Plannen voor een metaalgieterij
Een ondernemer wil een metaalgieterij voor non-ferrometalen opzetten. Hij wil daarvoor een bedrijfspand van 6 m hoog bouwen. Met de gieterij wil de ondernemer producten maken van verschillende non-ferrometalen zoals koper. Bij het proces ontstaat koelwater. Koelwater dat het bedrijf wil lozen op een oppervlaktewater in beheer bij het waterschap. De warmtevracht Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) van het koelwater is minder dan 50 MW. De metaalgieterij wordt geen IPPC-installatie.
Op de plek waar de gieterij moet komen, staan 3 bomen. Die wil de ondernemer kappen.
De gieterij voldoet aan de regels van het omgevingsplan. Zoals regels over locatie of uiterlijk van het gebouw.
De ondernemer wil vergunningen tegelijkertijd aanvragen.
4 vergunningplichten – Rijk, waterschap en gemeente
Voor het realiseren van de gieterij gelden in deze casus 4 vergunningplichten: 2 op rijksniveau en 2 op lokaal niveau.
Een uitwerking van deze vergunningplichten volgt hierna. De vergunningplichten op lokaal niveau zijn voorbeelden. In werkelijkheid kan het dus anders zijn. En hoeft er geen vergunningplicht te gelden op lokaal niveau. Of juist andere vergunningplichten. Een omgevingsplan, omgevingsverordening of waterschapsverordening geeft aan of er daadwerkelijk een lokale vergunningplicht geldt.
Rijk
Het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) bevat algemene rijksregels over activiteiten die gevolgen kunnen hebben voor de fysieke leefomgeving. Een van die regels is een vergunningplicht voor het smelten (inclusief gieten) van non-ferrometalen. Dat staat in artikel 3.106, lid 1, onder b, van het Bal. Deze vergunningplicht geldt alleen voor het smelten (inclusief gieten) van non-ferrometalen. En niet op andere activiteiten zoals het opslaan van stoffen.
Voor het lozen van koelwater op het oppervlaktewater van het waterschap geldt geen vergunningplicht in het Bal. Dit is wel zo als de warmtevracht van het koelwater meer is dan 50 MW. Dat staat in artikel 3.108 van het Bal.
Het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) bevat algemene rijksregels over activiteiten die te maken hebben met bouwwerken. De regels richten zich vooral op bouwtechnische aspecten. Een van die regels is een vergunningplicht voor het bouwen van een gieterij van 6 m hoog. Dat volgt uit artikel 2.25 van het Bbl. Het bouwen van een 6 m hoge gieterij valt niet onder een van de vrijstellingen van dat artikel. De vergunningplicht geldt alleen voor de technische aspecten van het bouwen van een bouwwerk. Zoals de constructie van het bouwwerk.
Waterschap
In deze casus bevat de waterschapsverordening van het waterschap een vergunningplicht voor het lozen van koelwater. Wat de warmtevracht van het koelwater is, maakt voor deze vergunningplicht niet uit.
Het Rijk heeft in het Bal dus geen vergunningplicht geschreven voor het lozen van het koelwater. Maar de waterschapsverordening bevat die vergunningplicht dus wel.
Gemeente
In deze casus bevat het omgevingsplan van de gemeente een vergunningplicht voor het kappen van bomen. Voor de andere activiteiten bevat het omgevingsplan geen vergunningplicht in deze casus.
Bevoegd gezag: gemeente en waterschap
De Omgevingswet maakt voor omgevingsvergunningen onderscheid tussen het bevoegd gezag voor wateractiviteiten Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) en niet-wateractiviteiten. Het is niet toegestaan om in 1 aanvraag een wateractiviteit én een niet-wateractiviteit aan te vragen. Dat moeten dus aparte aanvragen zijn. Het gelijktijdig indienen van de aanvragen mag wel.
