Urgentie
Mensen komen pas in beweging als ze urgentie ervaren rond een vraagstuk of een gebied. Bijvoorbeeld als ze iets moois dreigen kwijt te raken, er een bijzonder gebouw vrijkomt of als zich de kans voordoet om een droom te realiseren.
Reuring en urgentie creëren
Door reuring te creëren en op zoek te gaan naar zoveel mogelijk verschillende standpunten en belangen wordt het mogelijk om meer gedragen keuzes te maken. Soms is de urgentie niet vanzelf voelbaar. Publiciteit zoeken is dan een slimme strategie.
Wind mee-tips
- Zorg voor publieke discussie.
Laat zoveel mogelijk verschillende groepen mensen weten dat er iets gaande is. Biedt ze gelegenheid om hun mening te vormen of invloed uitoefenen. Sociale media lenen zich hier goed voor. Of zorg voor een heel zichtbare locatie, die mensen nieuwsgierig maakt. - Benoem wat mensen gaan merken van een ontwikkeling.
Maak bespreekbaar wat de mogelijke of verwachte impact is van een traject. Maak het persoonlijk. - Publiciteit er aan geven werkt vaak goed.
Laat vooral mensen aan het woord die zelf de noodzaak al ervaren. Probeer in beeld te brengen hoe een gebied of plek of vraagstuk er in de toekomst uit komt te zien. Wakker de verbeelding aan.