Ga naar de inhoud
Informatiepunt Leefomgeving
Zoeken in deze site

Let op: De informatie over regelgeving geldt na inwerkingtreding van de Omgevingswet.

  1. Home 
  2. Regelgeving 
  3. Instrumenten Omgevingswet 
  4. Vergunningverlening, toezicht en handhaving 
  5. Bevoegd gezag in de Omgevingswet 
  6. Bevoegd gezag aanvraag omgevingsvergunning 
  7. Advies en instemming in de Omgevingswet 
Menu
  • Home
  • Actueel
  • Thema's
  • Regelgeving
  • Digitaal stelsel
  • Contact

Advies en instemming bij wateractiviteit

Bij wateractiviteiten is het bevoegd gezag in verschillende situaties verplicht om advies of instemming te vragen aan een adviesorgaan. Advies en instemming spelen bij wateractiviteiten een rol in de onderstaande gevallen.

Lozing op regionaal oppervlaktewater

Het dagelijks bestuur van het waterschap is adviseur voor een omgevingsvergunning voor een lozingsactiviteit op een oppervlaktewaterlichaam in beheer bij dit waterschap.

Ook is instemming van het dagelijks bestuur nodig. Zie artikel 4.24 van het Omgevingsbesluit. Het dagelijks bestuur heeft ook een mede-handhavingstaak. Er is geen mede-handhavingstaak bij een activiteit op dezelfde locatie als een complex bedrijf. Zie artikel 13.3 van het Omgevingsbesluit.

Wateractiviteit rijkswater

De minister van Infrastructuur en Waterstaat is adviseur voor een omgevingsvergunning voor een wateractiviteit die betrekking heeft op rijkswater.

Ook is instemming van de minister nodig. Zie artikel 4.30 van het Omgevingsbesluit. De minister heeft ook een mede-handhavingstaak. Er is geen mede-handhavingstaak bij een activiteit op dezelfde locatie als een complex bedrijf. Zie artikel 13.3 van het Omgevingsbesluit.

Lozing op zuiveringtechnisch werk

Het dagelijks bestuur van het waterschap is adviseur voor een omgevingsvergunning voor een lozingsactiviteit op een zuiveringtechnisch werk.

Ook is instemming van het dagelijks bestuur nodig. Zie artikel 4.24 van het Omgevingsbesluit. Het dagelijks bestuur heeft ook een mede-handhavingstaak. Er is geen mede-handhavingstaak bij een activiteit op dezelfde locatie als een complex bedrijf. Zie artikel 13.3 van het Omgevingsbesluit.

Coördinatieregeling milieubelastende activiteit - wateractiviteit

Soms geldt bij een omgevingsvergunning voor een wateractiviteit de verplichting deze gelijktijdig met een omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit aan te vragen. In dat geval is het bestuursorgaan adviseur, dat normaliter bevoegd gezag zou zijn voor de milieubelastende activiteit. Instemming is niet aan de orde. Zie artikel 16.11 van de Omgevingswet.

Vergunningplicht in waterschapsverordening

Het dagelijks bestuur van het waterschap is adviseur voor een omgevingsvergunning voor een activiteit waarvoor de vergunningplicht in de waterschapsverordening staat.

Ook is instemming van het dagelijks bestuur nodig. Zie artikel 4.24 van het Omgevingsbesluit. Het dagelijks bestuur heeft ook een mede-handhavingstaak. Er is geen mede-handhavingstaak bij een activiteit op dezelfde locatie als een complex bedrijf. Zie artikel 13.3 van het Omgevingsbesluit.

Aanwijzing adviseur in waterschapsverordening

Het waterschap kan in de waterschapsverordening voor bepaalde omgevingsvergunningen een adviseur aanwijzen. Een instemmingsplicht hoort niet tot de mogelijkheden. Zie artikel 16.15 van de Omgevingswet.

Wateronttrekkingsactiviteiten

Zowel Gedeputeerde Staten als het dagelijks bestuur van het waterschap zijn adviseur voor omgevingsvergunningen voor bepaalde wateronttrekkingsactiviteiten. Het gaat hier om wateronttrekkingsactiviteiten voor industriële toepassingen van meer dan 150.000 m3/jaar water of voor de openbare drinkwatervoorziening, voor zover het gaat om:
a. het onttrekken van grondwater door een daarvoor bedoelde voorziening; of
b. het in de bodem brengen van water ter aanvulling van het grondwater, in samenhang met het onttrekken van grondwater door een daarvoor bedoelde voorziening

Voor deze activiteiten is ook instemming van Gedeputeerde Staten nodig.
Zie artikel 4.24 en 4.25 van het Omgevingsbesluit. Gedeputeerde staten hebben ook een mede-handhavingstaak. Er is geen mede-handhavingstaak bij een activiteit op dezelfde locatie als een complex bedrijf. Zie artikel 13.3 van het Omgevingsbesluit.

Niet aan activiteiten gekoppelde situaties

Naast deze gevallen zijn er ook niet aan activiteiten gekoppelde situaties waarin advies en instemming nodig zijn bij wateractiviteiten.

Wanneer het adviesorgaan zelf bevoegd gezag is, zijn advies en instemming natuurlijk niet verplicht.



Delen

  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Twitter

PDF maken

  • PDF maken

Vraag het onze experts!

Heeft u een vraag over de Omgevingswet, het digitale stelsel of over een van de leefomgeving-thema’s? Gebruik dan onderstaand formulier, Informatiepunt Leefomgeving beantwoordt uw vraag.

Vragenformulier

Tel: 088 - 797 07 90
Bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur.

Alle informatie om te werken met de Omgevingswet

Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) bundelt informatie over bodem, bouwen, water, milieu en de Omgevingswet. IPLO ondersteunt overheden, maatschappelijke organisaties en bedrijven bij het werken met de Omgevingswet en het digitaal stelsel in de praktijk. IPLO is onderdeel van het interbestuurlijke programma Aan de slag met de Omgevingswet waarin gemeentes, provincies, waterschappen en het Rijk samenwerken.

Over deze site

  • Programma Aan de slag
  • Informatiepunt Leefomgeving
  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Contact
  • Archief

Volg ons

  • @aandeslagow
  • Omgevingswet op LinkedIn
Rijksoverheid
Unie van Waterschappen
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg