Totstandkomingsprocedure
Het doel van het voorbereidingsbesluit is om te voorkomen dat er ongewenste ontwikkelingen plaatsvinden in de periode van voorbereiding van de wijziging van de regels. Het bevoegde bestuursorgaan moet daarom snel een voorbereidingsbesluit kunnen nemen.
Het voorbereidingsbesluit komt daarom zonder voorgeschreven voorbereidingsprocedure tot stand. Dat betekent ook dat het bevoegde bestuursorgaan:
- geen ontwerpbesluit hoeft te maken
- geen zienswijzeprocedure hoeft te houden of
- participatiemogelijkheden hoeft te bieden
Het kan snel, direct en op ieder moment een voorbereidingsbesluit nemen.
Voor de provincie en het Rijk is er wel een procedurele eis. Willen die een voorbereidingsbesluit nemen voor de voorbereiding van een projectbesluit, instructieregels of instructies? Dan moet het bevoegde bestuursorgaan vóór het nemen van het voorbereidingsbesluit overleggen met het college van burgemeester en wethouders of de gemeenteraad. Dit staat in artikel 10.1 van het Omgevingsbesluit. Dit bestuurlijk overleg voorkomt dat het gemeentebestuur verrast wordt door een voorbereidingsbesluit.
Voorbereidingsbesluit procedureel niet combineren met wijziging omgevingsplan of omgevingsverordening
Het bevoegde bestuursorgaan kan het wijzigen van het omgevingsplan of de omgevingsverordening door het toevoegen van voorbeschermingsregels niet combineren met andere wijzigingen van het omgevingsplan of de omgevingsverordening.
De reden hiervoor is het verschil in voorbereidingsprocedure én de verschillende toepasselijke Toepassingsprofielen voor Omgevingsdocumenten (TPOD) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup).
Een voorbereidingsbesluit komt snel en zonder (voorgeschreven) procedure tot stand. Een wijziging van het omgevingsplan of de omgevingsverordening moet worden voorbereid met afdeling 3.4 van de Awb (uniforme openbare voorbereidingsprocedure). Dat valt niet te combineren.
Voorbereidingsbesluiten, omgevingsplannen en omgevingsverordeningen hebben ook ieder hun eigen TPOD. Voor voorbereidingsbesluiten geldt het Toepassingsprofiel voorbereidingsbesluit. Voor omgevingsplannen en omgevingsverordeningen gelden de daarvoor bedoelde toepassingsprofielen (TPOD omgevingsplan/TPOD omgevingsverordening). Die toepassingsprofielen zijn bedoeld voor het valideren en publiceren van omgevingsdocumenten via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) en het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup). Ook dit staat het combineren van een voorbereidingsbesluit met een gewone wijziging van het omgevingsplan of de omgevingsverordening in de weg.
Bekendmaking en inwerkingtreding
Het voorbereidingsbesluit treedt in werking na bekendmaking (artikel 3:40, Awb). Dat is op de dag van de bekendmaking of op de dag die in het voorbereidingsbesluit is bepaald.
Het bevoegde bestuursorgaan maakt het voorbereidingsbesluit bekend door plaatsing van het volledige besluit in het elektronisch publicatieblad van dat bestuursorgaan. Dit gebeurt via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB). Ook publiceert de LVBB de (geconsolideerde) regeling als CVDR Online-regeling. CVDR Online is het portaal voor de Centrale Voorziening Decentrale Regelgeving, waarop decentrale overheden hun regelgeving publiceren. Daarnaast worden de voorbeschermingsregels via de LVBB automatisch zichtbaar gemaakt in het Omgevingsloket Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup), in het onderdeel Regels op de kaart.
Meer informatie over de bekendmaking via het digitaal stelsel leest u op de pagina Omgevingsdocumenten publiceren via LVBB.
Toepassingsprofiel voor het voorbereidingsbesluit
Het voorbereidingsbesluit moet voor deze digitale publicatie voldoen aan de Standaard officiële publicaties (STOP) en de toepassingsprofielen voor omgevingsdocumenten (TPOD) voor het voorbereidingsbesluit. Het actuele toepassingsprofiel voor het voorbereidingsbesluit is te vinden op de pagina Toepassingsprofielen Omgevingsdocumenten | Geonovum.
Meervoudig bronhouderschap
Het voorbereidingsbesluit wijzigt de regels van het omgevingsplan of de omgevingsverordening. Voor het omgevingsplan is sprake van meervoudig bronhouderschap. Niet alleen de bestuursorganen van de gemeente kunnen het omgevingsplan wijzigen. Ook de bestuursorganen van de provincie en het Rijk kunnen dit met het voorbereidingsbesluit.
Het bevoegde bestuursorgaan voor het voorbereidingsbesluit is verplicht de voorbeschermingsregels te verwerken in een nieuwe geconsolideerde versie van het omgevingsplan. Dit staat in artikel 16.2 van de Omgevingswet.
Hoe het meervoudig bronhouderschap is uitgewerkt voor het voorbereidingsbesluit leest u op de pagina Omgevingsdocumenten wijzigen en meervoudig bronhouderschap.
Rechtsbescherming
Tegen een voorbereidingsbesluit is geen bezwaar en beroep mogelijk. Dit volgt uit artikel 1 van bijlage 2 bij de Algemene wet bestuursrecht (Bevoegdheidsregeling bestuursrechtspraak).
Meer informatie
Voorbereidingsbesluit en voorbeschermingsregels (overzichtspagina)