Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Contact
  • Stel uw vraag
Informatiepunt Leefomgeving
Zoeken in deze site
  1. Home ›
  2. Regelgeving ›
  3. Omgevingswet ›
  4. Participatie ›
  5. Praktische hulpmiddelen ›
  6. Praktische links participatie ›
  7. Social Impact Assessment
  • Home
  • Actueel
  • Regelgeving
  • Thema's
  • Digitaal stelsel
  • Contact
  • Contact
  • Stel uw vraag

Social Impact Assessment

Het Milieu- en Sociaal Risicomanagement Systeem van het International Finance Corporation (IFC) is de leidende internationale norm voor een risicobeheersingssysteem voor grote en ingrijpende projecten. Deze norm is gebaseerd op elementen als een milieueffectrapportage (mer) en publieksparticipatie op verschillende niveaus. Nieuw voor Nederland is de Social Impact Assessment, het zusje van de mer.

Diverse protestborden met protest tegen windmolens langs de N33

Participatietool bij complexe projecten met significante risico's en effecten

Grootschalige projecten met grote risico's en effecten vragen om een professioneel risicobeheersingsproces. De initiatiefnemer loopt risico op vertraging, afstel en reputatieschade. De overheid loopt risico op hoge transactiekosten. En bij de burger kunnen onrust en boosheid zorgen voor afnemend vertrouwen in overheid en politiek, wat de sociale cohesie ondermijnt.

De wereldwijd leidende norm voor een risicobeheersingssysteem voor dit soort projecten is het Milieu- en Sociaal Risicomanagement Systeem (MSRS) van het IFC. Die is gebaseerd op bekende elementen als een milieueffectrapportage (mer) en publieksparticipatie op verschillende niveaus. Nieuw voor Nederland is de Social Impact Assessment (SIA), het zusje van de mer.

SIA

Het SIA dateert uit de jaren ' 70 en is sindsdien verplicht in Noord-Amerika en Australië. Sindsdien volgden tientallen landen, waaronder Finland, Groenland en Rusland. In landen als Frankrijk, Italië en Spanje is in sommige gevallen een SIA-variant verplicht.

IFC introduceerde haar eerste Milieu en Sociale Beleidskader begin jaren negentig voor high risk projects in opkomende markten en ontwikkelingslanden. De versie van de prestatienorm uit 2006 was het eerste beleidskader voor de private sector. De derde versie van de norm (uit 2012) is het resultaat van intensieve onderhandelingen tussen de internationale private sector, overheden en maatschappelijke organisaties. Om verschillende redenen hebben complexe projecten in westerse landen tegenwoordig ook een hoog risicogehalte. Daarom gebruiken sommige investeerders voor complexe projecten in Europa een SIA, ook als daarvoor geen wettelijke verplichting is. Een bekend voorbeeld is de TAP-gaspijplijn van Griekenland naar Italië.

De Nederlandse banken (verwijst naar een andere website) en sommige grote bedrijven volgen deze IFC-norm. Voor de Inspiratiegids participatie is deze norm in het Nederlands vertaald (verwijst naar een andere website).

Belangrijkste elementen van de norm

De belangrijkste elementen van de IFC-norm voor Nederland zijn:

  • Het uitvoeren van  een milieu- en een sociaal effect rapportage (Environmental & Social Impact Assessment) gebaseerd op een milieutechnische en socio-economische nulmeting.
  • Het informeren, consulteren of geïnformeerd participeren van belanghebbenden, afhankelijke van de zwaarte van de risico's en effecten van het project. De nadruk ligt hierbij op de gemeenschappen die gevolgen van enige betekenis (verwijst naar een andere website) kunnen ervaren van het project.
  • Het vaststellen van risico's en effecten op getroffen gemeenschappen en andere belanghebbenden.
  • Het in samenspraak vaststellen van maatregelen die mitigerend zijn (negatieve effecten verminderen) voor elk relevant negatief effect, soms vastgelegd in een convenant.
  • Het beheersen van de risico's in een MSRS (dat bestaat uit internationaal gestandaardiseerde onderdelen), die ook de ISO hanteert.

De IFC-norm heeft gestandaardiseerde onderdelen die ook gelden voor technische risicobeheersingssystemen. Bijvoorbeeld op het terrein van milieu, arbeidsveiligheid en gezondheid. De overheid kan daardoor de initiatiefnemer aanspreken op het beleid, organisatie, drempelwaarden en de kwaliteit en naleving van de verschillende risicobeheersingsplannen.

Handleiding voor implementatie van de norm

De IFC biedt een uitgebreide handleiding (guidance note) voor de implementatie (invoering) van de norm. Ook biedt ze verschillende tools om het MSRS te beoordelen en te verbeteren. De handleiding en tools (verwijst naar een andere website) zijn momenteel alleen nog in het Engels beschikbaar.

Toepassing SIA in Nederland

Op verzoek van het Nationaal Platform Burgerparticipatie Omgevingsprojecten, Lerend platform Energie en Omgeving en enkele overheidsinstellingen, is een Nederlandse toepassing van de SIA gemaakt. Dit korte rapport beschrijft de concrete stappen en acties voor de uitvoering van een SIA volgens de IFC-prestatienorm in Nederland. Op verzoek van geïnteresseerde derde partijen is een gap-analyse toegevoegd die de verplichtingen van de SIA vergelijkt met de verplichtingen vanuit de huidige en toekomstige wet- en regelgeving.


Downloads

  • SIA in het Nederlands (verwijst naar een andere website)
  • Handleiding (Engels) (verwijst naar een andere website)
  • Toepassing Social Impact Assessment in Nederland (pdf, 1.2 MB)

delen

  • Delen op LinkedIn (verwijst naar een andere website)

pdf maken

  • pdf maken

Vraag het onze experts!

Heeft u beroepsmatig te maken met regelgeving over de leefomgeving, de Omgevingswet of het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)? Hierover kunt u vragen stellen aan onze helpdesk. Wilt u als inwoner meer weten over deze onderwerpen? Neem dan contact op met uw gemeente.

Stel uw vraag

IPLO geeft informatie en beantwoordt vragen

Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) is het kenniscentrum van de overheid dat uitleg geeft over de Omgevingswet, het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en de regelgeving voor de leefomgeving. Onze experts geven via de IPLO-website en de helpdesk antwoord op vragen. IPLO maakt deel uit van het interbestuurlijke programma Aan de slag met de Omgevingswet. Meer informatie vindt u op onze pagina Over IPLO.

Service

  • Over IPLO
  • Abonneren
  • Contact
  • Archief
  • Omgevingswet op LinkedIn (verwijst naar een andere website)

Over deze site

  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Kwetsbaarheid melden
Rijksoverheid (verwijst naar een andere website)
UvW - Unie van Waterschappen (verwijst naar een andere website)
VNG - Vereniging van Nederlandse Gemeenten (verwijst naar een andere website)
Interprovinciaal overleg - IPO (verwijst naar een andere website)