Releasenotes bij release PI-19.2 (26 juli 2021)
Hier vindt u de releasenotes bij versie PI-19.2 van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Deze nieuwe versie is beschikbaar vanaf 28 juli 2021 op de oefenomgeving (pre-productieomgeving). U ziet op deze pagina de veranderingen in deze versie.
Veranderingen in deze release
Release PI-19.2 heeft veranderingen voor de volgende onderdelen:
Verder zijn er een aantal bekende problemen opgelost. Ook zijn er technische veranderingen, onder andere om de toegankelijkheid en de beveiliging van het DSO te verbeteren.
De technische releasenotes voor leveranciers vindt u op het Ontwikkelaarsportaal.
Bevindingen
Na de installatie van de nieuwe versie zijn er een aantal bevindingen.
- Nieuwe activiteiten niet automatisch in Registratie toepasbare regels (RTR):
Dit is op 5 augustus 2021 opgelost. Het automatisch synchroniseren werkt inmiddels.
Lees meer over de verandering Nieuwe activiteiten automatisch in Registratie toepasbare regels (RTR) in de tabel op deze pagina. - Aantal leveranciers kunnen berichten voor ingediende verzoeken niet goed verwerken:
In deze release is de nieuwe versie van de Standaard aanvragen en meldingen (STAM) geïmplementeerd, versie 2.0.0. Een aantal leveranciers kunnen de berichten voor ingediende verzoeken in versie 2.0.0 niet goed verwerken. Dit betekent het volgende:- Overheden met deze leveranciers kunnen ingediende aanvragen niet goed ontvangen in hun zaak- of vergunningensysteem. De leveranciers gaan dit zo snel mogelijk aanpassen. Tot die tijd kunt u met deze leveranciers niet aansluiten om verzoeken te ontvangen. Lees meer over deze bevinding in de nieuwsbrief Nieuwe standaard aanvragen en meldingen (STAM).
- Overheden met deze leveranciers kunnen mogelijk ook problemen ervaren als ze de Samenwerkfunctionaliteit gebruiken.
Lees meer over de verandering Versie 2.0.0 van Standaard aanvragen en meldingen (STAM) geïmplementeerd op deze pagina.
- Geen hoofdletters gebruiken bij aanmaken nieuw Omgevingsloket-ID:
Als u een nieuw Omgevingsloket-ID aanmaakt, mag u geen hoofdletters meer gebruiken. Dit zorgt ervoor overheden uw ingediende verzoeken niet goed kunnen ontvangen. Dit probleem is er alleen als u nu een nieuw Omgevingsloket_ID aanmaakt. Het geldt niet voor bestaande Omgevingsloket-ID's. - Verzoek-XML ophalen lukt niet als automatisch ingevulde gegevens veranderen:
Initiatiefnemers moeten bij het indienen van verzoeken hun gegevens invullen (Stap 6. Uw gegevens). Een deel van deze persoonlijke gegevens vult het Omgevingsloket automatisch in. Als initiatiefnemers het antwoord aanpassen bij de vraag 'Initiatiefnemer: wel of geen particulier', dan kunnen overheden de verzoek-XML niet ophalen.
Veranderingen Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers en betrokkenen snel zien wat er mag in de fysieke leefomgeving. U vindt hieronder de veranderingen die te maken hebben met de onderdelen Vergunningcheck, Aanvragen en Maatregelen op maat. Deze release zijn er geen veranderingen voor Regels op de kaart.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Overheidsorganisatie zichtbaar bij vragen in Vergunningcheck en Maatregelen op maat | Initiatiefnemers | Initiatiefnemer zien in de Vergunningcheck en bij Maatregelen op maat welke overheidsorganisatie de vragen stelt. Per vraaggroep staat de overheidsorganisatie tussen haakjes. Dit is ook te zien in de pdf. | Verschillende organisaties kunnen dezelfde vragen stellen. Bij dubbele vragen zien initiatiefnemers nu welke overheidsorganisatie de vraag stelt. |
In één project dezelfde activiteit vaker kunnen indienen |
Initiatiefnemers Leveranciers Overheden |
Initiatiefnemers kunnen nu in één project meerdere keren dezelfde activiteit kiezen. Voor elke activiteit kunnen initiatiefnemers de vragen specifiek voor die activiteit beantwoorden en eventuele bijlagen toevoegen. Activiteiten die meerdere keren voorkomen krijgen een volgnummer. |
Leveranciers passen hun vergunning- of zaaksysteem aan, zodat het systeem een verzoek waarin dezelfde activiteiten voorkomen goed kan verwerken. Overheden passen hun proces voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) aan, zodat ze verzoeken kunnen behandelen waar dezelfde activiteit meer dan één keer in staat. |
Participatievragen beschikbaar bij vergunningaanvraag | Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers die een vergunning aanvragen kunnen nu aangeven wat ze hebben gedaan aan participatie. |
Deze vragen over participatie zijn onder de Omgevingswet verplicht bij vergunningaanvragen. Overheden ontvangen deze informatie nu bij vergunningaanvragen. |
Link naar juridische regelgeving in pdf of Excel Maatregelen op maat | Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers krijgen bij Maatregelen op maat een overzicht van de maatregelen die ze moeten nemen. Deze kunnen ze downloaden als pdf of Excel-bestand. In deze bestanden kan nu een citeertitel staan met een verwijzing naar de onderliggende regelgeving. |
