Aanpassingen formulieren Rijk in Omgevingsloket per 1 juli
Vanaf 1 juli 2025 verandert een aantal formulieren van het Rijk in het Omgevingsloket. Het Rijk verwerkt ieder kwartaal verbeterpunten en wetswijzigingen. Het overzicht met alle veranderingen is nu gepubliceerd.
Over de veranderingen vanaf 1 juli
Het Rijk verwerkt aan het begin van ieder kwartaal verbeterpunten in de toepasbare regels voor het Omgevingsloket. Dit doen ze voor de indieningsformulieren bij Aanvragen en voor de vraagformulieren in de Vergunningcheck en Maatregelen op maat.
Dit kwartaal gaat het vooral om verbeteringen voor de gebruikersvriendelijkheid. Vragen en toelichtingen zijn bijvoorbeeld verduidelijkt of aangevuld, bijvoorbeeld naar aanleiding van meldingen bij de helpdesk of na gebruikersonderzoek. Er zijn onder andere veel aanpassingen in Vergunningcheck voor de technische bouwactiviteit.
Ook een aantal veelgebruikte indieningsformulieren veranderen, zoals de sloopmelding en de vergunningaanvraag voor de Natura 2000-activiteit. Verder zijn maatregelen aangepast naar aanleiding van een wetswijziging en heeft het Rijk 2 nieuwe aansluitpunten toegevoegd voor gemeenten.
Meer informatie en een overzicht van alle veranderingen vindt u op de pagina Veranderingen in formulieren Rijk in Omgevingsloket vanaf 1 juli 2025.
Advies voor aanvragers
Aanvragers die vanaf 1 juli 2025 verder werken in formulieren die zijn veranderen, krijgen de melding dat vragen zijn veranderd. Daarom is het advies om formulieren met veranderingen vóór 1 juli in te dienen. Of om tot 1 juli te wachten met het beantwoorden van de vragen. Anders moeten ze mogelijk opnieuw vragen beantwoorden en bijlagen toevoegen.
Dit geldt ook voor opgeslagen resultaten van de Vergunningcheck en voor maatregelenoverzichten. Door de aanpassingen in formulieren kan het Omgevingsloket de eerder ingevulde antwoorden en toegevoegde bijlagen niet ophalen.
Voor wie belangrijk
Behandelt u aanvragen uit het Omgevingsloket bij een gemeente, provincie of omgevingsdienst? Of werkt u als regelanalist bij een gemeente, provincie of waterschap? Of werkt u bij een klantcontactcentrum (KCC) van een van deze organisaties? Dan is de informatie over de veranderingen belangrijk voor u.