Aanvraag of melding indienen in het Omgevingsloket
Via het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers een vergunningaanvraag of een melding indienen in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Duidelijke stappen en vragen leiden hen door dit proces. De overheid vertaalt hiervoor indieningsvereisten naar toepasbare regels voor het loket.
Direct starten of vanuit Vergunningcheck
Initiatiefnemers die al weten voor welke activiteit ze een vergunning moeten aanvragen of een melding moeten doen, starten direct via het onderdeel Aanvragen. Ze kunnen ook eerst met de Vergunningcheck controleren of een vergunning of melding nodig is. Met de locatie en resultaten uit de Vergunningcheck krijgen ze daarna een digitaal vragenformulier op maat.
Stappen bij Aanvragen
Inloggen
Initiatiefnemers loggen in om een aanvraag of melding te maken. Zo kunnen ze de aanvraag tussentijds opslaan en later verder werken. Ingevulde gegevens worden bewaard in Mijn Omgevingsloket.
Burgers loggen in met hun DigiD. Bedrijven en overheden loggen in met eHerkenning. Na het inloggen haalt het Omgevingsloket gegevens die al bekend zijn op uit basisregistraties.
Machtigingen via DigiD of eHerkenning zijn nog niet mogelijk. Wel is het mogelijk om in het Omgevingsloket een aanvraag of melding te doen voor iemand anders.
Stap 1: Projectgegevens invullen
Initiatiefnemers loggen in, vullen de naam in van het project en geven een projectomschrijving. Soms is het nodig om voor een project meerdere aanvragen of meldingen te doen. Via het project staan alle aanvragen en meldingen bij elkaar in één overzicht.
Stap 2: Locatie zoeken
Initiatiefnemers kunnen eerst de Vergunningcheck doen, en daarna meteen doorgaan naar Aanvragen. De locatie is dan al ingevuld. Anders kunnen ze met elk van de volgende gegevens een locatie zoeken:
- plaatsnaam
- adres
- postcode
- kadastraal nummer
- coördinaten
- een locatie op de kaart
In de toekomst kunnen ze ook zoeken via een vlak op de kaart.
Stap 3: Activiteit kiezen
Hebben initiatiefnemers eerst de Vergunningcheck gedaan, en zijn ze daarna meteen doorgegaan naar Aanvragen? Dan zijn de activiteiten al gekozen. Zo niet, dan kiezen ze die hier. Ze kunnen ook extra activiteiten toevoegen.
Op basis van de locatie zien initiatiefnemers welke activiteiten mogelijk zijn. Dit zijn algemene activiteiten, zoals 'Milieubelastende activiteiten vergunning'. Nadat ze een activiteit hebben gekozen, zijn de subactiviteiten te zien, zoals 'Tankstation starten'. Initiatiefnemers kunnen ook zoeken op activiteit.
Stap 4: Vragen beantwoorden
In deze stap beantwoorden initiatiefnemers de vragen die horen bij de activiteiten die ze gekozen hebben.
Stap 5: Documenten toevoegen
Initiatiefnemers voegen in deze stap de documenten toe die u als overheid nodig heeft om de aanvraag te beoordelen of de melding te verwerken. Bij iedere activiteit staat welke documenten nodig zijn.
Stap 6: Gegevens aanvrager invullen
In deze stap vullen initiatiefnemers contactgegevens in, zoals een e-mailadres en telefoonnummer. Het Omgevingsloket vult veel gegevens automatisch in, nadat initiatiefnemers inloggen met DigiD of eHerkenning.
Doen initiatiefnemers een aanvraag of melding voor iemand anders? Dan kunnen ze hier ook de gegevens van de andere persoon of het andere bedrijf invullen.
De vragen die initiatiefnemers hier beantwoorden, zijn onderdeel van de algemene set indieningsvereisten. Als overheid hoeft u deze vragen niet zelf te beheren.
Stap 7: Verzoeken samenstellen en indienen
Het Omgevingsloket bepaalt of de activiteiten bij een vergunning of melding horen en welke overheid het moet behandelen. Het loket kan dan meerdere verzoeken maken, bijvoorbeeld een vergunningaanvraag en een melding.