Als overheden geen citeertitel meeleveren, staat in de bestanden alsnog 'link naar regel'. |
Gedetailleerde omschrijving van de locatie geven | Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers krijgen bij ieder verzoek nu de vraag om de locatie toe te lichten. Hiervoor kunnen ze een bijlage toevoegen. Dit kunnen ze doen als ze een verzoek indienen. |
Overheden krijgen zo meer informatie over de locatie. Zo voldoen ze aan de wettelijke locatieaanduiding bij een verzoek. |
Gegevens van gemachtigde tijdelijk niet opgevraagd | Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers kunnen een verzoek indienen als gemachtigde. De persoonlijke gegevens die een gemachtigde in moet vullen toont het Omgevingsloket tijdelijk niet. Dit zijn gegevens zoals naam, adres en woonplaats. |
Gemachtigden kunnen hun persoonlijke gegevens niet invullen bij een verzoek. Het is wel mogelijk om in te loggen als gemachtigde en om verzoeken in te dienen. |
Veranderingen bij verzoeken ontvangen
Hier vindt u wijzigingen die te maken hebben met het ontvangen van verzoeken, zoals vergunningaanvragen en meldingen. In deze release is de nieuwe versie van de Standaard aanvragen en meldingen (STAM) geïmplementeerd, versie 2.0.0. Hieronder ziet u de veranderingen die daar bij horen.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
DSO ondersteunt meerdere versies van verzoek-XML (concurrent versioning) | Leveranciers Overheden |
Voor het XML-bestand voor verzoeken geldt nu 'concurrent versioning'. Daarmee ondersteunt het DSO 2 versies van de uitwisselstandaard STAM: de nieuwste en de voorgaande versie. Let op: de verzoeknotificatie is alleen beschikbaar in versie 2.0.0 van de STAM. Om het verzoek-XML op te vragen, moeten overheden de verzoeknotificatie in de nieuwe versie kunnen ontvangen. |
In deze release is versie 2.0.0 van de STAM geïmplementeerd. Overheden kunnen ook nog het oude formaat blijven opvragen van het verzoek-XML. Maar dan kunnen ze niet de nieuwe functionaliteit gebruiken. Leveranciers passen hun software aan, zodat hun software met versie 2.0.0 van STAM kan werken. |
Alleen noodzakelijke velden in de verzoeknotificatie | Leveranciers Overheden |
De verzoeknotificatie voor overheden is aangepast. Er staat alleen informatie in die nodig is om het hele verzoek op te halen. Het burgerservicenummer (BSN) staat er niet meer in. Daardoor voldoen overheden aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). |
Leveranciers passen hun software aan, zodat hun software met versie 2.0.0 van STAM kan werken. |
Participatievragen beschikbaar in XML-bestand van verzoek |
Overheden |
Overheden (vergunningverleners) krijgen nu ingevulde antwoorden op participatievragen uit de algemene set indieningsvereisten van een verzoek. | Leveranciers passen hun software aan, zodat hun software met versie 2.0.0 van STAM kan werken. |
Eerder ingevulde antwoorden beschikbaar in XML-bestand verzoek | Overheden Leveranciers |
Een initiatiefnemer kan een vooraf ingevuld antwoord veranderen bij de algemene vragen bij een verzoek, zoals het adres. Vanaf nu blijft ook het eerder ingevulde antwoord beschikbaar voor overheden (vergunningverleners). |
Leveranciers passen hun software aan, zodat hun software met versie 2.0.0 van STAM kan werken. |
Gedetailleerde omschrijving van de locatie beschikbaar | Overheden Leveranciers |
Overheden (vergunningverleners) zien nu de bijlage waarin de locatie-aanduiding wordt toegelicht. De initiatiefnemer voegt deze bijlage toe. |
Leveranciers passen hun software aan, zodat hun software met versie 2.0.0 van STAM kan werken. |
Kenmerken activiteiten in verzoek-XML | Overheden Leveranciers |
Overheden zien nu het IMOW-ID dat hoort bij een activiteit of sub-activiteit. Dit is een uniek kernmerk voor Omgevingswetactiviteiten. Ook is te zien of het gaat om een sub-activiteit. Dit wordt voortaan onderliggende activiteit genoemd. |
Overheden kunnen hierdoor ingediende (sub)activiteiten makkelijker herkennen in het verzoek-XML. |
Gegevens van gemachtigde tijdelijk niet in verzoek-XML: verzoek-XML geeft een foutmelding |
Overheden |
Het Omgevingsloket vraagt de gegevens over gemachtigden tijdelijk niet uit. Dit zijn gegevens zoals naam, adres en woonplaats. Bij het indienen van een verzoek geeft de verzoek-XML een foutmelding. De XML kan niet worden opgehaald. Het notificatiebericht wordt wel goed ontvangen. |
Gemachtigden kunnen wel inloggen en verzoeken indienen. Maar het verzoek-XML kan niet worden opgehaald. |
Veranderingen bij toepasbare regels aanleveren
Als overheidsorganisatie vertaalt u uw juridische regels naar toepasbare regels voor het Omgevingsloket. De Registratie toepasbare regels (RTR) is de centrale voorziening voor toepasbare regels in het Omgevingsloket.
