Melden sloopactiviteit
Het is verboden om een sloopactiviteit te verrichten zonder een melding te doen. Dit staat in artikel 7.10, lid 1 van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup). Het is mogelijk om in 1 keer een melding te doen van de sloop van meerdere bouwwerken (artikel 7.10, lid 5, Bbl). Bijvoorbeeld 1 melding voor het verwijderen van asbest in meerdere woningen in een woningblok.
De inhoudelijke eisen voor de melding staan in artikel 7.11 van het Bbl. Van een melding is pas sprake als de vereiste gegevens en documenten daadwerkelijk zijn aangeleverd. Een onvolledige melding is dus geen melding.
Uitzonderingen op de meldingsplicht
Voor bepaalde sloopactiviteiten is melden niet verplicht:
- de (ingeschatte) hoeveelheid sloopafval die bij de sloopwerkzaamheden ontstaat, is maximaal 10 m3. Als het om asbest gaat, geldt deze uitzondering niet.
- het slopen van een seizoensgebonden bouwwerk
- het slopen op grond van een maatwerkvoorschrift op grond van artikel 3.6 van het Bbl
- het slopen op grond van een besluit tot oplegging van een last onder bestuursdwang of last onder dwangsom
- het professioneel verwijderen van asbesthoudende materialen in bepaalde installaties en constructies
Dit staat in artikel 7.10, lid 1 en 4 van het Bbl.
Hoeveelheid sloopafval per sloopactiviteit is bepalend (niet per bouwwerk)
Een sloopmelding is niet verplicht als er naar inschatting maximaal 10 m3 afval vrijkomt (dat geen asbest is). Die 10 m3 geldt per sloopactiviteit (en niet per bouwwerk).
Stel iemand wil 2 bouwwerken slopen op hetzelfde terrein. Dan geldt er geen sloopmeldingsplicht als de sloophoeveelheid van beide bouwwerken bij elkaar opgeteld maximaal 10 m3 is. Gaat het om meer dan 10 m3 dan is wel een sloopmelding verplicht.
Dit geldt ook als iemand 2 bouwwerken wil slopen op verschillende terreinen maar het wel om 1 sloopactiviteit gaat.
Tijdstip indienen melding
De melding voor de sloopactiviteit moet minimaal 4 weken voor het begin van de sloopwerkzaamheden bij het bevoegd gezag (meestal gemeente, zie artikel 2.2 van het Bbl) zijn ingediend.
In de volgende situaties is het toegestaan om de melding minimaal 1 week voor het begin van de sloopwerkzaamheden in te dienen:
- het verwijderen van asbest vanwege reparatiewerkzaamheden of mutatie-onderhoudswerkzaamheden aan een bouwwerk dat in gebruik is. Onder de voorwaarde dat er (bij langer dan 1 week) onnodige leegstand of ernstige belemmering van het gebruiksgenot van het bouwwerk zou zijn. Mutatie-onderhoudswerkzaamheden zijn onderhoudswerkzaamheden die plaatsvinden bij de wisseling van huurders van huurwoningen.
- een particulier die maximaal 35 m2 van de volgende asbesthoudende materialen in z'n geheel verwijdert uit een woonfunctie Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) of nevengebruiksfunctie Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) daarvan:
- geschroefde golfplaten met hechtgebonden asbestvezels (geen dakleien)
- vloertegels
- niet-gelijmde vloerbedekking
Dit staat in artikel 7.10, lid 2 van het Bbl. Meer informatie over het indienen van een melding in het Omgevingsloket vindt u op Aanvraag of melding indienen in het Omgevingsloket.
Aanvullende regels over sloopactiviteit
Aanvullende regels over de sloopactiviteit, zoals de specifieke zorgplicht of maatwerkvoorschriften, staan op Sloopactiviteit.