Behandeldienst instellen in het Digitaal Stelsel Omgevingswet
Als overheid kunt u de behandeling van vergunningaanvragen, meldingen en andere verzoeken uitbesteden aan een behandeldienst. Zo kan een omgevingsdienst of samenwerkingsverband namens u aanvragen en meldingen ontvangen en behandelen. U stelt een behandeldienst in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) in via een Application Programming Interface (API). U kunt het ook laten doen door een andere organisatie.
Inhoudsopgave
- Behandeldienst instellen: door bevoegd gezag of uitbesteden
- API voor instellen behandeldienst
- Basistakenpakket voor omgevingsdiensten
- Oefenen met ingestelde basistaken op oefenomgeving
- Hulp bij het instellen van behandeldiensten
- Behandeldienst instellen op productieomgeving na inwerkingtreding
Behandeldienst instellen: door bevoegd gezag of uitbesteden
Bevoegd gezag stelt behandeldienst in
U kunt een behandeldienst instellen in het DSO. Bent u bevoegd om aanvragen en meldingen te beoordelen voor een bepaalde activiteit? Dan bent u het bevoegd gezag. U kunt per activiteit instellen of u de behandeling wilt overdragen aan een behandeldienst. Die krijgt dan de aanvragen, meldingen en ingediende informatie binnen die voor die activiteit nodig zijn. Let op: de behandeldienst moet aangesloten zijn op de Standaard aanvragen en meldingen (STAM) om deze verzoeken te kunnen ontvangen.
U bent niet verplicht om een behandeldienst in te stellen. Stelt u geen behandeldienst in? Dan behandelt u de verzoeken zelf. Verzoeken zijn combinaties van activiteiten en toestemmingen. Er zijn verschillende soorten toestemming, zoals:
- vergunning
- melding
- informatie
- informatie ongewoon voorval
- aanvraag maatwerkvoorschrift
- melding gelijkwaardige maatregel
- aanvraag toestemming gelijkwaardige maatregel
Een vergunningaanvraag voor een activiteit is bijvoorbeeld een verzoek, net als een melding voor een activiteit.
Het bevoegd gezag krijgt bij het doorsturen van een verzoek altijd een kopie van de notificatie.
Instellen van behandeldienst uitbesteden
Een andere organisatie kan ook een behandeldienst voor u instellen. Denk bijvoorbeeld aan een omgevingsdienst of een softwareleverancier. U moet de organisatie dan mandateren in het DSO. Dit kan via het formulier Aanvragen beveiligde REST-services.
API voor instellen behandeldienst
De meeste regelbeheersoftware is geschikt om een behandeldienst mee in te stellen. Daarvoor hebt u wel de API Behandeldienst configuratie beheren nodig. Een API zorgt ervoor dat verschillende systemen informatie met elkaar kunnen uitwisselen. Zo kunt u een behandeldienst instellen via uw eigen systeem.
Basistakenpakket voor omgevingsdiensten
Overheden kunnen behandeldiensten instellen in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Die behandelen vergunningaanvragen, meldingen of andere verzoeken namens u. Gemeenten gebruiken vaak een omgevingsdienst als behandeldienst. Als gemeente moet u dan afspraken maken over welke taken de omgevingsdienst voor u doet. Er zijn 2 soorten taken: basistaken en plustaken.
- De basistaken zijn de taken die u verplicht moet laten doen door de omgevingsdienst. Deze verplichting is geregeld in het Omgevingsbesluit.
- Naast basistaken kunt u ook extra taken laten doen door de omgevingsdienst. Dat zijn de plustaken.
Zie voor meer informatie de pagina Basistakenpakket, uitgevoerd door omgevingsdiensten.
Oefenen met ingestelde basistaken op oefenomgeving
Op de oefenomgeving (pre-productieomgeving) van het DSO zijn de omgevingsdiensten als behandeldienst ingesteld voor de basistaken. Dit heeft het programma Aan de slag met de Omgevingswet gedaan. U kunt dus zelf oefenen met de basistaken.
In het overzicht toepasbare regels en behandeldienstinstellingen op oefenomgeving DSO (kruismatrix) leest u hoe de behandeldiensten nu ingesteld zijn.
