NNP), met een Omgevingsloket-ID aangemaakt na februari 2022, kan het verzoek niet worden opgehaald. U krijgt een foutmelding 'HTTP-500' bij het ophalen van het verzoek. Dit is opgelost. Mei 2022
Geen notificatiebericht Als meerdere accounts (bijvoorbeeld Omgevingsloket-ID en eHerkenning) gekoppeld zijn aan 1 OIN, dan ontvangt het bevoegd gezag geen STAM-notificatiebericht. Dit komt niet meer voor. April 2022
Verzoek-XML werd niet goed ingediend

Bij het wijzigen van een verzoeknaam, werd de XML van het verzoek niet goed ingediend. Dit is nu opgelost.

Ook als de verzoeknaam wordt gewijzigd, wordt het verzoek goed ingediend.

Release 20.4, 24 november 2021
Verzoek-XML ophalen lukt niet als automatisch ingevulde gegevens veranderen.

Initiatiefnemers moeten bij het indienen van verzoeken hun gegevens invullen (Stap 6. Uw gegevens). Een deel van deze persoonlijke gegevens vult het Omgevingsloket automatisch in. Als initiatiefnemers het antwoord aanpassen bij de vraag 'Initiatiefnemer: wel of geen particulier', dan kunnen overheden de verzoek-XML niet ophalen.

Dit is aangepast.

Oktober 2021
Verzoek-XML geeft een foutmelding

Het Omgevingsloket vraagt de gegevens over gemachtigden tijdelijk niet uit. Dit zijn gegevens zoals naam, adres en woonplaats. Bij het indienen van een verzoek geeft de verzoek-XML een foutmelding.

Ook de gegevens van de gemachtigde kunnen nu worden ingevuld.

Oktober 2021
Bericht ingediend verzoek verwerken

Een aantal leveranciers kan de berichten voor ingediende verzoeken in STAM versie 2.0.0 niet goed verwerken. Overheden met deze leveranciers kunnen ingediende aanvragen niet goed ontvangen in hun zaak- of vergunningensysteem. En kunnen mogelijk ook problemen ervaren als ze de Samenwerkfunctionaliteit gebruiken.

Softwareleveranciers hebben dit aangepast.

-
Geen foutmelding meer bij controle (verificatie) toepasbare regels

Als u de API Aanleveren toepasbare regels gebruikt, kon u een foutmelding krijgen. Dit gebeurde als de toepasbare regels werden gecontroleerd (geverifieerd) tegen de WDSL, een XML-taal.

Dit kwam door een verandering in de responsecode in de WSDL. Dit probleem is opgelost.

Leveranciers krijgen geen foutmelding meer als ze toepasbare regels verifiëren.

De juiste WSDL is inmiddels beschikbaar. Die vindt u op de pagina Aanleveren toepasbare regels op het Ontwikkelaarsportaal.

Release 19.4, 3 september 2021
JSON files API's

De JSON file's van de diverse API's zijn niet te benaderen.

Op het Ontwikkelaarsportaal is in het API-register informatie en documentatie beschikbaar over de API's. Een onderdeel daarvan is de JSON die wordt gehost in de API store. De link naar JSON is sinds de nieuwe release gewijzigd waardoor deze verwijst naar een niet bestaande pagina.

4 oktober

Omgevingsdocumenten publiceren

Om omgevingsdocumenten te valideren en publiceren zijn er informatiemodellen voor overheidspublicaties ontwikkeld. Zoals de Standaard voor officiële publicaties (STOP) en de bijbehorende toepassingsprofielen (TPOD). Als overheid publiceert u omgevingsdocumenten via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB).

Ozon zorgt ervoor dat informatie uit omgevingsdocumenten doorzoekbaar is in het Omgevingsloket.

Opgeloste problemen omgevingsdocumenten publiceren
Probleem Omschrijving Oplossing Datum oplossing
Foutmelding bij publiceren

Bij het publiceren van omgevingsdocumenten kon een foutmelding komen. Dit is de melding "Het functionele bericht ontbreekt of kan niet gelezen worden", LVBB0003.

Deze melding kon voorkomen als het bestand niet goed werd opgeslagen in de informatiesystemen. Dit is opgelost.

December 2023
Tijdelijk regelingdeel

Het muteren door middel van het mutatiescenario: intrekken&vervangen werkte niet als er tijdelijkRegelingDelen zijn ingesteld op de regeling die ingetrokken en vervangen wordt.

Dit is opgelost.

