Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Contact
  • Stel uw vraag
Informatiepunt Leefomgeving
Zoeken in deze site
  1. Home ›
  2. Regelgeving ›
  3. Instrumenten Omgevingswet ›
  4. Omgevingsplan ›
  5. Wijzigen van het omgevingsplan ›
  6. Procedure wijzigen omgevingsplan ›
  7. Voorbereidingsprocedure wijziging omgevingsplan
  • Home
  • Actueel
  • Regelgeving
  • Thema's
  • Digitaal stelsel
  • Contact
  • Contact
  • Stel uw vraag

Voorbereidingsprocedure wijziging omgevingsplan

Op de voorbereiding van een wijziging van het omgevingsplan is de procedure van afdeling 3.4, Algemene wet bestuursrecht van toepassing.

Kennisgeving voornemen wijziging omgevingsplan

De gemeente geeft kennis van het voornemen om het omgevingsplan te wijzigen (artikel 16.29, Omgevingswet). De kennisgeving plaatst de gemeente via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB) in het gemeenteblad (artikel 12, Bekendmakingswet).

In de kennisgeving staat onder andere hoe burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuursorganen bij de voorbereiding worden betrokken (artikel 10.2, lid1, Omgevingsbesluit).

Ontwerp-omgevingsplan

Kennisgeving ontwerp-omgevingsplan

De gemeente geeft vóór de terinzagelegging via de LVBB in het gemeenteblad kennis van het ontwerp-omgevingsplan. In artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) staan inhoudelijke eisen voor de kennisgeving.

Is in de voorbereiding van de wijziging van omgevingsplan een milieueffectrapport opgesteld? Dan kan de gemeente kennisgeven van dit stuk als onderdeel van het ontwerp-omgevingsplan of als apart stuk. Beide worden tegelijkertijd gepubliceerd in het gemeenteblad (artikel 16.40, lid 3, Omgevingswet).

Mededeling ontwerp-omgevingsplan

De gemeente plaatst het ontwerp-omgevingsplan via de LVBB integraal in het gemeenteblad (artikel 10.3c, Omgevingsbesluit).

Terinzagelegging ontwerp-omgevingsplan

De gemeente legt het ontwerp-omgevingsplan en de bijbehorende stukken 6 weken ter inzage (artikel 3:11, Awb). Ook het milieueffectrapport wordt als onderdeel van het ontwerp-omgevingsplan of als apart stuk ter inzage gelegd (artikel 16.40, lid 3, Omgevingswet).

De gemeente moet in sommige gevallen een advies over het milieueffectrapport vragen aan de Commissie mer. Dit moet uiterlijk op het moment dat het ontwerp-omgevingsplan en het milieueffectrapport ter inzage worden gelegd (artikel 16.39, Omgevingswet en artikel 11.2, Omgevingsbesluit).

Als er tijdens de terinzagelegging nieuwe relevante stukken of gegevens zijn, legt de gemeente die ook ter inzage (artikel 3:14 Awb)

De gemeente maakt een verslag van mondeling ingebrachte zienswijzen (artikel 3:17 Awb).

Mededeling en kortere beslistermijn wanneer geen zienswijzen zijn ingediend

Als er tijdens de termijn van 6 weken geen zienswijzen op het ontwerp-omgevingsplan zijn gekomen, dan:

  • doet de gemeente hiervan zo spoedig mogelijk via de LVBB mededeling in het gemeenteblad
  • neemt de gemeenten binnen 4 weken nadat de termijn voor zienswijzen is verstreken een besluit over de vaststelling van het omgevingsplan

Dit staat in artikel 3:18, lid 4, Awb.

Vaststelling omgevingsplan

Heeft de gemeente een milieueffectrapport opgesteld bij het omgevingsplan? Dan is er een minimumtermijn van 2 weken tussen het aflopen van de termijn voor zienswijzen en het vaststellen van het omgevingsplan (artikel 16.40, lid 4 en artikel 16.50, lid 2, Omgevingswet).

De gemeente stelt het omgevingsplan vast. Los van de motiveringsplicht van artikel 3:46 Awb geeft de gemeente ook aan welke rol de participatie heeft gespeeld. De gemeente geeft in ieder geval aan:

  • hoe ze aan participatie heeft gedaan
  • wat de resultaten daarvan zijn
  • hoe ze invulling heeft gegeven aan haar participatiebeleid

Zie hiervoor artikel 10.2 Omgevingsbesluit.