Hulp bij het instellen van behandeldiensten
Wilt u als gemeente dat bepaalde (basis- en/of plustaken) activiteiten worden doorgestuurd naar de behandeldienst? En lukt het niet om dit met uw eigen software te doen? Dan kan het programma Aan de slag met de Omgevingswet u helpen bij het instellen van behandeldiensten. Zie hiervoor ook de pagina Tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM) behandeldiensten - Aan de slag met de Omgevingswet.
Behandeldienst instellen voor basistaken en plustaken op oefenomgeving en productieomgeving
Het programma Aan de slag met de Omgevingswet kan u helpen bij het instellen van behandeldiensten. Zij stellen dit dan voor u in op de oefenomgeving en de productieomgeving. Hiervoor moet u gebruikmaken van een Excelbestand. Hierin kunt u aangeven welke activiteiten doorgestuurd moeten worden.
U kunt naast basistaken ook voor plustaken een behandeldienst gebruiken. Bijvoorbeeld omdat de omgevingsdienst die taken al voor u doet, of omdat de omgevingsdienst alle taken voor u doet. Gebruik hiervoor het Excelbestand. Het bevoegd gezag of de behandeldienst die het bevoegd gezag ondersteunt, kan het Excelbestand invullen.
Naast het Excelbestand moet het bevoegd gezag het formulier Akkoordverklaring behandeldienst instellen op oefen- en productieomgeving invullen en inzenden. Hiermee geeft het bevoegd gezag toestemming dat het programma deze instellingen op de omgevingen mag uitvoeren.
Het instellen van de behandeldiensten op de productieomgeving zal het programma doen zodra de datum van inwerkingtreding definitief is en de AMvB's, de Omgevingsregeling en de bruidsschat op de productieomgeving zijn geladen.
Vul het Excelbestand op de volgende manier in:
- Open het Excelbestand (versie 5.5, 20 oktober 2022).
- Kies in de bovenbalk: 'Bewerken inschakelen' en eventueel 'Inhoud inschakelen'.
- Lees de instructie in het tabblad 'Instructie'.
- Ga naar het tabblad 'Invullijst'.
- Vul in veld D2 de naam van uw organisatie in. Gebruik hiervoor het uitklapmenu (met het pijltje rechts van het gele veld D2).
- Het organisatie-identificatienummer (OIN) wordt opgehaald.
- Vul de kolommen F en G in (behandeldienst en OIN-behandeldienst) bij activiteiten die ingesteld moeten worden.
- Sla het Excelbestand op en voeg dit toe als bijlage in het formulier Akkoordverklaring behandeldienst instellen op oefen- en productieomgeving.
Er zijn soms nog kleine wijzigingen in het Excelbestand. In het tabblad 'versiebeheer' ziet u de wijzigingen ten opzichte van de vorige versie.
Let op
- Er zijn mogelijk gemeenten die het instellen van een behandeldienst op de productieomgeving ook in de implementatiefase zelf willen doen. Let u er dan op dat de rijksregels op de productieomgeving pas in het 4e kwartaal worden geladen en pas dan zijn door te sturen.
- Heeft u alle taken uitbesteed en is dus voor alle verzoeken een behandeldienst ingesteld? In dat geval worden aparte afspraken gemaakt. We vragen u om hiervoor contact op te nemen met het Informatiepunt Leefomgeving.
Behandeldienst instellen op productieomgeving na inwerkingtreding
Het programma Aan de slag met de Omgevingswet stelt tijdelijk een behandeldienst voor u in op de productieomgeving, namelijk in ieder geval tot en met het eerste kwartaal na inwerkingtreding van de Omgevingswet. Daarna moet u dit zelf doen met een API (te leveren door softwareleverancier) of regelbeheersoftware. Wij raden u aan om nu al contact op te nemen met de leverancier van uw API of uw regelbeheersoftware. De leverancier kan u als gemeente helpen bij het instellen en beheren van de behandeldienst.
Meer informatie
- Uitgangspunten en voorbeelden bij instellen behandeldienst
- De specificaties van de API Behandeldienst configuratie beheren vindt u op het Ontwikkelaarsportaal. Daar vindt u ook de volgende documenten:
- Procesbeschrijving Behandeldienst koppelen aan een activiteit
- Bevoegd gezag logica en behandeldienst configuratie
- Webinar Behandeldienst: instellen van bevoegd gezag en behandeldienst
- Instellen van behandeldiensten voor aanvragen en meldingen (Spreekuur 15 juni 2021)
- Het basistakenpakket (BTP), uitgevoerd door omgevingsdiensten
- Tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM) behandeldiensten