November 2023
Pdf van een omgevingsdocument

Omgevingsdocumenten zoals de vaststelling van een omgevingsverordening worden officieel bekendgemaakt voordat ze in werking kunnen treden. De tekst van het besluit wordt als webpagina gepubliceerd, en als authentieke pdf. Op de webpagina kan door de gebruiker doorgeklikt worden naar de GIO's (geografisch informatie object) maar vanuit de pdf kan dit niet.

Dit werkt zoals bedoeld. Dit staat beschreven in: Handleiding voor het navigeren naar GIO’s op de kaart vanuit de
authentieke pdf van de bekendmaking

Maart 2023
ETRS89 formaat

Werken met RD formaat is mogelijk, werken met ETRS89 formaat was nog niet mogelijk in de keten

Dit is opgelost, ETRS89 formaat is mogelijk

Maart 2023
Ontwerp

Als u een besluit aanlevert met het proceduretype 'ontwerp' dan geeft deze een foutmelding.

Dit is opgelost.

27 december 2022
JUBES

JUBES is een digitaal knooppunt dat zorgt voor de uitwisseling van officiële berichten tussen partijen en overheidsorganisaties. Dat zijn bijvoorbeeld omgevingsdocumenten, bezwaarschriften, besluiten en adviezen. JUBES maakt voor het infragedeelte gebruik van een infrabeheerder. Op dit moment is de hardware die de DNS/Firewall beheert niet volledig stabiel.

Dit is opgelost. Retourmeldingen komen niet meer vertraagd door.

December 2022
Tijdelijk regelingdeel

Tijdelijke delen die vóór 29 september 2022 geladen zijn, zijn niet goed voorzien van een toelichting.

Bij alle tijdelijke delen die vanaf 29 september geladen zijn, zijn de toelichtingen wel zichtbaar.

December 2022
Extensie jpeg (LVBB)

De extensie jpeg werd nog niet ondersteund.

De extensie jpeg wordt nu ondersteund.

December 2022
Downloaden omgevingsplannen (LVBB en OZON)

Downloaden van omgevingsplannen is alleen handmatig beschikbaar.

Dit is opgelost.

November 2022
Top-element van de aan te leveren XML-bestanden (LVBB)

In de gml-bestanden staat een processing instructie (<!-- ... -->) op regel 2 tussen de zgn. XML-declaratie (<?XML ... ?>) op regel 1 en het top-element:


<?XML version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!-- gaat om deze commentaarregel -->
<geo:GeoInformatie ObjectVaststelling
...
</geo:GeoInformatie ObjectVaststelling>

Dit is wel toegestaan volgens de XML-specificaties, maar in de LVBB-software is hier geen rekening mee gehouden. Alleen met processing instructies binnen de XML-structuur van het top-element GeoInformatie ObjectVaststelling. Processing instructies buiten de structuur van het top-element GeoInformatie ObjectVaststelling leveren dus een probleem op.

Dit is opgelost. November 2022
Locatie uit omgevingsdocument is niet bruikbaar voor toepasbare regels

Overheden moeten hun omgevingsdocumenten annoteren om ze digitaal leesbaar te maken. Zo voegen ze bijvoorbeeld toe op welke locatie regels gelden. Overheden kunnen locaties ook gebruiken voor hun toepasbare regels.
Als overheden een locatie willen gebruiken voor een activiteit, moeten ze een activiteit-locatieaanduiding meegeven bij het annoteren. Als overheden een locatie gebruiken voor een andere annotatie, zoals bijvoorbeeld een gebiedsaanwijzing, norm of gewoon een juridische regel, dan is de activiteitlocatie-aanduiding niet verplicht. Maar als ze dit kenmerk dan niet meegeven, dan is de locatie niet bruikbaar als ze toepasbare regels maken met de uitvoeringsregel geoverwijzing.

Dit is opgelost.

September 2022
Raadplegen geconsolideerd omgevingsdocument in het portaal lokaleregelgeving-eto.overheid.nl

Het was helaas niet mogelijk om een geconsolideerd omgevingsdocument te raadplegen in het portaal lokaleregelgeving-eto.overheid.nl, ook niet als u bent gewhitelist.

Dit is opgelost. Het is weer mogelijk om een geconsolideerd omgevingsdocument te raadplegen in het portaal lokaleregelgeving-eto.overheid.nl

Augustus 2022
Intrekken intrekkingsbesluit (LVBB en OZON)

Het intrekken door een intrekkingsbesluit gaf een foutmelding: 'Indien ook OW-data wordt meegeleverd geeft dit een foutmelding'.

