Melding bij de technische bouwactiviteit
Bouwactiviteiten voor bouwwerken in gevolgklasse 1 zijn meldingsplichtig. Bij meldingsplichtige bouwactiviteiten is er geen preventieve toets met een vergunning. Ze worden onder het stelsel kwaliteitsborging gecontroleerd door een kwaliteitsborger.
Meldingsplicht
De meldingsplicht voor de technische bouwactiviteit geldt voor bouwwerken in gevolgklasse 1. De meldingsplicht omvat een bouwmelding en een gereedmelding.
Lees meer op Vergunning of melding bij de technische bouwactiviteit.
Bouwmelding
Uiterlijk 4 weken voor de start van de bouw (maar niet eerder dan een jaar) moet een bouwmelding worden gedaan bij het bevoegd gezag (artikel 2.18 Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl)). Het is mogelijk om 1 bouwmelding te doen voor meerdere bouwwerken op hetzelfde terrein of op terreinen die met elkaar samenhangen.
De beoordeling van de ingediende melding vindt plaats aan de hand van de Bbl-regels die op het moment van indiening gelden. Dat geldt dus ook als na indiening de Bbl-regels wijzigen (artikel 8.3, lid 3 Bbl). Dan blijven de Bbl-regels van vóór de wijziging gelden tot 1 jaar na het indienen van de bouwmelding.
Inhoud bouwmelding
De bouwmelding moet de volgende gegevens bevatten):
- naam, adres en telefoonnummer van degene die het bouwwerk bouwt
- naam, adres en telefoonnummer van een gemachtigde (als die de melding indient)
- e-mailadres (als melding elektronisch plaatsvindt) van degene die het bouwwerk bouwt of gemachtigde
- dagtekening
- adres, kadastrale aanduiding of coördinaten van de locatie waarop de activiteit plaatsvindt
- beschrijving van de bouwactiviteit inclusief gebruiksfunctie van het bouwwerk
- wie de kwaliteitsborger is en met welk instrument voor kwaliteitsborging de kwaliteitsborger werkt
- risicobeoordeling
- borgingsplan
In de praktijk zal het noodzakelijk zijn om ruim voor het doen van een bouwmelding een kwaliteitsborger in te schakelen. Deze kan dan het bouwplan beoordelen en een risicobeoordeling en borgingsplan vaststellen.
Inhoud borgingsplan
De kwaliteitsborger moet voor de start van de bouwwerkzaamheden een borgingsplan vaststellen. Dit borgingsplan moet de kwaliteitsborger baseren op een beoordeling van de bouwtechnische risico's. En op de te nemen beheersmaatregelen in verband met deze risico's.
Op basis van de risicobeoordeling moet de kwaliteitsborger in het borgingsplan een aantal zaken vastleggen. Zo moet hij aangeven op welke manier wordt geborgd dat het ontwerp van het bouwplan en de uitvoering van de bouwwerkzaamheden voldoen aan de voorschriften van het Bbl. Daarnaast moet in het borgingsplan staan op welke momenten de kwaliteitsborging plaatsvindt. Het borgingsplan beschrijft in ieder geval (artikel 3.80, Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl)):
- de totstandkoming ervan
- de aard en omvang van de uit te voeren kwaliteitsborging
- de voor de kwaliteitsborging eindverantwoordelijke personen
- de manier waarop de verschillende onderdelen van het bouwplan in samenhang worden beoordeeld
- de manier waarop integraal wordt beoordeeld of de bouwwerkzaamheden voldoen aan de voorschriften, bedoeld in de hoofdstukken 4 en 5 van het Bbl
- in welke gevallen en op welke momenten het borgingsplan wordt geactualiseerd
- welke normen of kwaliteitsverklaringen bouw (artikel 2.14, lid 2 en 3 Bbl) of gelijkwaardige maatregelen (artikel 2.4 Bbl) bij de bouwwerkzaamheden worden toegepast
- op welke bouwwerkzaamheden de beoordeling ten minste is gericht en bij welke bouwwerkzaamheden rekening wordt gehouden met andere kwaliteitsborgingssystemen
Gemeente controleert bouwmelding op volledigheid
De gemeente beoordeelt of de bouwmelding volledig is. Als dat zo is, dan mag de bouw zoals gepland na de termijn van 4 weken starten. Beoordeelt de gemeente binnen 4 weken dat de bouwmelding onvolledig is? Dan moet de bouwmelding worden aangevuld. Er geldt dan een nieuwe termijn van 4 weken voordat de bouw kan starten. Een bouwmelding wordt niet gepubliceerd in bijvoorbeeld dag-, nieuws- of huis-aan-huisbladen.
Het bevoegd gezag kan om extra informatie vragen boven op de verplichte gegevens die bij een bouwmelding moeten zitten. Dat geldt voor bijzondere situaties waarin bepaalde specifieke risico’s spelen die van invloed kunnen zijn op het voldoen van de bouwactiviteit aan de bouwtechnische regels van hoofdstuk 4 en 5 van het Bbl. Dat kan bijvoorbeeld aan de orde zijn bij bijzondere lokale omstandigheden. Het bevoegd gezag kan dan voor specifieke bouwwerkzaamheden die daarmee samenhangen (inclusief de momenten waarop ze plaatsvinden) informatie opvragen (artikel 2.20 Bbl).
