DCMR Milieudienst Rijnmond: 'Knelpunten eerst intern afstemmen'
Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) ondersteunt gemeenten, provincies, omgevingsdiensten, provincies, waterschappen en vele andere partijen. Hoe ervaren medewerkers van deze organisaties het werken met IPLO? Welke tips geven ze mee? In een serie interviews deze keer een gesprek met René Bitter van DCMR Milieudienst Rijnmond.
DCMR Milieudienst Rijnmond is de gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 13 gemeenten in de regio Rijnmond.
Wat is je rol bij DCMR Milieudienst Rijnmond?
'Ik werk als senior medewerker toezicht en handhaving. In die functie houd ik mij bezig met toezicht en naleving van de milieuwetgeving bij de bedrijven in het Rijnmondgebied. Dus ik kom bij alle bedrijven over de vloer.'
Welke connectie heb je met de Omgevingswet? Op welke manier was je betrokken bij de voorbereiding en nu met de doorontwikkeling?
'Samen met een aantal collega's hebben wij de afgelopen paar jaar onze collega's van de DCMR getraind op de werking van de Omgevingswet en specifiek op het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). Het meermaals uitstellen van de wet bood ons gelegenheid om ons goed voor te bereiden.
Zo hebben we bijvoorbeeld per afdeling casuïstiek en maatwerk ontwikkeld. Dat was in samenspraak met onze toezichthouders, Boas en juristen. Collega's kunnen met hun vragen terecht bij ons zogeheten EHBO-team (Eerste Hulp bij Omgevingswet). Medewerkers met vragen over de Omgevingswet raadplegen op de werkvloer eerst hun directe collega. De kans is groot dat een collega een soortgelijke vraag al eens heeft gesteld, training heeft gegeven of 'gangmaker' is geweest om de Omgevingswet intern te promoten. Als dat geen bevredigend antwoord oplevert, dan kan de vraag naar het EHBO-team worden gestuurd.
Het EHBO-team komt iedere ochtend gemiddeld een half uurtje bij elkaar. Dan worden de nieuw binnengekomen vragen verdeeld. Indien nodig, worden tijdens het overleg de vragen ook inhoudelijk besproken. Als we er zelf niet uitkomen, of in geval van twijfel, dan leggen we de vraag voor aan het IPLO.'
Noem eens 2 zaken die eruit springen? En op welke manieren zoeken jullie daar hulp of advies bij?
'Bijvoorbeeld de zorgplicht in de Omgevingswet. Die is nu heel anders ingestoken dan voorheen. Daarnaast is het overgangsrecht een thema. Voor menig collega roept dit nog veel vragen op.
Dergelijke vragen worden dus op de werkvloer of via ons EHBO-team in behandeling genomen. Overigens: bij ons EHBO-team zijn ook collega's van andere disciplines betrokken, zoals een jurist. Op die manier wordt kennis ook breed binnen de organisatie gedeeld.'
Hoe ben je met IPLO in aanraking gekomen?
'Tijdens het geven van interne trainingen raadpleegden we vaak de website aandeslagmetdeomgevingswet.nl. Op die manier kwamen we eigenlijk automatisch in aanraking met het IPLO.'
Hoe werkt het contact met IPLO?
'We stellen vragen via de website van het IPLO en die worden doorgaans snel beantwoord. Bij lastige vragen krijgen we bericht als de beantwoording meer tijd in beslag neemt. Over het algemeen wordt de gestelde reactietermijn gehaald. Een enkele keer krijg je een antwoord terug dat niet helemaal naar tevredenheid is. Met een aanvullende vraag krijg je dan alweer snel een bevredigend antwoord waar je weer mee vooruit kan.'
Met welke concrete zaken heeft IPLO jullie verder kunnen helpen?
'We hadden bijvoorbeeld een vraag over een broodjeszaak die geen vet loost. Als je het huidige artikel leest, dan moet de ondernemer een afscheiding hebben als je vet loost. Dus als een ondernemer kan aantonen dat hij geen vet loost, dan heeft hij geen vetafscheider nodig. En dus ook geen maatwerk. Daarover heb ik contact gezocht met IPLO, vooral vanwege de leges die de ondernemer moet betalen voor een maatwerkvoorschrift. Bij ons in de regio variëren de kosten tussen 2250 en 3500 euro.'
Een ander voorbeeld ging over stookinstallaties. Met name het handhaven op basis van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Het eerstgenoemde besluit is natuurlijk gebonden aan de milieubelastende activiteit en het andere is gebouwgebonden. Wat is dan van toepassing bij een normale stookinstallatie? Deze zou ook onder het Bal kunnen vallen. In dit geval heb ik ook het IPLO geraadpleegd voor het scheppen van duidelijkheid.'
Hoe zou je jouw ervaringen met IPLO willen omschrijven?
'Mijn ervaringen met het IPLO zijn zeer goed. Dat blijkt ook wel uit mijn antwoorden op de andere vragen. Binnen ons EHBO-team houden wij een overzicht bij van meestgestelde vragen. Zo kunnen we eenvoudig zien of een bepaalde vraag al eens eerder is gesteld aan het IPLO. Zo ja, dan hebben we het antwoord al in huis. Dat levert aan beide kanten tijdwinst op.'
Hoe kijk je naar de relatie met het IPLO nu de Omgevingswet in werking is getreden?
'Er zijn nog genoeg collega's met veel vragen over de nieuwe werkwijze. Dat komt denk ik doordat toezichthouders op basis van de oude wetgeving min of meer op de automatische piloot hun werk deden. Nu, met de Omgevingswet, checkt iedereen weer wat belangrijk is voor de inspectie bij een ondernemer. Dat doet me denken aan de praktijk in 2008 toen het Activiteitenbesluit werd ingevoerd.'
'Ik vermoed dat over een half jaar iedereen al veel beter in de materie zit. Dat betekent ook dat bij de contacten met het IPLO het aantal vragen zal verminderen. Verder verwacht ik dat de vragen die wél worden gesteld, veel specifieker en diepgaander zijn.'