38.000 vragen over de Omgevingswet vinden hun weg naar een antwoord
Jessie Verbeek is klantadviseur bij de helpdesk van het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO), hét kenniscentrum van de overheid dat uitleg geeft over de Omgevingswet en de regelgeving voor de leefomgeving. Ze geeft een inkijkje in de dagelijkse praktijk. 'Wij zetten ons in om maximaal mee te denken en oplossingen te bieden, waar onze klanten verder mee kunnen.'
Wat houdt je werk precies in?
'Ik sta professionals te woord met vragen over de Omgevingswet en de leefomgeving. Ik heb 13 collega’s bij de eerstelijns helpdesk. Soms beantwoord ik de vragen zelf, maar inhoudelijke vragen die meer juridisch of specialistisch zijn, zet ik door naar onze experts. We werken voor gemeenten, provincies, waterschappen en brancheorganisaties. Zij vragen onze hulp in het opstellen van adviezen, om vragen te beantwoorden van inwoners of om te begrijpen hoe ze de landelijke wet- en regelgeving kunnen toepassen in de praktijk.'
Wat voor een soort vragen krijg je dagelijks binnen?
'De vragen lopen erg uiteen. Zo krijgen wij praktische vragen hoe het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) werkt. Maar vaker gaat het over de inhoudelijke regelgeving. Denk aan: wat zijn de regels rond het lozen van water of het opslaan van gevaarlijke stoffen? Wat moet ik als bedrijf doen als ik graafwerkzaamheden wil uitvoeren? Wat moet een gemeente in een omgevingsplan vermelden en wat niet?'
'Een opvallend voorbeeld was de casus over woningbouw bij een stadion waar regelmatig grote evenementen plaatsvinden. Zowel de gemeente, de pers als de lokale politiek kwamen bij ons met vragen over de landelijke wet- en regelgeving rond het isoleren van de woningen. Partijen met verschillende belangen die – met dezelfde informatie – door IPLO zijn geholpen.'
Wat maakt jouw werk zo leuk?
'Je bent elke dag bezig met het helpen van overheidscollega’s bij gemeenten, provincies, waterschappen en ook professionals van adviesbureaus en brancheorganisaties om hun werk goed te kunnen doen. Zij zijn ook dankbaar voor onze uitleg en adviezen, want hierdoor kunnen ze weer verder. Daarnaast is het leuk en afwisselend werk. Je weet nooit wat je vandaag weer binnenkrijgt. En je leert ontzettend veel over de wetgeving.'
Is er een verschil in de vragen die jullie begin dit jaar kregen na de invoering van de Omgevingswet en nu?
'Je merkt dat de kennis toeneemt. Daar waar wij vlak na de inwerkingtreding mensen op weg moesten helpen met waar zij überhaupt informatie konden vinden, zie je nu duidelijk dat de vragen meer specifiek zijn geworden. Bevoegd gezagen zijn met de nieuwe wet aan de slag gegaan en zijn alweer een fase verder. Dat zie je ook in de cijfers. Tot nu toe hebben we dit jaar 38.000 vragen afgehandeld, waarvan relatief veel in het eerste kwartaal. En mijn collega’s passen continu de IPLO-website aan op actuele onderwerpen, nieuwe of aangepaste wetgeving en schrijven expert-artikelen om onze doelgroepen goed om weg te helpen. Dat heeft ook effect.'
Wat is de gekste vraag die je ooit hebt gehad?
'Die kwam van een mevrouw die gebeten was door een beestje tijdens een bezoek aan het Grevelingenmeer. Of wij wisten welk diertje dat zou kunnen zijn geweest! Zij was per ongeluk bij ons terecht gekomen want wij zijn er voor overheden en niet voor de particulier. Inwoners en (MKB) ondernemers kunnen terecht bij hun gemeente. Daar is wel eens onduidelijkheid over.'
In het maandelijks overzicht IPLO Uitgelicht belichten we opvallende vragen uit het veld op thema’s zoals bodem, bouwen, water en milieu. Wij bieden gerichte links naar relevante informatie op de website, zodat men snel verder kan met de juiste toelichting.