Kwaliteitsborger voert borgingsplan uit en signaleert strijdigheden
Tijdens de bouw voert de kwaliteitsborger het borgingsplan uit en ziet hij toe op het bouwplan. Bij strijdigheden informeert de kwaliteitsborger de aannemer en de opdrachtgever. Ontstaan problemen die niet meer worden opgelost? Dan moet de kwaliteitsborger ook de gemeente informeren (artikel 3.86, lid 1 Bkl). De gemeente kan dan besluiten om de bouw stil te leggen totdat het probleem alsnog is opgelost.
Kwaliteitsborger geeft verklaring af
Is de bouw klaar en vindt de kwaliteitsborger dat alles in orde is? Dan geeft de kwaliteitsborger een verklaring af (artikel 3.86, lid 2 Bkl). Het te gebruiken format voor de verklaring staat in de Omgevingsregeling (bijlage IVk).
Inhoud verklaring kwaliteitsborger
De verklaring van de kwaliteitsborger bestaat uit de volgende onderdelen:
- opgave welk instrument is toegepast en de verklaring dat de kwaliteitsborger dat instrument ook mag gebruiken
- verklaring dat de kwaliteitsborging zijn werkzaamheden heeft uitgevoerd volgens de in het instrument gestelde eisen
- verklaring dat de kwaliteitsborger vindt dat het bouwwerk voldoet aan de bouwtechnische voorschriften zoals bedoeld in hoofdstuk 4 en 5 van het Bbl
Gereedmelding
Na oplevering van het bouwwerk moet een gereedmelding worden ingediend bij het bevoegd gezag. Dit moet ten minste 2 weken voor het in gebruik nemen van het bouwwerk (artikel 2.21 Bbl). Het is mogelijk om 1 gereedmelding te doen voor meerdere bouwwerken op hetzelfde terrein of op terreinen die met elkaar samenhangen.
De beoordeling van de ingediende melding vindt plaats aan de hand van de Bbl-regels die op het moment van indiening gelden. Dat geldt dus ook als na indiening de Bbl-regels wijzigen (artikel 8.3, lid 2 Bbl). Dan blijven de Bbl-regels van vóór de wijziging gelden.
Inhoud gereedmelding
De gereedmelding bestaat uit:
- naam, adres en telefoonnummer van degene die de bouwmelding heeft gedaan
- adres, kadastrale aanduiding of coördinaten van de locatie waar de bouwactiviteit is uitgevoerd
- dagtekening
- de verklaring van de kwaliteitsborger
- informatie (als die van belang is) die ingaat op de getroffen maatregelen in het borgingsplan om bouwtechnische risico’s te voorkomen of te beperken
- aanduiding van de gebruiksfuncties, verblijfsgebieden, verblijfsruimten en de afmetingen en de bezetting van alle ruimten, inclusief totaaloppervlakten per gebruiksfunctie
- informatie waaruit blijkt dat het bouwwerk voldoet aan de regels over:
- bouwconstructie
- luchtverversing
- energiezuinigheid
- milieuprestatie
- informatie over brandveiligheid (dezelfde informatie als die nodig is bij een melding brandveilig gebruik in artikel 6.8, lid 1, onder d, onder 4° en 5° Bbl)
- informatie over toegepaste gelijkwaardige maatregelen (artikel 4.7 van de Omgevingswet)
De onderdelen d t/m i vormen samen het 'dossier bevoegd gezag'.
Gemeente controleert gereedmelding op volledigheid
De gemeente beoordeelt de verklaring van de kwaliteitsborger en de overige onderdelen van het dossier bevoegd gezag. Bij een onvolledige gereedmelding informeert de gemeente de indiener hierover. Het bouwwerk kan dan nog niet in gebruik worden genomen. Dat kan pas 2 weken nadat alle informatie die hoort bij de gereedmelding, bij de gemeente is.
Zijn er strijdigheden tijdens of na afronding van de bouw? Dan kan de gemeente overgaan tot herstelsancties of de ingebruikname van het bouwwerk verbieden.
Ingebruikname bouwwerk twee weken na gereedmelding
Is alle informatie die bij de gereedmelding hoort, op orde? Dan mag het bouwwerk 2 weken na indiening van de gereedmelding in gebruik worden genomen.
Geen gereedmelding
Het is aan de gemeente hoe ze gaat handelen als er geen gereedmelding is en het bouwwerk toch in gebruik wordt genomen. Dit kan bijvoorbeeld spelen bij deelopleveringen (denk aan het deel voor deel opleveren van een woonblok over langere tijd). Zo is het aan de gemeente om te bepalen of handhaving nodig is. De VNG geeft meer informatie over handhavingsbeleid Wkb. De stichting IBK geeft meer informatie over deelopleveringen en Wkb.
Begrip: Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl)
Het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) is één van de 4 algemene maatregelen van bestuur (AMvB's) onder de Omgevingswet. Het Bbl bevat regels over bouwwerken.
Lees meer op de pagina Inhoud Besluit bouwwerken leefomgeving.
Begrip: Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl)
Het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) is een van de 4 algemene maatregelen van bestuur (AMvB's) onder de Omgevingswet.
Lees meer op de pagina Inhoud Besluit kwaliteit leefomgeving.
Begrip: Gelijkwaardige maatregel
In algemene regels staan vaak verplichte maatregelen voor activiteiten. Een gelijkwaardige maatregel is een alternatief voor een verplichte maatregel. Een gelijkwaardige maatregel bereikt ten minste hetzelfde resultaat als de verplichte maatregel.
Lees meer over gelijkwaardige maatregel.