Voorbeschermingsregels in de omgevingsverordening
Met voorbeschermingsregels in de omgevingsverordening voorkomt de provincie activiteiten die (mogelijk) strijdig zijn met nieuwe regels in de omgevingsverordening, die in voorbereiding zijn.
In omgevingsplan of omgevingsverordening
Voorbeschermingsregels kunnen met een voorbereidingsbesluit in het omgevingsplan of de omgevingsverordening worden opgenomen. Of de voorbeschermingsregels in het omgevingsplan of de omgevingsverordening komen, is afhankelijk van het soort besluit dat het bevoegde bestuursorgaan voorbereidt.
Deze pagina gaat over de voorbeschermingsregels in de omgevingsverordening. Meer informatie over voorbeschermingsregels in het omgevingsplan vindt u op de pagina Voorbeschermingsregels in het omgevingsplan.
In welke situatie voorbeschermingsregels in de omgevingsverordening
De provincie kan voorbeschermingsregels in de omgevingsverordening opnemen met het oog op de voorbereiding van een wijziging van de regels in de omgevingsverordening. (artikel 4.15, Omgevingswet)
Deze bevoegdheid is bedoeld voor de in een omgevingsverordening op te nemen rechtstreeks burgerbindende regels. Deze bevoegdheid is dus niet bedoeld voor de voorbereiding van een wijziging van de instructieregels in de omgevingsverordening. Als de provincie instructieregels wil stellen, die gericht zijn op het stellen van regels in het omgevingsplan, moet de provincie de voorbeschermingsregels in het omgevingsplan opnemen. Meer informatie over voorbeschermingsregels in het omgevingsplan vindt u op de pagina Voorbeschermingsregels in het omgevingsplan.
Waarom voorbeschermingsregels in de omgevingsverordening
Als de provincie een wijziging van de regels in de omgevingsverordening voorbereidt, zouden burgers en bedrijven de huidige mogelijkheden die de omgevingsverordening voor activiteiten biedt, nog snel kunnen benutten. Dat kan het realiseren van de nieuwe plannen, het beschermen van (nieuwe) provinciale belangen of de uitvoering van taken door de provincie (waarvoor de nieuwe regels in voorbereiding zijn) moeilijk maken. Om dat te voorkomen, kan de provincie met een voorbereidingsbesluit de mogelijkheden uit de geldende omgevingsverordening bevriezen. Nieuwe ontwikkelingen die de nieuwe plannen of het nieuwe beleid van de provincie kunnen belemmeren, zijn dan niet meer mogelijk tot het moment dat de provincie de omgevingsverordening heeft aangepast.
Werking voorbeschermingsregels in de omgevingsverordening
De voorbeschermingsregels kunnen alleen door de omgevingsverordening toegelaten activiteiten verbieden. Of bepaalde activiteiten aan beperkingen onderwerpen. Met een voorbereidingsbesluit kan de provincie geen nieuwe activiteiten mogelijk maken.
Ook mogen voorbeschermingsregels alleen beperkingen opleggen aan activiteiten die de omgevingsverordening toelaat, maar die nog niet plaatsvinden. Het gevolg hiervan is dat een voorbereidingsbesluit bestaande activiteiten moet eerbiedigen, zoals bestaand gebruik en bestaande bouwwerken.
Meer informatie over de werking van voorbeschermingsregels vindt u op de pagina Soorten en werking voorbeschermingsregels.
Bevoegd bestuursorgaan
Provinciale Staten zijn bevoegd om een voorbereidingsbesluit te nemen, dat de omgevingsverordening wijzigt met voorbeschermingsregels (artikel 4.15, lid 1, Omgevingswet). Provinciale Staten kunnen deze bevoegdheid delegeren aan Gedeputeerde Staten (artikel 4.15, lid 4, Omgevingswet).
Toepassingscriteria
Voor het voorbereidingsbesluit gelden een aantal toepassingscriteria.
Doel: bevriezen bestaande situatie
De voorbeschermingsregels moeten er toe strekken te voorkomen dat de locatie minder geschikt wordt voor de verwezenlijking van het doel van de regels die worden voorbereid (artikel 4.15, lid 3, in samenhang met artikel 4.14, lid 3, Omgevingswet). In andere woorden: het voorbereidingsbesluit moet zich richten op het voorkomen van activiteiten die mogelijk strijdig zijn met de nieuwe regels.
Het voorbereidingsbesluit kan dus leiden tot beperkingen van de mogelijkheden om bepaalde activiteiten te verrichten. Het voorbereidingsbesluit kan niet leiden tot het tijdelijk bieden van meer mogelijkheden om activiteiten te verrichten. Meer informatie hierover vindt u op de pagina Soorten en werking voorbeschermingsregels.
Subsidiariteit
Bij het nemen van het voorbereidingsbesluit moeten de grenzen van artikel 2.3, Omgevingswet, in acht worden genomen. Dit betekent, net zoals bij het stellen van de regels in de omgevingsverordening, dat het voorbereidingsbesluit nodig moet zijn vanwege:
- een provinciaal of nationaal belang als bedoeld in artikel 2.3 van de Omgevingswet, of
- een doelmatige en doeltreffende taak- of bevoegdheidsuitoefening of een internationaalrechtelijke verplichting
Geldigheidsduur
De voorbeschermingsregels voor de voorbereiding van nieuwe regels in de omgevingsverordening vervallen na 1 jaar en 6 maanden. Als de wijziging van de omgevingsverordening binnen 1 jaar en 6 maanden is bekendgemaakt, dan vervalt de voorbereidingsbescherming op het moment dat de nieuwe regels in de omgevingsverordening in werking treden. Dit volgt uit artikel 4.15, lid 3, in samenhang met artikel 4.14, lid 4, Omgevingswet.
Geen belemmering voorbereidingsbesluit Rijk
Is er een voorbereidingsbesluit van het Rijk? Dan mogen de bestuursorganen van de provincie in hun voorbereidingsbesluit geen regels stellen, die in strijd zijn met de voorbeschermingsregels in het omgevingsplan van het Rijk (artikel 5.53a, lid 2, Omgevingswet).
Meer informatie
Voorbereidingsbesluit en voorbeschermingsregels (overzichtspagina)