Dit is opgelost

Juni/juli 2022
Publiceren omgevingsdocument met datum (LVBB)

Als een omgevingsdocument een datum in plaats van een jaartal in de AKN of Join id heeft, kunt u het omgevingsdocument wel publiceren, maar de GIO kan dan niet gevonden worden.

Dit is opgelost.

Juni 2022
STOP/TPOD validatieservice

Validatie grote aantallen geometrieën geeft fouten.

Het valideren van omgevingsdocumenten met grote aantallen geometrieën of regelteksten (>40.000) levert geen fouten meer op. Validatie van het plan is mogelijk.

Mei 2022
Registratieservice

Registreren grote zips (met veel bestanden erin) gaat fout.

Het registreren van zips met grote aantallen omgevingsbestanden levert geen fouten meer op.

Mei 2022
Ozon

Bij beëindiging objecten worden niet alle relaties correct gevalideerd.

Bij het beëindigen van objecten (tijdens een registratie) werden niet alle relaties van het beëindigde object gecontroleerd, waardoor het voor kon komen dat bij onjuiste of onvolledige beëindiging (bijvoorbeeld het beëindigen van een regeltekst, maar niet de bijbehorende juridische regel) er 'wezen' in het stelsel ontstonden. Dit is opgelost.

Mei 2022
Ozon

Bij verwijzingen naar andere objecten geen goede controle.

Bij het controleren van de verwijzingen naar andere objecten werd niet in alle gevallen gecontroleerd of er verwezen werd naar een actief object (niet beëindigd), waardoor het bijvoorbeeld voor kon komen dat de kaartlaag verwijst naar een beëindigde omgevingsnorm. Dit is opgelost.

Mei 2022
Valideren werkingsgebied

De geovalidatie accepteert maximaal 3 decimalen voor RD-coördinaten.

De geovalidatie accepteert maximaal 3 decimalen voor RD-coördinaten. Dat is millimeter-nauwkeurigheid. Als de geo dusdanig klein of precies is dat coördinaten op dezelfde millimeter worden afgerond, dan treden er validatiefouten op

Dit wordt niet opgelost. Dit is functionaliteit zoals bedoeld.
STOP/TPOD validatieservice: Validatie grote aantallen geometrieën geeft fouten

Het valideren van omgevingsdocumenten met grote aantallen geometrieën of regelteksten (>40.000) levert fouten op. Er is geen validatie van het plan mogelijk.

Dit is opgelost. De validatie van grote aantallen geometrieën geeft geen foutmelding meer.

Februari 2022
Registreren grote zips (met veel bestanden erin)
gaat fout.
Het registreren van zips met grote aantallen omgevingsbestanden levert fouten op. Er is geen registratie van het plan. Dit is opgelost. Februari 2022
Ozon: Bij beëindiging objecten worden niet alle relaties correct gevalideerd Bij het beëindigen van objecten (tijdens een registratie) worden niet alle relaties van het beëindigde object gecontroleerd, waardoor het voor kan komen dat bij onjuiste of onvolledige beëindiging (bijvoorbeeld het beëindigen van een regeltekst, maar niet de bijbehorende juridische regel) er 'wezen' in het stelsel ontstaan. Dit is opgelost. Februari 2022
Het voorbereidingsbesluit werkt technisch alleen voor één gemeente. Het voorbereidingsbesluit werkt technisch alleen voor één gemeente. Meerdere gemeenten worden (nog) niet ondersteund. Dit is opgelost. Het voorbereidingsbesluit werkt nu voor meerdere gemeenten. Februari 2022


delen

  • Delen op LinkedIn

pdf maken

  • pdf maken

Vraag het onze experts!

Heeft u beroepsmatig te maken met regelgeving over de leefomgeving, de Omgevingswet of het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)? Hierover kunt u vragen stellen aan onze helpdesk. Wilt u als inwoner meer weten over deze onderwerpen? Neem dan contact op met uw gemeente.

Stel uw vraag

IPLO geeft informatie en beantwoordt vragen

Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) is het kenniscentrum van de overheid dat uitleg geeft over de Omgevingswet, het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en de regelgeving voor de leefomgeving. Onze experts geven via de IPLO-website en de helpdesk antwoord op vragen. IPLO maakt deel uit van het interbestuurlijke programma Aan de slag met de Omgevingswet. Meer informatie vindt u op onze pagina Over IPLO.

Service

  • Over IPLO
  • Abonneren
  • Contact
  • Archief
  • Omgevingswet op LinkedIn

Over deze site

  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Kwetsbaarheid melden
Rijksoverheid
UvW - Unie van Waterschappen
VNG - Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg - IPO