Het lozen van koelwater is een wateractiviteit. Het waterschap is het bevoegd gezag voor de vergunning (artikel 4.2, 1e lid, Omgevingsbesluit). Het smelten (inclusief gieten) van non-ferrometalen, het bouwen en het kappen van bomen zijn niet-wateractiviteiten. De ondernemer vraagt in één keer vergunning aan voor de niet-wateractiviteiten. Zo is er een meervoudige aanvraag Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup). Door het stroomschema op de pagina Bepalen bevoegd gezag omgevingsvergunning te volgen, blijkt dat de gemeente het bevoegd gezag is voor de vergunning voor niet-wateractiviteiten (artikel 5.12, 2e lid, Omgevingswet).
Reguliere procedure
De reguliere procedure van titel 4.1 Algemene wet bestuursrecht (Awb) en paragraaf 16.5.2 Omgevingswet zijn van toepassing.
De reguliere procedure geldt omdat de vergunningplichtige activiteiten niet vallen onder paragraaf 16.5.3 van de Omgevingswet. In die paragraaf staat wanneer de uitgebreide procedure geldt.
De reguliere procedure betekent onder meer dat de termijn voor het afhandelen van de aanvraag 8 weken is. Eenmalige verlenging van de termijn met 6 weken is mogelijk. Voor de activiteiten in deze casus wijst het Omgevingsbesluit geen adviseurs aan voor advisering over de aanvraag.
Meer informatie staat op de pagina's:
Gegevens aanvraag omgevingsvergunning: rijksregels en lokale regels
In de Omgevingsregeling staan de gegevens die bij de aanvraag omgevingsvergunning moeten zitten (zie geconsolideerde versie Omgevingsregeling). Dat geldt alleen voor vergunningen die het Rijk heeft ingesteld. Dus voor het smelten (inclusief gieten) van non-ferrometalen. En voor de technische aspecten van het bouwen. In het omgevingsplan staan de gegevens die bij de aanvraag omgevingsvergunning voor het kappen van bomen moeten zitten. In de waterschapsverordening staan de gegevens die bij de aanvraag omgevingsvergunning lozen koelwater moeten zitten.
Beoordeling aanvraag: rijksregels en lokale regels
Het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) bevat regels voor het beoordelen van aanvragen voor omgevingsvergunningen die het Rijk heeft ingesteld. De beoordelingsregels gelden dus alleen voor het smelten (inclusief gieten) van non-ferrometalen. De regels staan in paragrafen 8.5.1.1 en 8.5.1.2 van het Bkl.
Het Bkl heeft ook beoordelingsregels voor de aanvraag omgevingsvergunning bouwactiviteit, voor de technische aspecten van het bouwen (paragraaf 8.3.1 Bkl).
Voor het kappen van bomen staan beoordelingsregels in het omgevingsplan. De gemeente heeft hiervoor namelijk zelf een vergunningplicht ingesteld.
Beoordelingsregels voor het lozen van koelwater staan in de waterschapsverordening. Immers, het waterschap heeft deze vergunningplicht ingesteld.
Algemene regels: rijksregels en lokale regels
Het Bal bevat algemene regels Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) voor metaalgieterijen (paragraaf 3.4.4). Die paragraaf verwijst naar regels in hoofdstuk 4 en 5 van het Bal. Deze regels gaan over gieten, maar ook over andere activiteiten die plaatsvinden bij het gieten. Zoals het opslaan van goederen (paragraaf 4.104 Bal). De algemene regels gelden dus 'breder'. Terwijl de vergunningplicht alleen betrekking heeft op het smelten (inclusief gieten) van non-ferrometalen.
Verder geldt hoofdstuk 2 van het Bal waarin algemene bepalingen staan.
Het Bbl bevat regels voor nieuwe bouwwerken (hoofdstuk 4) en voor bouwwerkzaamheden (hoofdstuk 7). Het bevat ook algemene bepalingen over bouwwerken in hoofdstuk 2.
