IPLO en... water
Water is een essentieel onderdeel van de leefomgeving. Het is ook een van de grotere thema's binnen het Informatiepunt Leefomgeving. Op de website van IPLO is uitgebreide informatie te vinden over water en bij de helpdesk komen zo'n 150 watervragen per maand binnen.
Waarover gaan die vragen? 'Dat varieert nogal', zegt Nynke Westra, specialist water. 'De ene keer gaat het over waterveiligheid of verontreiniging van oppervlaktewater. Dan weer over maatregelen tegen verzilting of over de kwaliteit van zwemwater. Maar ook bijvoorbeeld over het afspuiten van objecten komen vragen binnen. Denk dan aan bijvoorbeeld het verwijderen van graffiti, maar ook aan de aangroei van mosselen. Het kan alle kanten op.'
De niet-complexe vragen worden door de frontoffice van IPLO beantwoord, maar de meeste vragen zijn specialistisch en worden via de tweede en derde lijn door IPLO Water-experts beantwoord.
'Met de collega's in de Vakgroep Water proberen we al die vragen te beantwoorden', zegt specialist Bea Vrind. 'De meesten van ons werken al lang in de waterwereld en we hebben allemaal onze eigen netwerken en specialismen. Waar het kan verwijzen we door naar onze website. Of we vullen we de website juist aan met de informatie uit de antwoorden op de vragen. Op de IPLO-website onder het thema Water is heel veel informatie te vinden.'
Van helpdeskwater.nl naar iplo.nl
'We brengen op iplo.nl steeds meer kennis samen', vult Gea Neijsen aan. 'IPLO is een samenvoeging van verschillende helpdesks en websites over de leefomgeving. Voor water zijn de voorgangers de Helpdesk Water, een gedeelte InfoMil over afvalwater en het Handboek Water. Die websites houden we ook nog in de lucht, maar dan vooral met informatie over de huidige wet- en regelgeving. De meeste algemene informatie over waterprojecten, -programma's e.d. hebben we de afgelopen jaren al overgezet naar IPLO. Als de Omgevingswet in werking treedt, op 1 januari 2024, verdwijnen de andere websites. Dan bundelen we de inhoudelijke informatie die voorheen op verschillende plekken stond op een centrale plek. En staat alle informatie voortaan op IPLO.'
Veel waterprofessionals ontvangen de Helpdesk Water nieuwsbrief. Deze blijft bestaan, maar krijgt richting de inwerkingtreding van de Omgevingswet een uitstraling die meer bij het IPLO past.
Geschiedenis
De Helpdesk Water is een bekend begrip in Nederland bij waterprofessionals. 'De geschiedenis gaat 17 jaar terug, tot 2006. Destijds was het een samenvoeging van allerlei steunpunten en themawebsites over water. Met de komst van de Helpdesk Water kwam er een landelijk kenniscentrum. Nu alles over de leefomgeving onder het IPLO valt, gaat ook het thema Water onder die vlag verder. Een andere jas dus, voor dezelfde kennis en expertise.
Caravan wassen
De doelgroep van het thema water bestaat uit mensen die professioneel met het onderwerp bezig zijn. Vooral medewerkers van waterschappen, Rijkswaterstaat, ingenieursbureaus, gemeenten en provincies. Maar ook bijvoorbeeld agrariërs weten IPLO te vinden.
Met de komst van de Omgevingswet, per 1 januari 2024, zullen de regels rond water niet drastisch veranderen. En daarmee zal de inhoud van de vragen ook niet echt anders worden. Neijsen: 'Voordeel is straks dat we in het antwoord maar naar 1 type wet en regels hoeven te verwijzen. En niet steeds de huidige én toekomstige regelgeving hoeven te noemen. Dus als mensen willen weten of ze straks onder de Omgevingswet hun caravan moeten wassen boven een vloeistofdichte vloer? Dan is de verwijzing naar de regelgeving anders. Maar het antwoord op de vraag is nog steeds ja.'