Wat is nieuw? | Doelgroep | Omschrijving | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Nieuwe activiteiten in omgevingsdocumenten staan na publicatie automatisch in RTR | Overheden | Overheden leggen juridische regels voor activiteiten vast in omgevingsdocumenten. Deze activiteiten moeten ze annoteren. Na publicatie komen nieuwe activiteiten en wijzigingen vanaf nu automatisch beschikbaar in de RTR. |
Nieuwe activiteiten of veranderingen komen nu dagelijks beschikbaar in de functionele structuur van de RTR. Overheden kunnen daarom binnen een dag verder als ze oefenen met toepasbare regels voor nieuwe activiteiten. |
Citeertitel toevoegen voor link naar juridische regelgeving bij Maatregelen op maat | Overheden | Overheden (regelbeheerders) kunnen vanaf nu een citeertitel meeleveren met hun toepasbare regels voor Maatregelen op maat. Met deze citeertitel kunnen overheden een verwijzing meegeven naar de onderliggende regelgeving. |
Initiatiefnemers krijgen een overzicht van de maatregelen die ze moeten nemen in een pdf- of Excel-bestand. In deze bestanden kan nu een citeertitel staan met een verwijzing naar de onderliggende regelgeving. Als overheden geen citeertitel meeleveren, staat in de bestanden alsnog 'link naar regel'. |
Viewer webportaal van RTR is verbeterd | Overheden Leveranciers |
De viewer in het webportaal van de RTR is verbeterd. |
De viewer kan nu de modellen laten zien van toepasbare regels in de volgende versies: DMN 1.1 en DMN 1.2. |
Aantal wijzigingen in RTR-services | Overheden Leveranciers |
Er zijn een aantal wijzigingen in de RTR-services gedaan. |
De services ondersteunen nu onder andere de nieuwe Standaard toepasbare regels (STTR). Meer informatie over de wijzigingen leest u in de releasenotes voor leveranciers op het Ontwikkelaarsportaal. |
Opgeloste bekende problemen (known issues)
Hier leest u welke bekende problemen zijn opgelost in deze release.
Probleem | Doelgroep | Opgelost probleem | Wat betekent dit? |
---|---|---|---|
Antwoorden op ingevulde vragen en toegevoegde documenten zijn niet te zien in pdf en XML-bestand van verzoek | Initiatiefnemers Overheden | Bij het indienen van een verzoek waren toegevoegde documenten en antwoorden op ingevulde vragen niet te zien in de pdf. Initiatiefnemers kunnen deze pdf downloaden bij stap 7 tijdens het aanvragen. Ook het verzoek-XML bevatte niet alle gegevens. Dat gold voor vergunning-, melding- en informatieplichten. Dit probleem is nu opgelost. | Initiatiefnemers en overheden zien weer alle bijlagen en antwoorden op de ingevulde vragen in de pdf en in het verzoek-XML. |
Getekende locatie bij Regels op de kaart is niet te zien bij Vergunningcheck of Aanvragen |
Initiatiefnemers |
Initiatiefnemers kunnen een locatie kiezen of tekenen bij Regels op de kaart. Als ze daarna naar de Vergunningcheck of Aanvragen gaan, kregen ze de melding dat er een getekende locatie is. Maar op de kaart was heel Nederland te zien. Na inzoomen op het adres of de locatie, zagen ze geen vlak (perceel) op de kaart. Dit is nu opgelost. |
De locatie die initiatiefnemers kiezen of tekenen bij Regels op de kaart is ook te zien bij de Vergunningcheck en Aanvragen. |
Link 'Bekijk STTR' in webportaal Registratie toepasbare regels (RTR) werkt niet | Overheden Leveranciers |
In de RTR kunnen bezoekers toepasbare regels bekijken via de link 'Bekijk STTR'. Ze kregen een foutmelding bij een DMN-versie ouder dan 1.3. Deze foutmelding verschijnt niet meer. | Overheden en leveranciers kunnen in de RTR weer toepasbare regels bekijken. |
Bij afgesloten samenwerking nog een document toevoegen of verwijderen |
Overheden | Ketenpartners konden na het afsluiten van een samenwerking nog een document toevoegen of verwijderen bij een samenwerking. Dit kan nu niet meer. | Ketenpartners kunnen het samenwerkdossier niet meer veranderen na het afsluiten van een samenwerking. |
Meer informatie
- Oefenomgeving (pre-productieomgeving) niet beschikbaar van 26 tot en met 28 juli
- Nieuwsbericht Gepland onderhoud aan oefenomgeving DSO