Termijn tussen vaststelling en bekendmaking

Tussen de vaststelling van het omgevingsplan en de bekendmaking moeten minimaal 2 weken zitten. Behalve als ten minste 1 van deze 3 omstandigheden zich voordoet:

  1. Gedeputeerde Staten heeft over het ontwerp-omgevingsplan geen zienswijzen naar voren gebracht
  2. de gemeente heeft geen wijzigingen in het ontwerp-omgevingsplan aangebracht
  3. Gedeputeerde Staten heeft bepaald dat de gemeente het omgevingsplan eerder ter inzage mag leggen

Zie hiervoor artikel 16.77b, lid 1, Omgevingswet.

Bekendmaking, kennisgeving, terinzagelegging

De gemeente maakt de vaststelling van het omgevingsplan bekend door het via de LVBB te publiceren in het gemeenteblad. Tegelijk met de bekendmaking geeft de gemeente kennis van de terinzagelegging van de bijbehorende stukken.

De terinzagelegging is zowel elektronisch als op een door het bestuursorgaan aan te wijzen locatie. Het bestuursorgaan legt stukken altijd op dezelfde manier ter inzage.

Daarnaast stuurt de gemeente een exemplaar van het vaststellingsbesluit aan degenen die zienswijzen over het ontwerp-omgevingsplan hebben ingediend.

Zie de artikelen 3:42, 3:444, lid 2 en 3:45, Awb en artikel 6 van de Bekendmakingswet voor de details.

Mededeling van de vaststelling van het omgevingsplan

Tegelijkertijd met, of zo spoedig mogelijk na de bekendmaking, doet de gemeente in ieder geval mededeling van het vaststellingsbesluit aan:

  • degenen die bij de voorbereiding een zienswijze hebben ingebracht
  • een adviseur, als de gemeente van zijn advies afwijkt

De gemeente vermeldt hierbij voor wie, binnen welke termijn en bij welk orgaan, beroep mogelijk is.

Zie de artikelen 3:43, 3:44 en 3:45 Awb voor de details.

Inwerkingtreding

Een wijziging van het omgevingsplan treedt in werking op de dag waarop 4 weken zijn verstreken sinds de dag waar de gemeente het vaststellingsbesluit bekend heeft gemaakt. De gemeente kan een later tijdstip van inwerkingtreding in het omgevingsplan opnemen. Dit staat in artikel 16.78, lid 1 van de Omgevingswet.

Opsturen vaststellingsbesluit aan Gedeputeerde Staten

De gemeente stuurt het vaststellingsbesluit in de volgende situaties aan Gedeputeerde Staten:

  • als Gedeputeerde Staten een zienswijze tegen het ontwerp-omgevingsplan heeft ingebracht, en de gemeente die zienswijze niet volledig in het omgevingsplan heeft overgenomen
  • als de gemeente, anders dan vanwege een zienswijze van Gedeputeerde Staten, het omgevingsplan heeft gewijzigd ten opzichte van het ontwerp-omgevingsplan

Dit volgt uit artikel 10.3 Omgevingsbesluit en artikel 16.21, lid 1, onder a en b van de Omgevingswet.

De provincie kan in deze gevallen met een reactieve interventie ingrijpen in het omgevingsplan. Zie voor meer informatie Het reactief interventiebesluit bij het omgevingsplan.



delen

  • Delen op LinkedIn

pdf maken

  • pdf maken

Vraag het onze experts!

Heeft u beroepsmatig te maken met regelgeving over de leefomgeving, de Omgevingswet of het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)? Hierover kunt u vragen stellen aan onze helpdesk. Wilt u als inwoner meer weten over deze onderwerpen? Neem dan contact op met uw gemeente.

Stel uw vraag

IPLO geeft informatie en beantwoordt vragen

Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) is het kenniscentrum van de overheid dat uitleg geeft over de Omgevingswet, het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en de regelgeving voor de leefomgeving. Onze experts geven via de IPLO-website en de helpdesk antwoord op vragen. IPLO maakt deel uit van het interbestuurlijke programma Aan de slag met de Omgevingswet. Meer informatie vindt u op onze pagina Over IPLO.

Service

  • Over IPLO
  • Abonneren
  • Contact
  • Archief
  • Omgevingswet op LinkedIn

Over deze site

  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Kwetsbaarheid melden
Rijksoverheid
UvW - Unie van Waterschappen
VNG - Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg - IPO