De Omgevingswet
De Omgevingswet staat voor een goede balans tussen benutten en beschermen van de fysieke leefomgeving. De wet zorgt voor minder regels, een samenhangende benadering van de leefomgeving, ruimte voor lokaal maatwerk en betere en snellere besluitvorming.
Geconsolideerde versies Omgevingswet
Ontwikkeling Omgevingswet
Voor inwerkingtreding van de Omgevingswet maakt de wetgever gebruik van verschillende besluiten. Die worden ook benut voor gerelateerde regelgeving die tegelijkertijd in werking zal treden.
Om de Omgevingswet in de praktijk uit te voeren, hebben overheden verschillende instrumenten tot hun beschikking. Daarnaast biedt de wet instrumenten voor specifieke doelen.
Burgers, bedrijven en overheden kunnen activiteiten uitvoeren die de leefomgeving beïnvloeden. In de Omgevingswet en in decentrale regelgeving staan regels over deze activiteiten.
Voortgang stelselherziening
Op 23 maart 2011 stuurde minister Schultz een brief aan de Tweede Kamer over de aanpak van de herziening van het omgevingsrecht.
Tussen 13 maart en 11 april 2012 heeft een internetconsultatie over de kabinetsnotitie Stelselwijziging Omgevingsrecht plaatsgevonden. In deze notitie zijn de hoofdlijnen van het nieuwe stelsel beschreven.
In de periode 28 februari tot en met 3 mei 2013 heeft formele toetsing en consultatie op het wetsvoorstel plaatsgevonden.
Het wetsvoorstel is samen met de Memorie van Toelichting en het advies van de Raad van State op 17 juni 2014 naar de Tweede Kamer gestuurd. Op 1 juli 2015 heeft de Tweede Kamer ingestemd met de Omgevingswet. De Eerste Kamer heeft op 22 maart 2016 ingestemd met de Omgevingswet. De Omgevingswet is op 26 april 2016 gepubliceerd in het Staatsblad.
Het programma Aan de slag met de Omgevingswet biedt ondersteuning bij de implementatie van de Omgevingswet en werkt aan de bouw van het digitaal stelsel.
Op 31 augustus 2018 zijn het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit bouwwerken leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Omgevingsbesluit gepubliceerd in het Staatsblad.
In 2019 waren er meerdere belangrijke mijlpalen op weg naar inwerkingtreding van de Omgevingswet.
De Tweede Kamer heeft op 7 maart ingestemd met het wetsvoorstel voor de Invoeringswet. De Invoeringswet is in behandeling bij de Eerste Kamer. Het Invoeringsbesluit is voor de voorhangprocedure op 31 mei naar de Eerste en Tweede Kamer gestuurd. De Invoeringsregeling is in december gepubliceerd voor de internetconsultatie.
De aanvullingswetten zijn aangenomen in de Tweede Kamer:
- Bodem: 18 december 2018
- Geluid: 2 juli 2019
- Natuur: 4 juli 2019
- Grondeigendom: 17 oktober 2019
De 4 aanvullingsbesluiten zijn tussen juli en oktober voor de voorhangprocedure naar de Tweede en Eerste Kamer gestuurd.
Op 22 november 2019 is de Omgevingsregeling gepubliceerd in de Staatscourant.
Begin december heeft de minister een brief aan de Tweede en Eerste Kamer gestuurd over de voortgang van het stelsel.
De landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-LV) is eind 2019 opgeleverd.
In 2020 moet ieder bevoegd gezag zelf en interbestuurlijk aan de slag om de juiste weg naar de Omgevingswet te vinden en te bepalen welke primaire processen ingeregeld moeten zijn voor inwerkingtreding. Bekijk hiervoor de Gezamenlijke Route 2022.
2020 is het jaar om aan te sluiten, te oefenen en om het DSO te vullen met plannen, begrippen en vragenbomen (toepasbare regels).
De Invoeringswet Omgevingswet is op 17 juni 2020 gepubliceerd in het Staatsblad. De aanvullingswetten bodem, geluid, natuur en grondeigendom zijn in de loop van 2020 gepubliceerd in het Staatsblad.
Het Invoeringsbesluit Omgevingswet is op 28 oktober 2020 gepubliceerd in het Staatsblad. De aanvullingsbesluiten grondeigendom en geluid zijn in december 2020 gepubliceerd in het Staatsblad.
De Invoeringsregeling is op 3 december 2020 gepubliceerd in de Staatscourant. Alle aanvullingsregelingen zijn voorgelegd voor internetconsultatie. De reacties worden verwerkt. Publicatie wordt verwacht in de eerste helft van 2021.
Bekijk de Gezamenlijke Route 2022 om u voor te bereiden op de inwerkingtreding van de Omgevingswet.
Ook 2022 staat in het teken van oefenen. Bijvoorbeeld met het DSO of de minimale eisen, anders werken en oefencasussen. Of meld u aan voor een werkplaats.
Het Aanvullingsbesluit natuur is op 21 januari 2021 gepubliceerd in het Staatsblad.
Het Aanvullingsbesluit bodem is op 25 februari 2021 gepubliceerd in het Staatsblad.
De Aanvullingsregeling geluid is op 26 maart 2021 gepubliceerd in de Staatscourant.
De Aanvullingsregeling bodem is op 1 juni 2021 gepubliceerd in de Staatscourant.
De Aanvullingsregeling natuur is op 16 juni 2021 gepubliceerd in de Staatscourant.
De Aanvullingsregeling grondeigendom is op 1 juli 2021 gepubliceerd in de Staatscourant.
Een aantal instrumenten zal bij inwerkingtreding van de Omgevingswet nog niet volledig voldoen aan alle nieuwe eisen van het stelsel. Hiervoor geldt een stapsgewijze aanpak.
De waterschappen krijgen voor het ombouwen van de inhoud van de keur en andere bestaande verordeningen naar een waterschapsverordening tijd tot 1 januari 2024. De overgangstermijn wordt bij Koninklijk Besluit vastgelegd. Deze termijn biedt waterschappen ook tijd om eventuele instructieregels van provincies te verwerken.
Gemeenten krijgen een overgangstermijn tot en met 31 december 2024 voor het vaststellen van de omgevingsvisie. De verplichting voor gemeenten om een omgevingsvisie te hebben en het tijdstip daarvoor wordt bij Koninklijk Besluit vastgelegd.
Uiterlijk 31 december 2029 moet het omgevingsplan voor het hele grondgebied van de gemeente regels bevatten met het oog op een evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Het omgevingsplan moet dan ook voldoen aan de instructieregels van het Besluit kwaliteit leefomgeving en aan de digitale standaarden.
Naar verwachting treedt de Omgevingswet op 1 januari 2024 in werking.
This page provides an overview of Dutch government information available in English on the future Dutch Environment and Planning Act (Omgevingswet).