Plannen voor ontwikkeling DSO in 3e kwartaal 2025 beschikbaar
Gepubliceerd op 18 juli 2025
Aan het begin van ieder kwartaal bepalen de ontwikkelteams, koepelorganisaties en opdrachtgever de werkzaamheden met elkaar. De plannen voor de ontwikkeling van de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) voor het 3e kwartaal van 2025 zijn nu beschikbaar.
Belangrijke ontwikkelingen dit kwartaal
Hieronder lichten we een aantal ontwikkelingen in dit kwartaal uit. Een overzicht van alle ontwikkelingen vindt u op de pagina Plannen voor ontwikkeling DSO: 3e kwartaal 2025 (PI-35) van het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).
Belangrijkste punten:
- Annoteren van omgevingsdocumenten: publicatie Annotatierichtlijn
Aan het begin van dit kwartaal heeft Geonovum de Annotatierichtlijn opgeleverd. Deze richtlijn gaat over het annoteren van omgevingsdocumenten met artikelstructuur. De richtlijn legt uit hoe overheden omgevingsdocumenten het beste kunnen annoteren, zodat deze beschikbaar zijn in alle onderdelen van het Omgevingsloket. Ook gaan ze verder met het verwerken van feedback in versie 1.1. En worden voorbereidingen gedaan voor een nieuwe annotatierichtlijn voor omgevingsvisies en programma’s. U vindt de Annotatierichtlijn op de website Wegwijzer TPOD. - Publiceren van plannen: voorbereidingen nieuwe versie standaard STOP/TPOD
De nieuwe versie van de Standaard officiële publicaties (STOP 1.4) en het Informatiemodel Omgevingswet (IMOW 3.1) zijn vorig kwartaal gepubliceerd. Teams werken al aan de voorbereidingen voor de implementatie van deze standaarden. Dit kwartaal voeren ontwikkelteams en leveranciers voorbereidende werkzaamheden uit om de implementatie mogelijk te maken. De nieuwe versies van de standaarden bieden meer consolidatiescenario’s en aanvullende mechanismen, zoals gelijktijdige besluitvorming, een inhaalbesluit en het verwerken van een besluit van een rechter. Er wordt parallel gewerkt aan de 1.5 versie van de STOP standaard. Deze versie is tot medio september in consultatie. - Omgevingsloket: verbeteren gebruikersvriendelijkheid Omgevingsloket
De gebruikersvriendelijkheid is een belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling van het Omgevingsloket. Ieder kwartaal werken ontwikkelteams hieraan en doen onderzoekers gebruikersonderzoeken, bijvoorbeeld om nieuwe ontwerpen te testen. Dit kwartaal werken ontwikkelteams onder andere verder aan het volgende:- Bouw van informatiepagina's met extra informatie over de meest gezochte werkzaamheden.
- Verder met de analyse en ontwerp voor overzichtspagina’s voor ‘Andere werkzaamheden' en werkzaamheden voor bedrijven.
- Webstatistiek: inzicht in gebruik Omgevingsloket voor overheden
Er is vraag naar data over het gebruikersgedrag in het Omgevingsloket, bijvoorbeeld voor het gebruik van de Vergunningcheck. Dit helpt gemeenten, waterschappen en provincies om de bezoekers van het loket te begrijpen en om eigen toepasbare regels te verbeteren.
Afgelopen kwartalen is onderzocht hoe deze data op een goede manier gedeeld kan worden met overheden. Dit kwartaal wordt een tijdelijke oplossing gerealiseerd voor de volgende 4 punten, per ambtsgebied:
- Top 10 gekozen werkzaamheden
- Top 10 ingevulde zoektermen voor werkzaamheden
- Aantal afgeronde Vergunningchecks
- Conclusies
Meer informatie
- Status ontwikkeling functionaliteiten DSO op de website van de VNG.