Geld
We weten niet altijd hoe een initiatief zich gaat ontwikkelen, maar wel dat het zich zelden beperkt tot de kaders die we aan budgetten meegeven. Hoe we geldstromen inrichten sluit vaak niet aan bij de behoeften aan snel, flexibel inzetbaar geld. Geld is een middel, geen doel op zich.
Geld-beren
Hoe serieus de ambities rondom participatie in het kader van de Omgevingswet ook zijn, de praktijk blijkt vaak weerbarstig. Veel mensen zien geld-beren op de weg:
- Dit hoeft geen geld te kosten.
- Dat dekt niet de kosten van het onderhoud.
- Als we hier enthousiast op reageren, verwachten ze ook dat we het betalen.
- Dit past niet binnen de budgetcriteria. Het geld is daar niet voor bestemd.
- Als het geen project is, is er geen geld voor.
- We hebben maar geld voor één participatietraject.
- Het zijn zzp'ers die eraan proberen te verdienen.
Tips om geld-beren te verjagen
- Koppel de waardering voor initiatieven (goed idee!) los van geld (daar gaan we aan meebetalen).
- Meedenkkracht of verbindingen leggen is soms net zoveel waard als budget.
- Maak een onderscheid tussen strooigeld (kleine bedragen zonder zware criteria of procedures) en formele grotere budgetten.
- Wees transparant over beschikbare budgetten en denk mee over alternatieve financieringsbronnen.
- Bedenk hoe je met (sociaal) ondernemers om wilt gaan. Het kunnen ook heel betrokken, goede, goedkope inzetkrachten zijn.
- Probeer zoveel mogelijk reguliere budgetten in te zetten in plaats van speciale initiatieven budgetten. Dat versterkt de inbedding in de organisatie.
- Wees creatief in het mogelijk maken van dingen zonder geld. Geld maakt niet gelukkig. Dingen voor elkaar krijgen wél.