In het omgevingsplan kunnen algemene regels staan over het kappen van bomen. Bijvoorbeeld over een herplantplicht.
In de waterschapsverordening kunnen regels staan over het lozen op het oppervlaktewater. Bijvoorbeeld een algemeen gestelde zorgplichtbepaling. Zo'n bepaling betekent bijvoorbeeld dat bij extreme regelval het bedrijf tijdelijk moet stoppen met koelwater lozen. Dit gebeurt als het oppervlaktewater de hoeveelheid water niet meer aankan.
Afstemming en coördinatie
De coördinatieregeling (afdeling 3.5 Awb) geldt omdat de aanvraag van de vergunningen tegelijkertijd plaatsvindt (artikel 16.7, 1e lid, Omgevingswet). De gemeente en het waterschap moeten bij de beoordeling van de aanvragen in deze casus de onderlinge samenhang niet vergeten. En ook letten op de samenhang tussen de te nemen besluiten. De gemeente is het coördinerend bevoegd gezag (artikel 10.25, 1e lid, Omgevingsbesluit).
Overzichtstabel
De tabel bevat een overzicht van de regels en vergunningen die een rol (kunnen) spelen in deze casus.
Casus vergunningplicht: overzicht regels en vergunningen
Activiteit |
Kappen bomen |
Metaalsmelten (inclusief gieten) |
Lozen koelwater op water waterschap |
Bouwen (technische aspecten) |
Bevoegd gezag vergunning (aanvraag/handhaving) |
Gemeente
(artikel 5.12, lid 2 en 18.2, lid 2, Omgevingswet)
|
Gemeente
(artikel 5.12, lid 2 en 18.2, lid 2, Omgevingswet)
|
Waterschap
(artikel 5.9 en 18.2, lid 2, Omgevingswet; art. 4.2, lid 1, Omgevingsbesluit)
|
Gemeente
(artikel 5.12, lid 2 en 18.2, lid 2, Omgevingswet)
|
Coördinerend bevoegd gezag vergunningen |
Gemeente
(artikel 10.25, lid 1, Omgevingsbesluit)
|
Gemeente
(artikel 10.25, lid 1, Omgevingsbesluit)
|
Gemeente
(artikel 10.25, lid 1, Omgevingsbesluit)
|
Gemeente
(artikel 10.25, lid 1, Omgevingsbesluit)
|
Procedure vergunning |
Reguliere
(artikel 16.62, Omgevingswet)
|
Reguliere
(artikel 16.62, Omgevingswet)
|
Reguliere
(artikel 16.62, Omgevingswet)
|
Reguliere
(artikel 16.62, Omgevingswet)
|
Gegevens aanvraag |
Omgevingsplan |
Omgevingsregeling |
Waterschapsverordening |
Omgevingsregeling |
Beoordelingsregels |
Omgevingsplan |
Bkl
(paragraaf 8.5.1.1 en 8.5.1.2)
|
Waterschapsverordening |
Bkl
(paragraaf 8.3.1)
|
Algemene regels |
Omgevingsplan |
Bal
(paragraaf 3.4.4 en hoofdstuk 2)
|
Waterschapsverordening
|
Bbl
(hoofdstuk 2, hoofdstuk 4, hoofdstuk 7)
|
Bevoegd gezag algemene regels (melding, maatwerkvoorschrift, toestemming gelijkwaardige maatregel, handhaving algemene regels) |
Gemeente
(artikel 4.8, lid 1, Omgevingswet en 18.2, lid 1, Omgevingswet)
|
Gemeente
(artikel 4.9 Omgevingswet en 18.2, lid 1, Omgevingswet)
|
Waterschap
(artikel 4.8, lid 1, Omgevingswet en 18.2, lid 1, Omgevingswet)
|
Gemeente
(artikel 4.9 Omgevingswet en 18.2, lid 1, Omgevingswet
|