Maatwerkvoorschriften voor het mobiel breken van bouw- en sloopafval
In het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) staan de regels voor het mobiel breken van bouw- en sloopafval. Het bevoegd gezag kan in bepaalde, individuele gevallen met maatwerkvoorschriften afwijken van de regels van het Bbl. Maatwerkregels zijn niet mogelijk.
Toespitsen op concrete situatie of locatie
Met een maatwerkvoorschrift kan het bevoegd gezag de regels in het Bbl meer toespitsen op de concrete situatie of de locatie (artikel 7.32 Bbl). Denk aan strengere regels bij het mobiel breken in de binnenstad in verband met veiligheid. Of juist een versoepeling door een hogere toelaatbare norm op te nemen voor geluid- of trillinghinder. In alle gevallen blijft de specifieke zorgplicht van kracht.
Aangevraagd maatwerkvoorschrift mag ook vanwege ander belang
Een maatwerkvoorschrift op aanvraag hoeft niet per se alleen met de belangen te maken te hebben die het Bbl noemt zoals veiligheid of gezondheid (zie artikel 7.28 Bbl). Het maatwerkvoorschrift mag dus tegelijkertijd voor een Bbl-belang en een ander belang zijn. Maar bij het verlenen van een maatwerkvoorschrift moet het belang van het Bbl wel geborgd zijn (artikel 7.32, lid 3 Bbl).
Onderwerpen maatwerkvoorschrift
Het bevoegd gezag kan maatwerkvoorschriften stellen over de volgende onderwerpen:
- Specifieke zorgplicht
- Aard, hoeveelheid en afvoer afval
- Informatieplicht begin van het breken
- Informatie op het terrein van puinbreker
- Afvalregistratie
- Veiligheid in de directe omgeving
- Geluidhinder
- Trillinghinder
- Stofhinder
- Scheiden afval
Dit volgt uit artikel 7.32 van het Bbl. Soms gelden er voorwaarden voor. Die zijn hierna aangegeven of op de gelinkte pagina's. Maatwerkregels zijn niet mogelijk over de genoemde onderwerpen.
Specifieke zorgplicht
Alleen invullen van de specifieke zorgplicht mag. Versoepelen mag niet.
Aard, hoeveelheid en afvoer afval
Het is met een maatwerkvoorschrift te verplichten om extra informatie te verstrekken aan het bevoegd gezag voor als de mobiele puinbreker klaar is met breken. Het gaat om de opgave van:
- de (werkelijke) aard en hoeveelheid van het afval dat bij het breken is vrijgekomen
- de (werkelijke) afvoerbestemming van dat afval
In het maatwerkvoorschrift staat binnen welke termijn na het einde van het breken de informatie moet zijn verstrekt (artikel 7.37 Bbl).
Verbod maatwerkvoorschriften
Een maatwerkvoorschrift is niet mogelijk over:
- de melding mobiel breken en de meldingseisen (artikelen 7.33 en 7.34 Bbl)
- meet- of rekenmethoden
Dit volgt uit artikel 7.32 van het Bbl.
Procedure maatwerkvoorschrift
Maatwerkvoorschriften voor het mobiel breken van bouw- en sloopafval neemt het bevoegd gezag op in een maatwerkbesluit. Meer informatie over de procedure staat op Procedure maatwerkvoorschrift.
Bevoegd gezag maatwerkvoorschrift
In de meeste gevallen is het college van burgemeester en wethouders bevoegd gezag voor het stellen van een maatwerkvoorschrift. Gedeputeerde Staten is bevoegd gezag als het gaat om een bouwwerk van een complex bedrijf Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup), waarvoor zij zelf een omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit hebben verleend (artikel 2.2 Bbl).
Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl)
Het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) is één van de 4 algemene maatregelen van bestuur (AMvB's) onder de Omgevingswet. Het Bbl bevat regels over bouwwerken.
Complex bedrijf
Een complex bedrijf is een milieubelastende activiteit waarvoor het Rijk regels stelt in afdeling 3.3 van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). Een complex bedrijf kan vanwege aard en omvang grote gevolgen voor de veiligheid, gezondheid en het milieu (paragraaf 2.3.6, nota van toelichting, Bal, Stb. 2018, 293).
Meer informatie over complexe bedrijven en de Omgevingswet.