Draagvlak
Gebrek aan draagvlak of representativiteit kan een reden zijn iets niet toe te staan. Terwijl dat geen belemmering hoeft te zijn. Het is vooral een breed scala aan perspectieven betrekken. Wat helpt is een aantrekkelijk eindbeeld voor ogen hebben, een wenkend perspectief. Mensen willen daar graag een bijdrage aan leveren.
Draagvlak-beren
Hoe serieus de ambities rondom participatie in het kader van de Omgevingswet ook zijn, de praktijk blijkt vaak weerbarstig. Veel mensen zien draagvlak-beren op de weg.
- Mensen denken alleen maar vanuit hun eigen belang. Namens wie spreken ze eigenlijk?
- Straks rent er alsnog iemand naar de politiek om z’n zin te krijgen.
- De voor- en tegenstanders worden het nooit eens.
- De ene mening weegt zwaarder dan de andere.
- Draagvlak is moeilijk te meten.
- Het zijn alleen de usual suspects die meedoen.
- Deze groep is niet representatief.
Tips om draagvlak-beren te verjagen
- Initiatiefnemers vanuit de samenleving zijn steeds vaker zelf verantwoordelijk voor draagvlak. De overheid kan hen daarbij ondersteunen in de vorm van het leveren of financieren van een onafhankelijke procesbegeleider, mediation, hulp bij conflicten of concrete tips om draagvlak te krijgen.
- Maak met de politiek vooraf afspraken over de omgang met partijen die wel/niet een rol in het proces hebben, over het meten van draagvlak en over de speelruimte bij de start van het participatieproces (verwachtingenmanagement).
- Maak duidelijk wat voor representativiteit je verwacht: vertegenwoordigend, voor- en tegenstanders, et cetera. Moet het een afspiegeling van de samenleving zijn? Is het erg als het niet zo is?
- Zet anderen in om jouw verhaal te vertellen en anderen mee te krijgen. En pas je verhaal aan aan de personen of partijen die je wilt verleiden tot samenwerking.
- Benut ook sociale media voor metingen van draagvlak.
- Zorg voor opvolgende participatie. In elke fase zijn er weer nieuwe spelers. Dit betekent opnieuw energie steken in het verkrijgen van draagvlak.
- Richt je niet alleen op het betrekken van bewoners, maar ook van maatschappelijke partners. Organiseer vooral iets voor mensen die niet georganiseerd zijn. En bekijk hoe je in het proces eventuele scheve vertegenwoordiging kunt compenseren. Ga gericht op zoek naar ontbrekende doelgroepen/belangengroepen.
- Daag belangengroepen uit om toekomstgericht mee te denken. Ook in naamgeving komt dat vaak al tot uitdrukking. Een belangengroep met als naam 'Behoud de dorpskern' is niet erg toekomstgericht, 'Vrienden van de dorpskern' wel.
- Laat mensen met elkaar het gesprek voeren, elkaar overtuigen van hun belangen, en gezamenlijk belangen afwegen.