Einde TAM-IMRO: vergroot uw kennis op de Schakel Special
Gemeenten kunnen vanaf 1 januari 2026 geen gebruik meer maken van TAM-IMRO omgevingsplannen en voorbereidingsbesluiten. Een belangrijk onderwerp dat vraagt om de juiste voorbereiding en om keuzes. Op de Schakel Special kunt u al uw vragen stellen.
Veel gemeenten zetten TAM-IMRO nu nog in als alternatief om gebiedsontwikkelingen mogelijk te maken. 'Maar TAM-IMRO was eigenlijk een noodverband', zegt Wimfred Grashoff, adviseur planketen bij de VNG. 'Nu dit noodverband na 2 jaar stopt, vraagt het om nieuwe werkwijzen en keuzes van gemeenten. Als VNG ondersteunen we graag daarbij.'
Zo kunnen bezoekers van de IPLO Schakel Special op 27 november in Leeuwarden een kennissessie volgen met als titel 'Einde TAM-IMRO, voortaan STOP/TPOD'. Dènes Jansen, eveneens adviseur planketen bij de VNG, verzorgt deze sessie. 'We zullen ingaan op zoveel mogelijk vragen van gemeenten over hoe zij gebiedsontwikkeling kunnen faciliteren met een wijziging in STOP/TPOD. Maar ook welke voorbereidingen nu nodig zijn en welke minimale stappen gemeenten moeten nemen.'
Inhoud, techniek en proces
Grashoff: 'De impact van het uit de lucht gaan van TAM-IMRO zit voor gemeenten op meerdere vlakken. Het is uiteraard een technische systeemwijziging. Men moet overschakelen naar nieuwe plansoftware om gebiedsontwikkelingen mogelijk te maken. Maar ook op inhoud verandert het speelveld. Gemeenten zijn bezig om 1 integraal omgevingsplan op te bouwen. Daarmee zijn veel gemeenten nog niet klaar. Maar door het stoppen van TAM-IMRO moeten ze nu wel hun werkwijze op dat nieuwe plan aanpassen. En dat dwingt daarmee gemeenten nu na te denken over hun regels. Hoe kunnen ze die zo formuleren dat ze straks in het integrale omgevingsplan passen? Plus: het werkproces verandert behoorlijk. TAM-IMRO sloot qua werkproces nog aan op de oude werkwijze rond de bestemmingsplannen. Met STOP/TPOD wordt dit anders.'
Wat verandert er precies?
Procedures waarbij vóór 31 december 2025 een ontwerp in een TAM omgevingsplan ter inzage is gelegd, mogen in TAM-IMRO worden afgerond. Voor wijzigingsprocedures waarbij het niet gelukt is om vóór 31 december 2025 een ontwerpbesluit ter inzage te leggen, moeten gemeenten werken met STOP/TPOD. Het kan daarbij gaan om (grotere) gebiedsontwikkelingen. Maar ook om kleinere initiatieven, waarbij gebruik van de buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) geen uitkomst biedt.
Tussenstap
Een van de opties om gemeenten te helpen bij de overstap, is de inzet van transitiehoofdstukken. Jansen: 'Veel gemeenten zijn nog bezig met het opbouwen van het omgevingsplan en hebben de integrale structuur nog niet staan. Dan kunnen ze de regels voor de gebiedsontwikkeling tijdelijk in een transitiehoofdstuk zetten. Zo kunnen ze toch gebiedsontwikkelingen faciliteren terwijl het denken over de integrale structuur nog bezig is. En hoeven ze niet alles tegelijkertijd doen.'
Wie, wat en oefenen
Voor gemeenten is het nu tijd om actie te ondernemen. 'Anders missen ze de boot', zegt Grashoff. 'In het kort moeten ze op 3 vlakken in actie komen: er moeten mensen zijn, die dit gaan trekken en uitvoeren, een transitieteam bijvoorbeeld. Twee: men moet in kaart brengen welke gebiedsontwikkelingen er zijn en wat eraan komt. En hoe men die ontwikkelingen gaat verwerken in STOP/TPOD.'
'En ten derde is het advies: ga oefenen met de nieuwe aanpak. Je zult zien dat het dan veel duidelijker wordt. Gebruik als hulpmiddel de handreiking gebiedsontwikkeling in STOP/TPOD die we als VNG hebben gemaakt. Op onze website is heel veel ondersteunende informatie te vinden. Daarnaast lopen de werkplaatsen – waarvan we het afgelopen jaar veel hebben georganiseerd – nog in de eerste helft van 2026 door.'
Schakel Special
Op de Schakel Special op 27 november in Leeuwarden kunt u oefenen met en vragen stellen over de overgang naar STOP/TPOD. Wilt u deze sessie volgen? Schrijf u eerst in voor de Schakel Special en kies bij de sessiekeuze voor 'Einde TAM-IMRO, voortaan STOP/TPOD'.
Meer informatie
Op de websites van IPLO en VNG vindt u veel meer informatie over de transitie van TAM-IMRO naar STOP/TPOD. Een paar voorbeelden: