Kwaliteit
Bewoners zijn vaak expert op hun vakgebied. Kwaliteitsdiscussies hebben vaak onderliggende motieven. Bijvoorbeeld geld, omdat we al bepaalde diensten hebben ingekocht bij een professionele leverancier. Of vaktrots van medewerkers die graag hun toegevoegde waarde bewijzen. De vraag is wie bepaalt wat kwaliteit is. En wie die het beste kan bieden.
Kwaliteit-beren
- Het gaat hier om complexe zaken.
- Leken kunnen nooit de kwaliteit bieden van een expert.
- Straks denken ze dat ze alles kunnen.
- Kwaliteit staat voorop!
- Daar moet je een opleiding voor hebben.
- Waar hebben wij dan voor geleerd?
- Dit kun je niet aan leken overlaten.
Tips om kwaliteit-beren te verjagen
- Bepaal gezamenlijk wat kwaliteit is.
- Maak de expertise die er is inzichtelijk: talenten, opleidingen en ambachten van betrokkenen.
- Bewoners weten vaak heel goed wat ze niet weten. Schakel voor ontbrekende kennis en vaardigheden anderen in. Zet expertise in ten dienste van anderen.
- Geef zoveel mogelijk beschikbare informatie mee: voorkom een kennisachterstand. Presenteer informatie op een begrijpelijke manier, zodat ook leken snappen waar het over gaat.
- In een proces zijn ervaringsdeskundigheid en betrokkenheid soms waardevoller dan kennis die mensen uit boeken of tijdens een opleiding hebben opgedaan.
- Relativeer je eigen expertise. Niemand weet alles.
- Wil je gelijk of wil je geluk? Wil je technisch de beste oplossing waar veel mensen ontevreden over zijn of de meest gedragen oplossing die misschien niet technisch optimaal is?
- Realiseer je dat effectiviteit bepaald wordt door een combinatie van kwaliteit en acceptatie/draagvlak.
- Je hoeft het niet allemaal zelf te bedenken. Kijk elders hoe ze kwaliteit definiëren en meten.
- Lever je expertise aan in termen van richtlijnen en handreikingen, niet in termen van voorschriften en eisen.
- Zorg dat informatie over kwaliteitseisen of gegevens op tijd zijn ingebracht in het proces. Go/no-go-informatie moet vroeg in beeld zijn.