Initiatiefnemers hoeven de verzoeken niet allemaal tegelijk in te dienen. Per verzoek kunnen ze kiezen voor omgevingsoverleg of definitief indienen.
Definitief indienen
Als initiatiefnemers een verzoek definitief indienen, wordt het verstuurd naar de juiste overheid. Initiatiefnemers kunnen het verzoek daarna niet meer aanpassen. Een aanvraag aanvullen kan wel.
Omgevingsoverleg
Voordat initiatiefnemers een aanvraag of melding indienen, kunnen ze ervoor kiezen om een omgevingsoverleg aan te vragen. In het omgevingsoverleg bespreken ze met u hoe haalbaar hun plan is en wat de beste manier is om het plan uit te voeren. Het omgevingsoverleg heeft geen juridische status. De wettelijke procedure start als de initiatiefnemer het verzoek indient.
U kunt zelf bepalen voor welke activiteiten een omgevingsoverleg mogelijk is. Via de API omgevingsoverleg configuratie beheren kunt u een omgevingsoverleg instellen in het DSO.
Vragen over participatie bij vergunningaanvragen
Bij vergunningaanvragen moeten initiatiefnemers ook informatie geven over participatie. Het Omgevingsloket stelt deze vragen automatisch bij vergunningaanvragen. Deze vragen zijn onderdeel van de algemene set indieningsvereisten. Als overheid hoeft u deze vragen niet zelf aan te leveren.
Aanvraag bij een andere organisatie indienen
Initiatiefnemers kunnen hun aanvraag of melding bij een andere organisatie indienen dan staat aangegeven in het Omgevingsloket. Een professionele aanvrager kan deze optie gebruiken.
Stel dat een Besluit Risico's Zware Ongevallen-bedrijf (BRZO-bedrijf) een vergunning wil indienen voor een milieubelastende activiteit. Het bedrijf krijgt te zien dat de vergunningaanvraag naar de gemeente gaat. Maar het bedrijf weet dat de aanvraag eigenlijk naar de provincie moet. Het bedrijf kan dan de knop ‘Ergens anders indienen’ gebruiken om de aanvraag naar de provincie te sturen.
Deze knop is expres onopvallend. Zo moeten initiatiefnemers er bewust op klikken. Dat voorkomt dat ze per ongeluk een aanvraag of melding bij de verkeerde organisatie indienen. Bij stap 7 van het aanvraagproces kunnen initiatiefnemers een andere organisatie kiezen.
Communicatie met initiatiefnemers
Als overheid kunt u in het nieuwe Omgevingsloket niet direct communiceren met initiatiefnemers. U neemt zelf contact op met een initiatiefnemer om bijvoorbeeld:
- een ontvangstbevestiging te sturen
- de status van een verzoek door te geven
- de initiatiefnemer te informeren over de procedure
- te vragen om aanvullende stukken
- het besluit bekend te maken aan de initiatiefnemer
- de initiatiefnemer te laten weten dat het bevoegd gezag is veranderd
Meer informatie over hoe u met initiatiefnemers kunt communiceren, leest u op de pagina Communicatie met initiatiefnemers in het DSO.
Overheden maken toepasbare regels
Als overheid maakt u zelf de vragen voor uw indieningsvereisten. Dit doet u alleen voor de indieningsvereisten die u zelf stelt. Hiervoor moet u toepasbare regels maken en aanleveren. Houd hierbij rekening met de minimale eisen voor toepasbare regels.
Aanvragen en meldingen digitaal ontvangen
Als overheid sluit uw zaak- of vergunningsysteem aan op het DSO om aanvragen en meldingen digitaal te ontvangen. Samenwerken met adviesorganisaties kan via de Samenwerkvoorziening.
Oefenen
Om te oefenen met het Omgevingsloket kunt u een demo volgen of zelf een demo geven. Dit kan met de demo-omgeving van het Omgevingsloket.
Direct naar
Ga direct naar Aanvragen in het Omgevingsloket op de oefenomgeving (pre-productieomgeving).