Informatie en communicatie
Kennis is macht. Vooral voor omwonenden in een bepaald gebied is het vaak onduidelijk wat de status is van trajecten, welke informatie relevant is en wat er gebeurt met de oogst van bijeenkomsten. Waardoor zij zich op achterstand voelen staan als het gaat om invloed uitoefenen op het resultaat.
Wat gebrekkige communicatie doet
Ambtenaren zijn vaak moeilijk bereikbaar, verscholen achter een algemeen nummer. Gebrekkige communicatie leidt tot wantrouwen over intenties, kwaliteit van onderzoeksgegevens, et cetera. Feiten en meningen lopen dan door elkaar heen.
Niet iedereen is even goed in staat om informatie te vinden en te filteren. Hou met uw manier van presenteren rekening met laaggeletterden en digibeten, maar ook met het (social) mediagebruik van jongeren.
Wind mee-tips
- Informeer proactief. Leg via verschillende kanalen uit wat de mogelijkheden zijn om te participeren, welke impact plannen hebben voor specifieke groepen, wat u doet met de resultaten van participatie en wanneer mensen invloed kunnen uitoefenen en hoe.
- Zorg voor een gelijke kennispositie voor alle betrokkenen. Ook hier geldt weer dat het delen van betrouwbare, begrijpelijke, goed toegankelijke en vindbare informatie en communicatie via verschillende media helpt bij het betrekken van zoveel mogelijk verschillende belanghebbenden. Zorg voor één loket of een vast aanspreekpunt.
- Betrek belanghebbenden bij de verzameling van onderzoeksgegevens: van de selectie van het onderzoeksbureau tot het bepalen van de onderzoeksvraag en het analyseren van de gegevens. Dat voorkomt een hoop tijd en getouwtrek over de bruikbaarheid van gegevens. Maak gegevens openbaar (open data).
- Breng cruciale informatie op tijd in. Timing van informatie is belangrijk. Zodat we met elkaar niet onnodig tijd verspillen met het uitwerken van scenario’s die niet mogelijk blijken te zijn.