Milieueffecten in een ander land
Mer-plichtige plannen, programma's en projecten kunnen aanzienlijke milieueffecten hebben in een ander land. Als dit het geval is, dan moet het bevoegd gezag in Nederland dat land hierover informeren. Omgekeerd kan een bestuursorgaan in Nederland ook geïnformeerd worden door een ander land over mogelijk aanzienlijke milieueffecten in Nederland.
Het Verdrag van Espoo en het SEA protocol
Nederland is partij in verdragen waarin staat dat bij een project-mer of plan-mer met mogelijk aanzienlijke milieugevolgen in een ander land, het publiek en de autoriteiten in deze landen op gelijkwaardige wijze kunnen deelnemen aan de mer-procedure als de burgers en organisaties in Nederland. Vaak zijn dit de buurlanden (Duitsland en België), maar dit kunnen ook landen verder weg zijn. Het Verdrag van Espoo regelt dit voor project-mer en het SEA (strategic environmental assessment) Protocol vult het Verdrag van Espoo aan voor plan-mer. De afspraken zijn verankerd in de Nederlandse wet- en regelgeving voor milieueffectrapportage.
Een Nederlands plan, programma of project heeft mogelijk aanzienlijke milieueffecten in een ander land
Als een plan, programma of project aanzienlijke milieueffecten kan hebben in een of meerdere landen, moet het bevoegd gezag in Nederland dat land hierover informeren. Doorloop het stappenschema voor plannen en programma's of projecten om te weten wat het bevoegd gezag wanneer moet doen.
Een plan, programma of project in een ander land heeft mogelijk milieueffecten in Nederland
Plannen, programma's en projecten in een ander land kunnen mogelijk aanzienlijke milieueffecten in Nederland hebben. Een bestuursorgaan in Nederland kan hierover geïnformeerd worden. Doorloop als bestuursorgaan het stappenschema om te weten te komen wat het wanneer moet doen.
Geen kennisgeving ontvangen, maar mogelijk wel milieueffecten
Denkt het bestuursorgaan in Nederland dat er mogelijk aanzienlijke milieueffecten in Nederland zijn, maar is het bestuursorgaan daar niet over geïnformeerd? Dan kan het Nederlandse bestuursorgaan zich melden bij de bevoegde instantie in het andere land om in overleg te gaan.
Espoo Contactpunten
Ieder land dat partij is bij het Verdrag van Espoo en het SEA protocol heeft een contactpunt aangesteld. Dit zijn contactpersonen voor internationale kennisgevingen.
Heeft een plan, programma of project effecten in een andere land, informeer dan de contactpunten van de betreffende landen. Deze contactpunten zetten de kennisgevingen door naar de relevante instanties. U kunt ook relevante instanties (zoals de gemeente of provincie in het buitenland) benaderen.
Het Nederlandse contactpunt ontvangt kennisgevingen uit het buitenland en stuurt deze door naar de relevante bestuursorganen in Nederland.
Bilaterale uitvoeringsafspraken met Vlaanderen en Duitsland
Nederland heeft bilaterale uitvoeringsafspraken met Duitsland en België (Vlaanderen) over grensoverschrijdende milieueffectrapportages. Hierin zijn bijvoorbeeld procedures en rolverdeling vastgelegd.
Participatie
Organiseert u in Nederland participatie in de voorfase, met bijvoorbeeld een werkatelier of klankbordgroep? Overweeg dan om dit ook in het buitenland te doen. Het is niet verplicht om dit ook in het buitenland te doen, maar voor het betrekken van de omgeving en goed bestuur kan dit wel.
Vertalingen
Het is verplicht om de samenvatting van het MER te vertalen in de taal van het andere land (Omgevingsbesluit artikel 11.28). Ook is het aan te raden om de relevante paragrafen over grensoverschrijdende effecten in het MER te vertalen. Wordt er een (concept) NRD opgesteld? Dan is het aan te raden om deze, of een samenvatting, ook te vertalen. Mogelijk is voor sommige landen een Engelse vertaling in plaats van de eigen taal voldoende. Zorg dat u dit op tijd weet.
Als er mogelijk aanzienlijke milieueffecten kunnen zijn in Duitsland vertaal dan de samenvatting van het MER én de relevante stukken over grensoverschrijdende effecten in het Duits. Dat staat in de bilaterale afspraken met Duitsland.
Zienswijzen kunnen in andere talen binnenkomen en moeten in die talen beantwoord worden. Ook kost het tijd om documenten te vertalen. Houd hier rekening mee in de planning.
Internationale term | Nederlands |
---|---|
Environmental impact assessment (EIA) | Project-mer (procedure) |
Strategic environmental assessment (SEA) | Plan-mer (procedure |
Environmental impact statement | Milieueffectrapport |
Scoping document | Notitie reikwijdte en detailniveau |