Wijzigen van de omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit
Een wijziging van een omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit is nodig, wanneer de vergunninghouder meer wil doen dan de vergunning toestaat. Daarom is het belangrijk goed te letten op wat de vergunning precies vergunt.
Wat er onder de bestaande vergunning valt
Wil de vergunninghouder meer gaan doen dan de vergunning toestaat? Dan is onder de Omgevingswet een aanpassing van de vergunning nodig. De inhoud van de bestaande vergunning bepaalt of een wijziging nodig is. Is bijvoorbeeld een milieubelastende activiteit vergund zonder grenzen? Of zijn de vergunde activiteiten ingeperkt met bijvoorbeeld een maximum aan de opslag, vermogen of milieubelasting?
Kernactiviteit
Vergunningen die na inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn verleend, gelden in ieder geval voor de kernactiviteit. Onder deze term kan meer vallen dan u op het eerste gezicht zou denken. Zie De aanwijzing van milieubelastende activiteiten in het Bal.
Een voorbeeld: het bevoegd gezag heeft een vergunning verleend voor een tankstation voor het tanken van LNG. Dan heeft het daarmee ook een vergunning verleend voor een opslagtank voor LNG en het verrichten van onderhoudswerkzaamheden aan de afleverinstallatie. Deze activiteiten zijn immers onderdeel van de vergunde kernactiviteit.
Wil het bevoegd gezag niet dat dergelijke activiteiten automatisch 'meeliften'? Dan moet het de vergunde activiteit inperken met vergunningvoorschriften. Het bevoegd gezag kan bijvoorbeeld bepalen dat de opslagtank een maximale capaciteit heeft.
Activiteiten met een brede vergunningplicht
Bij vergunningplichten die gelden voor complexe bedrijven, IPPC-installaties en andere milieubelastende installaties Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) is de vergunningplicht zeer breed. Vaak geldt hij voor alles wat zich op het terrein van het bedrijf bevindt. Dit komt door de zeer brede definitie van wat er valt onder de milieubelastende activiteit en de vergunningplicht. Het is daarom bij deze bedrijven belangrijk om in de vergunning goed aan te geven welke activiteiten deze wel en niet toestaat.
Bijzonder bij complexe bedrijven is dat veel inhoudelijke regels van het Bal niet van toepassing zijn op het bedrijf. Daarom moet de vergunning van een complex bedrijf meer voorschriften bevatten.
Vergunning op de groei
Het bevoegd gezag moet van geval tot geval bekijken wat voor vorm de vergunning moet krijgen. Een mogelijke oplossing die het bevoegd gezag in sommige situaties kan gebruiken is een 'vergunning op de groei'. Hierbij staan in de vergunning niet alleen de milieubelastende activiteiten die het bedrijf van plan is, maar ook alle andere milieubelastende activiteiten die in de toekomst bij het bedrijf kunnen plaatsvinden. Het bevoegd gezag kan de opsomming van extra activiteiten beperken. Bijvoorbeeld tot activiteiten die op zichzelf niet vergunningplichtig zijn als 'losse' activiteit.
Voorschriften vergunning op de groei
Het is niet nodig om voor alle toekomstige activiteiten vergunningvoorschriften op te stellen. Bij niet-complexe bedrijven gelden namelijk al voorschriften op grond van het Bal. Bij complexe bedrijven kan het bevoegd gezag de voorschriften van het Bal van overeenkomstige toepassing verklaren.
Informatieplicht vergunning op de groei
Het bevoegd gezag kan ook een informatieplicht koppelen aan een opsomming van activiteiten die het bedrijf nog niet uitvoert, maar die wel in de vergunning staan. Het bedrijf moet dan ruim van tevoren het bevoegd gezag informeren als het een activiteit uit die lijst gaat uitvoeren. Zo houdt het bevoegd gezag zicht op de activiteiten die feitelijk in het bedrijf plaatsvinden. Ook kan het bevoegd gezag naar aanleiding van de informatie besluiten om alsnog vergunningvoorschriften op te stellen.
Vooroverleg vergunning op de groei
Het is belangrijk om tijdens het vooroverleg alles goed af te stemmen met de aanvrager. Bij het besluit op een aanvraag om de vergunning te wijzigen, mag het bevoegd gezag namelijk de 'grondslag van de aanvraag niet verlaten'. Dit betekent dat het niet mogelijk is om iets te vergunnen wat de ondernemer niet heeft aangevraagd.
Maak aanvraag geen onderdeel van vergunning
De aanvraag vormt de basis voor het besluit tot vergunningverlening. Het is echter onverstandig om de aanvraag zelf onderdeel te maken van de vergunning. Daarmee worden alle details van de aangeleverde gegevens ook vergund. Het gevolg is een 'dichtgeregelde' vergunning waarbij voor elke minieme wijziging een nieuwe vergunning nodig is.
Verantwoordelijkheid aanvrager
Er ligt een verantwoordelijkheid bij het bedrijf om de vergunning 'flexibel' genoeg aan te vragen als dat handig is. Een voorbeeld: een bedrijf is niet direct van plan om graafwerkzaamheden te verrichten (paragraaf 3.2.20 en 3.2.21 Bal). Toch is het handig om alvast de toestemming ervoor aan te vragen als ze in de toekomst waarschijnlijk wel gaan plaatsvinden.
Verschil met vroeger
Vóór de inwerkingtreding van de Omgevingswet was er geen wijziging van de milieuvergunning nodig voor het toevoegen van een activiteit uit hoofdstuk 3 van het Activiteitenbesluit. Dan was een melding Activiteitenbesluit voldoende. Deze constructie bestaat niet meer. Voor een uitbreiding met een vergunningplichtige activiteit die in strijd is met de bestaande vergunning, is altijd een wijziging van de vergunning nodig. Voor het overige zijn de verschillen met de oude situatie niet groot. Het in de vergunning helder omschrijven waar deze betrekking op heeft was en is belangrijk.
Verder lezen
Andere milieubelastende installatie
'Vaste technische eenheid waarin een milieubelastende activiteit, anders dan een activiteit als bedoeld in bijlage I bij de Richtlijn industriële emissies, wordt verricht en ook andere activiteiten die worden verricht op dezelfde locatie die met die activiteit rechtstreeks samenhangen, in technisch verband staan en gevolgen kunnen hebben voor de emissies en verontreiniging'. (onder A in de bijlage bij de Omgevingswet).