Staat het antwoord op uw vraag in de wegwijzer?
Ook na inwerkingtreding van de Omgevingswet krijgen gemeenten, waterschappen, provincies en omgevingsdiensten vragen van inwoners en bedrijven. Om deze vragen te beantwoorden, kunnen zij gebruikmaken van een handige wegwijzer.
Klantcontactcentra eerste aanspreekpunt
Het is logisch dat inwoners en bedrijven vragen hebben nu ze daadwerkelijk met de Omgevingswet, de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) en het nieuwe Omgevingsloket gaan werken. Klantcontactcentra van gemeenten, waterschappen en provincies zijn hiervoor vaak het eerste aanspreekpunt. Om medewerkers van klantcontactcentra te helpen bij de beantwoording van deze vragen, zijn eind vorig jaar de meest voorkomende vragen gebundeld. Ze staan in de wegwijzer voor veelgestelde vragen Omgevingswet, Wkb en Omgevingsloket op de website Aan de slag met de Omgevingswet.
Wegwijzer met veelgestelde vragen
In de wegwijzer vinden medewerkers van overheden veelgestelde vragen over verschillende onderwerpen. U vindt er bijvoorbeeld 16 algemene, vaak gestelde vragen over de Omgevingswet. Onder meer over vergunningen, meldingen en informatieplichten en het overgangsrecht. Een vragenlijst over de Wkb bevat de 5 meestgestelde vragen over de Wkb.
Ook over onderwerpen als bodem, natuur, houtstook of evenementen zijn vragen bij elkaar gebracht. De meest uitgebreide lijst met vragen en antwoorden staat bij het onderwerp Omgevingsloket. Daar zijn maar liefst 37 vragen en antwoorden te vinden.
Alle vragen hebben een kort antwoord en in de meeste gevallen een link naar meer achtergrondinformatie voor medewerkers van overheden. Elk antwoord verwijst door naar meer informatie op een andere plek. Er zijn doorverwijzingen naar 3 verschillende websites:
- Helpcentrum in het Omgevingsloket
- Informatiepunt Leefomgeving (IPLO)
- Aan de slag met de Omgevingswet
Samenwerking met partners
De wegwijzer met veelgestelde vragen is een van de producten van de serviceketen. Dit is een samenwerking tussen het programma Aan de slag met de Omgevingswet, de koepelorganisaties van gemeenten, provincies, waterschappen, omgevingsdiensten en het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO). De serviceketen helpt overheden bij het op peil houden van de dienstverlening na de inwerkingtreding van de Omgevingswet en Wkb.
Meer informatie
Op de pagina Producten voor de serviceketen van de Omgevingswet vindt u meer hulpmiddelen die u kunt gebruiken om uw dienstverleningsprocessen te versterken. Of lees meer over dienstverlening vanuit de serviceketen op de website van de VNG.